| Pinnedyr Her diskuterer vi pinnedyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Evje
|
Noen her som har disse pinnene (Peruphasma schultei)? Jeg bare tenker på om det er mulig å få de til å spise noe annet enn Liguster (Ligustrum spp.) og Syrin (Syringa spp.) og Myrteleddved (Lonicera nitida)? Litt variasjon i kosten er jo ikke å forakte for noen
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Senior Member
Medlem siden: Aug 2005
Sted: Sandefjord
|
Pinnedyrmat :
Fransk, men oversettes greit nok via google. http://lemondedesphasmes.free.fr/art...id_article=119 http://www.microcosmos.org.uk/phasmid_foodplants.htm |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Peruphasma schultei er ett veldig kresent pinnedyr... Det spiser ikke bjørnebær eller bringebærblader, så vidt jeg vet (kilde Tom i EI) så spiser de KUN de tre typene jeg har nevnt i min første post her, men om andre har disse, kan de jo ha observert at de spiser andre blader også. Jeg spør fordi det er ikke full fres i syrinene jeg har inne ennå, det har begynt å komme blader, men jeg er litt redd det ikke skal gå fort nok
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Senior Member
Sted: Telemark
|
jeg kan ikke finne noe sted at de vil spise noe annet
Men, er jo mulig de har noe på nærmeste plantemarked? |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Ikke jeg heller Ansie... Men etterhvert som de blir mere vanlige, vil vi kansje se at de spiser andre ting også... Er jo lov å håpe hvertfall
|
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Senior Member
Medlem siden: Aug 2005
Sted: Sandefjord
|
Sitat:
![]() Tenkte bare å gi litt generell info om fôr til phasmider, dette er di to mest komplette kildene jeg har funnet som lister både plantenavn (latinsk) og hvilke genus/arter som spiser dem. Morten |
|
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Senior Member
Sted: Telemark
|
Sitat:
Jeg søkte litt og fant mye info blant annet at dem kanskje liker oliven blader
|
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
De er ikke enkle i matveien hvertfall, det er sikkert. Nå har jeg syrin som er igang med blader, og har liguster til dem, og venter noe liguster i posten i løpet av ett par dager, så det er ikke noen krise sånn sett
Tenkte bare att jo flere sorter mat de spiser, jo enklere er det ![]() Er det foresten noen andre som har disse pinnene av dere som er på forumet her? De er jo vannvittig fine, se bare på dette bildet av en nymfe på ca 1cm. Fargen er litt misvisende pga blits, de er egentlig svarte i fargen... ![]() Linkene går i favorittene de Morten, sånn info er alltid kjekt å ha! Oliven... Ja, jeg leste det engang jeg også, men *trodde* jeg husket at jeg fikk det avkreftet... Men nå ble jeg i tvil igjen... Tror dama har oliven i plantesamlinga på planterommet, så får ned å stjele litt, hehe
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Bergen
Alder: 23
|
Mener jeg har en artikkel om disse pinnene hjemme, skal se om jeg får rotet den frem når jeg kommer hjem
![]() Kjempe vakre pinner det her, med en fantastisk farge kombinasjon Mente jeg hadde hørt at de her ville ta bringebær, bjørnebær eller roseblader. Men jeg har aldri hatt disse pinnedyrene selv så jeg skal ikke si det så alt for sikkert... Uansett skader det ikke å prøve ![]() Hvor har du fått skaffet disse dyrene i fra foresten? |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Det er bringebær i terrariet, og skal nok også få oppi noen roseblader. Bjørnebær vokser det ikke her, men venter noen stiklinger av de i posten, så da får jeg prøve det også. Eføy er det også oppi til de, men de har ikke tygget på de enda...
Kjøpte de fra en privatperson i Danmark, fikk 10 stykker med posten idag, og de var i fantastisk form, og freste rundt friske og raske
|
|
|
|
![]() |
| Emner |
| peruphasma, schultei |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Peruphasma matplante | Parabuthus | Pinnedyr | 7 | 31-10-2011 21:54 |
| Noen spørsmål om Peruphasma schultei | Malin.. | Pinnedyr | 30 | 10-03-2009 22:57 |
| Peruphasma schultei pic | Trond1 | Pinnedyr | 21 | 25-07-2007 00:18 |