"
Gammel 15-01-2011, 16:12   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Aug 2010
Alder: 15
Meldinger: 271
Arrow jeg blir gal

hei jeg blir gal snart alle jeg har gitt pinnedyr til får egg men ikke jeg noen som vet hva som foregår?
mantris er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 15-01-2011, 17:28   #2
Reptilfreak

dino sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Sted: Hordaland nermere bestemt Radøy
Meldinger: 28
Post Pinnedyr

Du har sikkert jord i bunnen vist ikkje så er det lurt på grunnn av at det oldeer godt på fuktigheten Mener eggenne ikkje trenger mer vanning en når du vanner pinnedyrene.

Eggene bruker 3 måner på og klekke så du må vente en god stund over 3 måder før du bytter bunnsubstrat Tror eggene er der bare du ikkje ligger merke til den

No tenker eg på vietnamiske pinnedyr
Svar med sitat
Gammel 15-01-2011, 20:14   #3
Reptilfreak

Hignoria sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansund
Alder: 21
Meldinger: 438
Standard

Legg ut et bilde av terraet ditt så jeg får se hva som kan være galt.
Hvor høy fuktighet har du og hvor varmt er det i buret?
Svar med sitat
Gammel 16-01-2011, 12:46   #4
Reptilfreak

halis11 sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Sted: oslo
Meldinger: 207
Standard

kommer litt an på hvordan pinnedyr du har. Når jeg hadde indiske eller vietnamesiske (husker ikke arten) fikk de bare unger når jeg sprayet daglig. Jeg brukte bark som substans.
Svar med sitat
Gammel 16-01-2011, 13:08   #5
Reptilfreak

Medlem siden: Jun 2010
Sted: Østfold
Meldinger: 280
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av halis11 Vis post
kommer litt an på hvordan pinnedyr du har. Når jeg hadde indiske eller vietnamesiske (husker ikke arten) fikk de bare unger når jeg sprayet daglig. Jeg brukte bark som substans.
Det samme med meg halis.
skilpaddgutten er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 16-01-2011, 13:34   #6
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Hignoria Vis post
Legg ut et bilde av terraet ditt så jeg får se hva som kan være galt.
Hvor høy fuktighet har du og hvor varmt er det i buret?
jeg sprayer dem hver dag terrarium et er B:20 H:25 L:40
her er noen bilder [ATTACH]jeg blir gal-hni_0002.jpg[/ATTACH]
Vedlagte miniatyrbilder
jeg blir gal-hni_0001.jpg  
mantris er offline  
Svar med sitat
Gammel 17-01-2011, 00:29   #7
Reptilfreak

Hignoria sin avatar

Standard

Ok, takk for bildene men nå svarte du i grunn ikke på det viktigste (temp og fuktighet) og bildene er litt vanskelig å tyde.
Men jeg skal prøve å hjelpe fordi, har du bark i bunnen? Det hadde jeg byttet til tvert (kjøp reptibark på dyrebutikken). Styr LANGT unna jord (og sand og sten osv), det vil det bli mugg i da du har akvarium og ikke terra med tilstrekkelig igjennomlufting. Mugg dreper dyra kort og brutalt sagt. Midd trives også godt i jord, men det kan du fint få ved greie forhold også, det kan du også få med bark.
Uansett er bark det beste valget for å unngå for høy fuktighet og mugg da den gir litt ekstra lufting i bunnen da det ikke er så kompakt som jord.
Buret er litt lavt, men det skal jeg ikke hakke på nå siden det ikke har noe med manglende egg å gjøre.
Ikke finn på å spray mer enn 1 gang om dagen og kun så mye som greier å fordampe i løpet av en dag, dyra får væske igjennom maten og har ingen behov for et sprayet bur og disse krever ikke høy fuktighet. Vanlig stuetemp er ok (ca 20 grader).
Mat. helst sitronmelisse, skal være tilgjengelig til en hver tid.

Så her er en liste over hva du kan gjøre for å få egg:
1: Bytt til bark i bunnen
2: Hold buret i stuetemperatur
3: Hold mat tilgjengelig til enhver tid
4: Ikke spray buret, evt KUN 1 gang om dagen og ikke overdriv.
5: Ikke stress dyra med unødvendig håndtering, men selvsagt skal disse gå fint an å holde.
6: Etter en måneds tid, bytt ut barken, men mens du gjør dette så går du nøye igjennom barken og se etter eggene. Slik ser de ut:

De er 1-2 mm store.

7: Har du funnet egg? Legg de så i et egen boks (f.eks en engangsboks som er ment på å fyse ned mat) på våt bomull, på en varm og lun plass. Her i huset er det mest genialt å legg de foran TVn da den er på ofte og gir perfekt varme. Ikke ha lokk på boksen, evt myggnetting om nødvendig.

Vann den så ofte det trengs for å holde bomullen fuktig. En normal klekketid er 3 måneder, men kan gå både raskere og trengere, alt etter forholdene eggene ligger i.
Eggene kan ligge inne hos de store pinnedyra om det ikke er så farlig om det blir babyer eller ikke, men ettersom du har strevet litt med å få til forholdene så kan det lønne seg å følge ekstra med de i en egen boks.
Svar med sitat
Gammel 17-01-2011, 00:37   #8
Reptilfreak

Hignoria sin avatar

Standard

Ang buret ditt, du skulle ha lagt i litt ekstra i det å slått til med et terra. Det trenger ikke å være noe større enn et 30x30x45, de koster rundt 8-900 kr og har perfekt med igjennomlufting, da tenker jeg på exoterra sitt. Pinnedyr trenger høyde, ikke bredde og det vil de sette stor pris på å få.

Jeg ser også at de mangler noe å klatre i, det får du gratis utenfor huset ditt, så der er det ingen unnskyldninger
Kutt ei grein fra et tre, rengjør den og plasser den i buret. Det å gi de mer å klatre i, er gull verd når de ikke har så mye høyde å gå på. Maten (sitronmelisse) gir de også noe å klatre i, så bare med den er du et langt stykke på vei. Det får du kjøpt på stort sett alle daglivarebutikker, som er trygge å spise (men skyll de allikevel før du gir den til dyra). De står i potter, så de kan du også fordele og la de vokse i flere planter hjemme, da har du mer å gå på. Uansett så koster de ikke mer enn 20-30kr så de er ikke mange pengene å bruke på dyret sitt heller.
Sett hele planten inni buret, da får de litt å kose seg med og klatre i
Svar med sitat
Gammel 18-01-2011, 14:26   #9
Reptilfreak

halis11 sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Sted: oslo
Meldinger: 207
Standard

Lurt å høre på Hignoria. Denne metoden fungerer på de fleste arter.
Svar med sitat
Gammel 18-01-2011, 15:55   #10
Reptilfreak

Standard

jeg skal høre på hva hignoria. men er det moen som har noen tegninger til pinnedyr terrarium????
å det er ikke lenge til jeg begynner på en Triops logg
mantris er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Blir det egg? blowfish83 Fôrdyr 11 05-05-2009 18:33
nå blir det leo:D shisha Leopardgekkoer og andre Eublepharis 12 20-02-2008 15:24
Blir man anmeldt? orgorg Skilpadder 22 15-10-2007 11:25
blir vi overvåket? pantera Boa og pyton 30 30-04-2007 13:27

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 05:11.