| Pinnedyr Her diskuterer vi pinnedyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2009
Sted: Hamrane 13,
5563 Førresfjorden
Rogaland
Alder: 26
|
i går skjedde det noe rart med blad-pinnedyret mitt fra australia. det åt eføy, når jeg har lest at de eter bringebærblader. problemet med bringebærblader er at man må ha dem i frysen om vintern og mine blader blir tørre med en eneste gang selvom jeg veter dem. i går plasserte jeg henne i terrariet igjen etter hun fikk komme utforbi buret å klatre litt på armen min. da begynte hun umiddelbart å ete eføyblad. i dag er hun like fin og pigg som før. kan jeg gi demm eføy istedet da, å slippe å hamstre bringebærblader?
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Trondheim
|
Hei!
På generell basis kan jeg si at det er flere av artene som spiser bringebær/bjørnebær som også spiser eføy. Phasmid Study Group publiserer en "Arter i fangenskapsliste" hvor det også fremgår hvilke forplanter som er registrert for de enkelte artene i fangenskap: http://phasmid-study-group.org/specieslist Min erfaring er imidlertid at enkelte arter som har vært foret på en bestemt plante i flere generasjoner kan være uvillig til å skifte matplante. Dette gjelder spesielt for små nymfer. Andre arter er mer fleksible. MVH Jan Ove
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
5563 Førresfjorden
Rogaland
|
kan jeg da droppe bringebærbladene og satse på at de eter eføyen videre, og at om de får barn, så eter de eføy også+ KAN AUSTRALSKE PINNEDYR OGSÅ BLI TVEKJØNNET Å FÅ EGG UTEN Å MÅTTE PARRE SEG MED DEN VESLE HANNEN? OG KAN JEG FORE annan pinnedyr med sitronmelisse istedenfor bringebærblader, for det gjorde jeg med de forrige annan pinnedyrene. Medauroidea extradentata - Vietnamsk annan pinnedyr
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2008
Sted: Bergen
Alder: 19
|
Får å svare på dette må vi vite hva australsk pinnedyr det er snakk om.
Er det Extatosoma Tiaratum? Hvis det er dette er det ikke farlig for dem å spise eføy ![]() Disse er også tvekjønnet men hvis det er en hann i buret kan du jo også få hanner i "flokken" også! |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2006
Sted: Sandnes (Rogaland)
|
Hvilken art er det snakk om? Det er mange pinnedyr som kommer fra Australia, dog er Extatosoma tiaratum den vanligste.
Mine Extatosoma tiaratum spiser ikke eføy. Jeg har prøvd å ha de i et terra med kun eføy, og da har de kun tatt et bit og funnet ut at de ikke likte det. Jeg vil ikke satse på at de spiser eføy hvis det er Extatosoma tiaratum. Jeg anbefaler å i tillegg fryse ned blader. Kakon her på forumet har drevet med Extatosoma tiaratum i over 15 år og aldri fått de til å spise eføy.
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
5563 Førresfjorden
Rogaland
|
Sitat:
|
|
|
|
|
![]() |
| Emner |
| blad insekt, bringebærblader, pinnedyr |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| eføy? | anders95 | Pinnedyr, knelere og andre insekter | 6 | 23-09-2009 18:54 |
| Pinnedyr arter som spiser eføy | Kristian262 | Pinnedyr | 8 | 23-08-2008 14:53 |
| Eføy pinnedyr | Olliw | Pinnedyr | 2 | 22-09-2007 06:35 |
| Eføy til pinnedyr | john | Pinnedyr | 20 | 06-06-2007 20:08 |
| En hund etter eføy... | Trond1 | Pinnedyr | 4 | 02-12-2006 05:42 |