"
Gammel 05-04-2011, 11:34   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Aug 2010
Alder: 15
Meldinger: 271
Arrow trenger hjelp med pinnedyr

hei lurte på kos ser man at et pinnedyr er død? og vis et pinnedyr har død betyr det at det kommer pinnedyr unger snart til meg?.
hva skal jeg gjøre med døde pinnedyr? skal jeg lege dem i en sko eske å begrave dem eller noe sånn.
hvor stort kan et vitnamsk annan pinnedyr bli?
hvert fint vis noen kunne svar
mantris er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 05-04-2011, 14:29   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Dec 2009
Sted: Rogaland
Alder: 21
Meldinger: 20
Blog Entries: 11
Standard

du ser at et pinnedyr er dødt når det ligger helst slapt, ofte i bunnen av terrariet. det reagerer ikke når du rører i det og er ofte lit mykt. med det døde pinnedyret kan du enten bare kaste det i bosset ( som jeg har gjort), men hvis du har et spesielt ønske om å begrave det i en eske, er det ingen som kan nekte deg det heller. men siden de er små innsketer, tror jeg de fleste enten spyler dem ned i do eller kaster dem i boss eller komposthaugen...
at et pinnedyr dør, trenger ikke å bety at det kommer unger snart.
jeg hadde indiske pinnedyr, rundt 8 cm lange tror jeg... eggene til den tar ca 3-4 mnd før de klekker, og de lever i ca 1 år. vet ikke hvor store vitnamiske pinnedyr blir,...google?
pinne90 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 05-04-2011, 16:28   #3
Reptilfreak

Kristian262 sin avatar

Medlem siden: May 2006
Sted: Sandnes (Rogaland)
Meldinger: 968
Blog Entries: 2
Standard

Noen ganger kan pinnedyr late som de er døde. Hvis den over lengre tid ligger på samme plass i samme stilling og i tillegg skifter farge til svart/brun er den sannsynligvis død.

Medauroidea extradentata blir mellom 8-12 cm når de er voksne.
Svar med sitat
Gammel 06-04-2011, 07:04   #4
Reptilfreak

halis11 sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Sted: oslo
Meldinger: 207
Standard

Det jeg har gjort for å sjekke om det er dødt er først å spraye på det med vann. Hvis det ikke beveger seg plukker jeg det opp og drar forsiktig i bakdelen. Da pleier de å reagere. Du må ikke dra for hardt sånn at bakdelen løsner
Svar med sitat
Gammel 06-04-2011, 09:32   #5
Reptilfreak

Haawie sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Sted: Oslo
Meldinger: 200
Standard

halis11 det er en spesiel måte. dra dem i rompa? og passe på at de ikke mister den det jeg gjør er å sprute vann og ta den ut av terra og legge et blad under den. viktig hvis du har gitt dem insekts gift at du vasker hele terra og tar ut alt og lar terra stå åpent noen timer slik at giften går ut. reddet mange pinnedyr dette. (blant annet hunn E.T min hannen greide seg ikke)
Svar med sitat
Gammel 07-04-2011, 20:28   #6
Reptilfreak

Medlem siden: Aug 2010
Alder: 15
Meldinger: 271
Standard

jeg å min morfar fant et pinnedyr får noen år sia på garasje vegen has vi viste ikke hva det var da men nå lurer jeg på lever det pinnedyr her i Norge i naturen eller var det et pinnedyr som har ståket av fra eieren.
ps. dette var i Ålesund i nær heten av Vigra
mantris er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-04-2011, 21:11   #7
Reptilfreak

Kristian262 sin avatar

Medlem siden: May 2006
Sted: Sandnes (Rogaland)
Meldinger: 968
Blog Entries: 2
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av mantris Vis post
jeg å min morfar fant et pinnedyr får noen år sia på garasje vegen has vi viste ikke hva det var da men nå lurer jeg på lever det pinnedyr her i Norge i naturen eller var det et pinnedyr som har ståket av fra eieren.
ps. dette var i Ålesund i nær heten av Vigra
Det lever ingen pinnedyr vilt i Norge. De må nok ha stukket av fra eieren (evt kan det ha vært et annet insekt/leddyr). Hardføre arter som feks Carausius morosus kan klare å leve i norsk natur på sommeren hvis temperaturen ikke er for lav, men vil dø når vinteren kommer og det blir kaldere.
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Trenger hjelp - Keiserskorpion, frosk og pinnedyr mantris Startgropen 20 16-09-2010 21:31
Trenger fakta om pinnedyr. qello Pinnedyr, knelere og andre insekter 10 17-12-2009 06:40
Hjelp!!! Jeg trenger seriøst hjelp nå! Chibi Snoker 12 15-03-2007 00:30
Trenger litt hjelp med å bestemme meg: tarantell, pinnedyr Chixz Terrarier 11 13-08-2005 15:44
Hjelp ang pinnedyr Fluffy Pinnedyr 1 07-04-2005 11:29

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 05:12.