| Pinnedyr Her diskuterer vi pinnedyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Telemark
|
Jeg har tenkt lenge på at jeg ønsker meg vandrende blad, så her kommer noen spm
1. Kan de være i samme terrariumn som pinnedyrene? 2. Hva spiser de? 3. Krever de mer varme eller mer fuktighet enn pinnedyr? 4. Sist , men ikke minst. Hvor får jeg tak i de? Har vært å kikket på danske sider og slikt å spurt etpar stk, men de har blitt vel sure når jeg har spurt om de sender i posten, det var fy, fy. Kan noen hjelpe meg med kontakter?? (Send på evt på pm) Det grønne som er avbildet her er slikt jeg ønsker meg http://www.nrk.no/programmer/tv/newton/3563861.html
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Bergen
Alder: 23
|
Hei Ansie!
Ser at du har falt for det samme vandrebladet som meg, altså Phyllium bioculatum Viste du at bioculatum betyr to øyne? Dette navnet har den fått ettersom den har to mørke prikker på bakkroppen 1. Ja, det kan de 2. De spiser bringebærblader, bjørnebærblader, eikeblader og roseblader. 3. Ja, og forholdene må være veldig stabile. Fuktigheten bør ligge på 75-80% og temperaturen bør ligge på mellom 24-26grader. 4. Denne var ganske vanlig før, men Phyllium giganteum har etterhver tatt over av noen enkle grunner: Den er større, lettere å holde og formerer seg ukjønnet (i motsetning til Phyllium bioculatum, problemet med denne formeringsformen er også at hannene vokser mye fortere enn hunnene, så du kan risikere at hannen dør før hunnen har rukket å bli kjønnsmoden). Selv har jeg vært på utkikk etter denne arten i litt over 4år. Heldigvis ser det ut som den begynner å komme tilbake så jeg får nok tak i noen til sommeren Dette er en Phyllium bioculatum hunn som jeg passet for en her inne på forumet en stund, gjett om jeg var sjalu... Dette individet kom faktisk fra en dyrebutikk, så mulig du kan lete der. Men da må du nok belage deg på å kun få tak i voksne individer til en ganske høy pris.
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Senior Member
|
Ã… Endelig svar!
)Neste spm, hvordan holder jeg stabile forhold? Varmematte, lampe? Holder det med et varmt rom bare? Vil pinnedyrene trives under samme forhold da? De er så flotte!!! |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Hehe bare hyggelig
For å holde forholdene stabile trenger du enten et varmt rom eller en varmematte, eller en lampe for den saks skyld. Det spørs hvilken art pinnedyr du tenker på. Så lenge forholdene stemmer overens med det pinnedyrene skal ha så går det bra Jeg har holdt indiske vandrepinner (Carausius morosus) i et terrarie med samme forhold med stort hell. Det er forresten også en fordel og ha pinnedyr i terrariet så de kan knaske litt på de harde kantene på bladene, ettersom vandreblad nymfer har litt problemer med å bite over disse selv.Skulle det være noe mer får du bare spørre |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Senior Member
|
Så Phyllium giganteum er ganske lik i utseende bare større? Hvis den er lettere å holde så er det egentlig det samme for meg, begge artene er flotte!
Krever Phyllium giganteum noe mer eller mindre ? Du skriver stabile forhold, kan du forklare nærmere, er det slik at temp MÃ… være lik hele tiden? så og så fuktig HELE tiden? Eller er det rom for menneskelige feil uten at de kreperer? Og jeg blir takknemlig hvis noen vet hvor man kan få tak i de uten å måtte kjøre land og strand ( selv om gubben faktisk ville kjøre til sverige eller danmark for å få tak i! han liker de faktisk han og !) |
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Temperaturen kan ligge på 25-33grader om dagen og på rundt 23-25grader om natten. Altså klarer de seg under mer variable forhold. Fuktigheten bør ligge på rundt 80%. Dette høres kanskje vanskelig ut å få til, men ettersom de er lettere å få tak i, har ukjønnet formering og takler temperaturer over et vidt spekter så er disse sammenlagt mer lettholdte. De krever et terrarium med litt størrelse på ettersom de kan bli 10-12cm store. Du kan lett skaffe denne arten fra Danmark til en grei pris ![]() Med stabile forhold mener jeg at temperaturen må holde seg innenfor det jeg har oppgitt ettersom disse er veldig sarte vesener. Det går ann å gjøre feil, men man bør holde forholdene slik som oppgitt. Ikke som med de to vanligste hvor temperaturen kan være litt lav noen dager. Uansett hva du velger får du ha lykke til
|
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Junior Member
Medlem siden: Mar 2007
Sted: Bø i Telemark
|
Hei, Ansie!
Har du fått tak i blader? Funnet noen steder hvor man får tak i blader? Har tenkt å skaffe meg noen sånne jeg også, så er på leting. Om du har fått tak i og får nymfer, kanskje jeg kan kjøpe noen av deg ![]() Ann Kristin 95800069 ak__83@hotmail.com
|
|
|
#8 | |
|
Senior Member
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2007
Sted: Mysen
Alder: 22
|
Hvor lenge lever en sannen da? Var litt kul i grunn! Hvor stort terra må en sann ha? Ble litt nyskjerrig jeg nå! Er de dyre?
|
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
2. Det varierer mellom de forskjellige artene, noen er små mens noen er mindre og de har derfor forskjellige krav til terrarie, det varierer også selvsagt med hvor mange vandreblader du har ![]() 3. Dette varierer også fra art til art, noen er vanskligere å skaffe enn andre og er derfor noe dyrere. Om det er noe mer du lurer på får du bare spørre |
|
|
|
|
![]() |
| Emner |
| blad, vandrende |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Ny webside for salg av pinnedyr/vandrende blad/div utstyr | lazor | Pinnedyr | 6 | 03-10-2011 16:22 |
| Vandrende pinner: | Olliw | Pinnedyr | 17 | 10-08-2008 19:24 |
| Reptil blad | Småprat | 4 | 19-12-2007 20:43 | |
| Vandrende Blad/ Tøffe pinnedyr | emil | Pinnedyr | 6 | 16-10-2007 19:40 |
| Har bestilt meg blad! | Ulvinnen | Media | 5 | 14-04-2005 15:09 |