"
Gammel 08-03-2007, 10:36   #1
Junior Member

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Bø i Telemark
Meldinger: 23
Standard Vietnamesisk pinne - Hva er rett?

Heisann!
Har anskaffet meg pinner, og etter hva jeg ser av bilder og på dette forumet, er det vietnamesiske annan pinner. De visste jo ikke i dyrebutikken

Så, altså, jeg har et plastterrarium med en plastplante på siden, men bunnen ser ut til å være en slags mellomting mellom sand og skumgummi i mangel av bedre forklaringer. Størrelse som små sandkorn, minner kanskje litt om popkorn i konsistensen når jeg tenker over det.
De er kanskje litt svampaktige, men jeg lurer på evnen til å holde på fuktighet.

Fikk også beskjed i dyrebutikken om å dusje med vann annenhverdag, men om det skal være en viss luftfuktighet der fungerer vel ikke dette?
De står på en stol i nærheten av en varmeovn(sånn oljesak) for at det skal holde seg stabilt varmt nå i vintertiden, og da blir det jo rimelig tørt pga oppvarming, trodde jeg.
Har lest at den vietnamesiske pinnen ikke trenger så mye fuktighet som mange andre, men likevel, hva skal den ha? Og hvordan holder jeg på det?
Er det en god ide å få tak i f.eks naturtorv og legge den under "sandpopkornet"?

I det siste har de sittet mye i taket, og jeg blir litt bekymra om det er noe galt. To av dem har ihvertfall skiftet ham, men de sitter i taket likevel, så jeg lurer på om jeg har det for tørt eller for vått eller noe sånt
Har begynt å dusje hver dag istedet for annenhver nemlig.

Skal skaffe meg hygrometer for å måle luftfuktighet, hva skal den være på for slike pinner? Og er det noen måte å finne ut dette omtrent på uten hygrometer, den tiden jeg ikke har det?

Og, går det an å ha pinner i fiskebolle med nett over? Eller blir det for dårlig luft? Bare undres

Beklager masse rot, men fant ikke noe direkte info på dette, og jeg er helt ny med pinner og terrarier generelt, så hadde vært veldig fint om noen gadd å svare!
Svar med sitat
Gammel 08-03-2007, 10:42   #2
Reptilfreak

smørblomst sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Sted: sørlandet
Alder: 30
Meldinger: 670
Blog Entries: 7

har ikke så mye erfaring med pinner, hatt før, men hjelp så mye som har gått i glemmeboken av kunnskap :/

men ville bare ønske deg velkommen til forumet og til hobbyen så håper jeg du får mye glede av pinnene dine.. er nok andre her inne som kan hjelpe deg med spm dine.
smørblomst er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 08-03-2007, 19:12   #3
Reptilfreak

purka1 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Lørenskog
Meldinger: 99

nå er jeg ikke helt sikker på hvordan man legger inn en link her til et sted i forumet men det ligger et caresheet inne på forumet om denne arten
purka1 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 08-03-2007, 19:45   #4
Junior Member

Standard Indikator for for vått/tørt?

Skal snoke litt mer om jeg finner den infoen du snakker om
Men nå er jeg litt i tvil om det ER vietnamesisk annan pinne, egentlig. Bare trodde det, for den lignet, men hvem vet

Men, når jeg nå en stund ikke har hygrometer, er det noen slags indikator på at det er for tørt, eller vått? Jeg har fått med meg at om det kommer kondens er det for vått, men det er ikke i nærheten av slikt engang. Jeg dusjer nesten to ganger om dagen, for synes det blir så tørt, men blir usikker på om jeg omtrent drukner dem.. :hmm:

Skal få naturtorv imorgen til å ha under "popcornsanda"..

Dårlig med for siden jeg skaffet meg dem på vinteren, satser på at usprøyta sitronmelisse er ok fram til bladene kommer..?

Beklager alle nybegynnerspørsmål, men vil at pinnene mine skal bli store og sterke :numberone: Artige ting!
Svar med sitat
Gammel 08-03-2007, 19:51   #5
Senior Member

Ansie sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Telemark
Meldinger: 165
Standard Re: Indikator for for vått/tørt?

Jeg dusjer mine med sprayflaske morgen og kveld hver dag, de trives veldig godt.
Har mose i bunn som jeg plukket ute når de fremdeles var bart. Skal bytte ut i morgen for nå er det noen bare flekker ute igjen.

De pleier å henge i taket 1-2 dager etter hamskifte, jeg inbiller meg de må slappe litt av det er jo slitsomt pluss de må størkne skikkelig, hehe

Hvis du leser tråden min "Mine pinner" like under her så tror jeg det skal stå hvor fuktig de skal ha det, jeg har ikke slik måler enda...

Ser du bor i Bø, vi flytter til Gvarv den 1 april :smile:
Svar med sitat
Gammel 09-03-2007, 06:03   #6
Reptilfreak

Chixz sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Bergen
Alder: 23
Meldinger: 2,823

Disse pinnedyrene skal ha omtrent 70% luftfuktighet.
Temperaturen skal ligge rundt 20-25°C på dagen og men den kan godt synke ned til rundt 18-20°C om natten .
Som bunn foretrekker jeg å bruke enten ugjødlet naturtorv eller vermeculite.

Slenger like gjerne inn caresheeten fra hjemmesiden min (sikkert full av stavefeil), ettersom jeg har litt dårlig tid -> http://chi.1go.dk/animals/caresheets/mextradentata.htm

Her har du også en link til en artikkel til jeg har skrevet -> http://www.reptilweb.no/index.php?op...=104&Itemid=25

Skulle det være noe mer du lurer på får du bare spørre

Edit: Ser at jeg har glemt å skrive temperaturen
Chixz er offline  
Svar med sitat
Gammel 09-03-2007, 11:04   #7
Junior Member

Artig at du skal flytte til Gvarv, Ansie! Strengt tatt så bor jeg på Akkerhaugen, men skriver Bø siden de færreste vet hvor Akkerhaugen er

Takker for info Chixz! Skal se om jeg blir litt klokere!
Svar med sitat
Svar

Emner
hva, pinne, rett, vietnamesisk

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Dyrebutikk på nett/rett over grensa med reptilting? Kiwi Utstyr 19 15-10-2008 12:38
Kommentarer til "VIETNAMESISK PINNE, Medauroidea Extradentata " szorza Kommentarer til faktaarkene 0 16-04-2008 19:47
Medauroidea Extradentata - VIETNAMESISK PINNE john Insektfakta 0 05-02-2007 21:13
Medauroidea extradentatus [Vietnamesisk annen pinne] Trond1 Pinnedyr 8 08-12-2006 08:20
varan rett inn i brukt terrarie? straymond Andre øgler 1 24-07-2005 21:24

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 05:28.