| Pinnedyr Her diskuterer vi pinnedyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2010
Sted: oslo
|
Hei alle pinnedyr folk.
![]() På denne tråden snakker vi løst og fast om våre pinnedyr, hva de spiser, hva de heter......osv Jeg har fire peruphasma schultei som jeg forer med tørkete syrinblader. Har noen andre som har andre matforslag eller andre arter og innskudd å komme med????
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansund
Alder: 21
|
Heisann!
jeg har hatt pinnedyr av arten annan og indiske i en periode på 6 år, nå har det gått nesten ett år uten noen, men nå er det 10 peruphasma schultei nymfer på vei! Gleder meg til å begynne med en ny art, og vil derfor trenge gode tips til denne når det gjelder hva dere finner ut at de vil ha av mat osv. Leste at de var ganske kresne så det grugleder jeg meg litt til å få oppleve det ;P Nytt bur er bestilt så det skal bli gøy å få holde på med den slags innredning igjen også!
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Jeg forer mine med syrinblader. De kan også spise oliven som du får tak i på noen plantasjer. Jeg har også hørt om noen som forer de med rododendron og eføy
![]() ![]() De parrer veldig mye og jeg har nå 20 egg etter tre uker. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Tusen takk for tips, jeg skal opp på plantasjen i morgen eller en dag før de kommer. Jeg frykter at det er ute av sesong for syrin akkurat nå så jeg leter etter alternativ, og her har du jo mange forslag. Har du noe erfaring med krydderplanter sånn som sitronmelisse?
Hvor gammel sånn cirka er de når de blir kjønnsmodne? antar de får de røde delene når de er det? Synes disse så så utrolig fine og gleder meg vilt etter å få de i hus!
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Jeg tror de ikke spiser så mye av krydderplantene, men jeg har det oppi buret fordi jeg også har noen andre arter der
Har ikke sett at de spiser av den.De blir kjønnsmodene når de får de små røde vingene. Hunnene er mye større og kjukkere enn hannene. De legger små, svarte og glatte egg. Hvis noen har tips til matplante til lamponius guerini eller areaton asperriums hadde det vært fint å vite.
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2010
Sted: Oslo
|
Hei har 14 vietnamske pinnedyr og 2 e.t
jeg mader e.t med bringebærblader
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Da har jeg vært på shopping hos plantasjen!
Som jeg trodde så var Syrin ute av sesong, men jeg fant 'restplanter' som var halvdøde (blandløs altså, ikke døden nær) på 70%, vi vet jo at sånt er fleråring og var dersom selgbare. Men jeg hadde jo ikke tid til å vente på at det kom blader. Dessuten så var det så utrolig mange syriner å velge mellom, duftsyrin, fjellsyrin etc. Er det en fasit på hvilken syrin som er å foretrekke? Til sist så fant vi omsider oliventre, så det ble kjøpt inn 2 av de, samt gjødsel som skulle være bra. Noen som har erfaring med oliventre? Er de svarte pinnene spesielt glad i det? Har dere hele trær inne i buret eller klipper dere? Hvordan og hvor oppbevarer dere de rett og slett.. Neste onsdag/torsdag kommer både bur og dyr og jeg gleder meg! Har valgt torv i bunn, har grapevine røtter å klatre på om maten blir for lite som klatrestativ, naturmose som pynt, og nå olivenblader som mat. Håper dette blir bra. Alltid så veldig spennende med nye arter jeg ikke har kunnet om tidligere, elsker å lære!
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Det høres veldig bra ut. Jeg har syriner i hagen så jeg bare klipper av greiner og jeg har lagret dem opp i fryseren. Det er greit å ha oliventreet inne i buret. Bare pass på at gjøtselen ikke er sprayet med insektmiddel
![]() Bare si i fra hvis noen har andre arter. |
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Spiser de godt av det?
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Vet ikke hvilken art det er, men det er en av de vanligste.
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Ønsker å få/ kjøpe pinnedyr av rasen indisk, vietnamsk pinnedyr | Haawie | Pinnedyr | 4 | 02-08-2010 16:29 |
| Pinnedyr arter som spiser eføy | Kristian262 | Pinnedyr | 8 | 23-08-2008 14:53 |
| Hva slags pinnedyr arter? | Olliw | Pinnedyr | 3 | 14-09-2007 17:17 |
| Arter. | Olliw | Taranteller | 15 | 08-04-2007 13:16 |
| Poecilotheria arter | skorpion | Taranteller | 11 | 27-10-2006 12:33 |