| Pinnedyr Her diskuterer vi pinnedyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2008
Sted: Oslo
Alder: 23
|
hei! er det noen der ute som sitter med litt mer fordypende info om disse pinnene? evt. noen sider med bra info? finner bare basic info på google søking
|
|
|
|
|
|
#2 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2006
Sted: Sandnes (Rogaland)
|
Jeg holder på å lage et caresheets om denne arten. Her er deler av faktaarket:
Sitat:
Dette er nokså basic info dette også, hvilken info er det du ønsker?
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Takk for svar
lurer på bl.a. hvordan de skifter ham? henger de fra en plante? ligger de oppned på bakken? hvordan skal man få eggene til å klekke osv.
|
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2008
Sted: buskerud
|
Sitat:
![]() når det gjelder egg, er det sikkert noen andre her på forumet som har peiling på
Nikazo. Sist endret av Nikazo; 04-01-2009 kl 20:24. Begrunnelse: endring |
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
ja det er bare det at det er en bakkelevende art. så forestilte jeg meg at den ville bytte ham på bakken også.
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2006
Sted: Sandnes (Rogaland)
|
Kun hunnen min er på bakken av og til og legger egg. Hunnen legger egg i bunnsubdratet (jeg vil anbefale minimum 2cm med bunnsubdrat)
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2008
Sted: buskerud
|
legger til et spørsmål her jeg.
er dette en spesielt agresiv art?, altså at hannen bruker de piggene på bakbeina mye? vurderer og kjøpe meg en sånn.
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2006
Sted: Akershus
|
Hei Nikazo
Ja, Eurycantha calcarata er en spesielt aggressiv art. Men det er ikke noe problem å holde dem, om du vet hva du gjør, bruker rolige bevegelser og ikke lar den føle seg truet. Nedover mot handen/armen klemmer den, mens sparkene med de store piggene er rettet mer bak og opp. Dette er en bakkelevende art og rovdyret den skal forsvare seg mot kommer ikke underfra, men ovenfra, derfor er dens beste forsvarsverk også rettet i den retningen. Hunnen er mye roligere og fredeligere enn hannen, og mangler også den store piggen. Under vil du finne noen bilder av sønnen min Kevin som holder en E. calcarata hann, og du vil også finne et bilde av piggen på bakbeina. Det er også et bilde av Kevin som holder en Extatosoma tiaratum, Heteropteryx dilatata (Jungelnymfe, også en voldsom sparker) og en Eurycantha calcarata. Mvh. Kakon ![]() E. calcarata hann med sin bakbeinspigg. ![]() Kevin og E. calcarata hann ![]() E. calcarata hann ![]() Kevin med E.T, Jungelnymfe og E. calcarata
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2009
Sted: Bergen
|
Vil ikke si at hannen er noe spesielt aggresiv... de er lettskremte.. og kvepper fort til av raske bevegelser men går ikke til angrep av den grunn.. eg kan kose og holde min uten problemer.. Har ett par spørsmål da.. bare tenkte å sette det under denne tråden.. om det går bra??... Vet ikke ellers kordan eg skal gjøre det 1, En gang da eg hadde kosen min ute la den seg flat med kroppen og alle seks bein ut i hånden min.. akkurat som om han la seg godt til rette for å sove... deretter frøs de søte følehorna til og den ble liggende sånn en goood stund heheh... det var ganske søtt.. eg tenker at den slappet av eller sov.. men lurer også på om den kansje var redd og frøs til i en stilling... de pleier jo å fryse til i ubehagelige situasjoner.... men ville den ha lagt kroppen sin flat da?? 2, Har følt lenge at eg har det for kaldt.. eg har temperaturmåler men tror ikke den funker for den har vist de samme gradene i ett år nå Hvor mye under 25 kan man gå?? Er de ikke ganske tilpasningsdyktig?? Har hørt de tåler en støyt..3, På dagtid pleier eg å skjerme babyen min for lys.. er det dumt av meg?? Har de godt av litt lys?? Asså eg tar bare en genser rundt terrarie... 4, Så var det litt andre ting.. f,eks maten.. eg gir min eføy da.. eg skyller greinene og bladene godt før eg tar de inni for å få vekk mulige små innsekter. Pleier å ta rikelig med mat inn i terrarie... slik at den kan gjemme seg litt bak bladene og diverese.. men så leste eg på et forum og da var det snakk om så lite så mulig og så skulle du gjemme bladene litt slik at pinnen fikk bruke tid på å lete etter maten.. hmm synes dette virket ganske rart .. asså det er et innsekt vi snakker om ikke en hund.. ka synes dere?? Terrarie; Hvor viktig er det å ha greiner så den kan klatre på?? Altså på dagtid er min mer eller mindre død Ellers vil eg bare si at Eurycantha calcarata er nydelige skapninger!! I hvertfall min<3 De er fulle av personlighet.. tro det eller ei og ekstremt nysgjerrig..!! Det er absolutt verdt å kjøpe... eg har hørt at mange er litt skeptisk til piggene?? Komman det er ingenting... de er jo ikke giftige! Og det er svært sjelden de bruker de.. husk på at den må bruke mye energi på angrepet også.. så da blir det i høyst truede situasjoner og du skal være flink da om du klarer å sette pinnen din i en slik situasjon. Så lenge du håndterer den rolig og lar den komme til deg istedenfor at du kommer til den så går det fint... Det er synd at det er så få som har denne arten! Det er jo mulig å skaffe seg en hunn også(ingen pigger), men de er ganske fæl i utseende i forskjell til herrene Hysj... håper ingen blir fornærmet..Send beskjed videre på tråden da de som har eller har lyst på dette fantastiske dyret! Så kan vi snakke om erfaringer og ting vi lurer på ![]() ^^^Stick Chick^^^
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
du den eføyen, er det hedera helix du bruker eller?
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|