| Pinnedyr Her diskuterer vi pinnedyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: Dec 2008
Sted: NorgeNordlandBodø ^^
Alder: 18
|
Vurderer og skaffe meg pinnedyr for første gang, så det jeg lurer på er :
1. Hvilken art er det jeg burde skaffe meg ? 2. Hvordan skal terrariet deres være (hvor stort, hva skal være i det osv..) ? 3. Kan man holde dem ? Utenfor terrariet. 4. Kan de bite ? ![]() 5. Hva spiser de ? 6. Hvor mange bør jeg ha ? 7. Er det noe mer som jeg bør vite før jeg skaffer meg dem ? Har aldrig hatt noe lignende, så takk for alle svar ![]() PS. har et akvarium på ca. 26 L. Kan det brukes ? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Sted: Nordland.
Alder: 20
|
Nå vet jeg heller lite, men jeg har allikevel lyst til å prøve! Hehe!
1: Ingen aning. 2: det er vel standard for slike dyr å ha et som er tre ganger så bredt og høyt som dyret? Jeg vet ihvertfall at det er standard for en kneler, men det kan hende det er mer for pinnedyr i og med at de kan vel holdes sammen til en større grad! 3: Ja, du kan vel holde de fleste dyrene uten at de skal bite. Jeg har aldri hørt om bitende pinnedyr, i og med at de er planteetere og bruker kamuflasje som beskyttelse istedenfor noe våpen! 5. De spiser planter og grønt om jeg har hørt riktig! 6 Ingen aning! 7. (Jeg veit ikke mye, så ikke ta meg på ordet!) Men jeg kjenner følelsen! Er ny til dette sjøl, også! Men det er veldig spennende og jeg gleder meg villt til jeg får kneleren min allerede! |
|
|
|
|
|
#3 | ||
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2006
Sted: Sandnes (Rogaland)
|
Sitat:
Sitat:
2 For Carausius morosus holder det med et bur på 30*30*30 cm for ca 6 voksne og noen unger, men gjerne større For Extatosoma tiaratum er det fint med et bur på 30*30*45 (l*b*h) cm for et til to voksne par og noen unger. gjerne større Burregel: høyden skal være minimum 3*pinnedyrets lengde, lengden og bredden skal minimum være 2* pinnedyrets lengde. 3 Begge disse artene kan håndteres, men E. t. kan for noen føles ubehagelig å håndtere (pga tornene på beina) C. m. kan fint håndteres. 4 ingen av disse to artene kan bite 5 C. m. spiser bokstavlig talt alt: bringebærblader, eikeblader, bjørnebærblader, eføy (de som er hvite på endene er giftige) E. t. er mer kresen, spiser kun bringebærblader, eikeblader, bjørnebærblader, pluss et par planter til. 6 Begge artene kan formere seg ved partenogenese (ved kloning) men E. t. kan også formere seg seksuelt. Det holder med et par E. t. eller en C. m. men det er alltid fint med flere. 7 på vinteren må mat til E. t. fryses ned fordi bringebærblader, eikeblader, bjørnebærblader "forsvinner" Kom med målene på buret ditt så kan jeg si om et holder.
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2008
Sted: Buskerud
|
Hallo! Tenkte jeg skulle prøve å bidra med noe her
![]() 1. Fra mitt synspunkt så er Indisk pinnedyr(Carausius morosus) , og Vietnamesiske pinnedyr(Medauroidea extradentata (Som jeg selv har) de lettest stelte pinnedyr.De er også de vanligste i dyrebutikken. 2. Kristian her har sagt en del om størrelse. Selv har jeg et terrarium på 50cm (Lengde) , 40cm(Høyde) og 30cm (I dybde) i dette terrariumet har plass til mange. Det som trengs i et pinnedyr terrarium er : Du trenger et substrat (bakkemiljø) i bark eller torv. Du må ha et par pinner inne i terrariumet som pinnedyrene kan klatre på. I de fleste dyrebutikker så kan du kjøpe fake-lianer som er bøyelige. Disse kan du sette inne hvordan du vil i terrariumet. Dette er det du trenger i terrariumet. 3. Det er fullt mulig å håndtere pinnedyrene som er nevnt over(Indisk og Vietnamesiske pinnedyr) De har små kroker på benene sine så de kan lett sette seg fast i strikkegensere, ting av bomull og lignende.(De er vanskelige å få ut) Pinnedyrene bruker disse krokene når de klatrer og kan derfor klatre på glass. Den letteste måten å løfte opp et pinnedyr er å ta forsiktig tak på midten(mellom det bakerste og midterste benparret) og ta fingeren forsiktig og løsne benene. Derretter har du pinnedyre i hånden. 4. Disse pinnedyrene kan ikke bite og er ikke fysisk farlige. De har noe jeg selv kaller gripearmer, inne i munnen. Disse har dem seks av og hjelper dem bare med å spise bladene. 5. Kristian har nevnt de fleste spiselige plantene for pinnedyr. De kan også spise Sitronmellise som du får kjøp til en rimelig penge i matbutikken. De kan også få en salat innimellom. De spiser de fleste urter du kan få tak i. 6. Du burde starte med 2-3 voksne pinnedyr som kan begynne å legge egg, vis behov er oppfylt.Du burde også være klar over at det kan bli veldig mange etterhvert, så du burde ha tilgang til å bli kvitt noen et sted.(Selge, gi bort ol.) 7. Du burde skaffe deg en varmelampe som du kan få i dyrebutikken, dette burde du ha så dyrene trives optimalt. De tar opp endel fuktighet av den friske maten de får, men du må spraye ca. en gang dagelig med en sprayflaske som det ikke har vært noen kjemikalier eller lignende. Det er smart å spraye om kvelden, siden pinnedyrene er nattaktive dyr og spiser mest om natten. Jeg tror jeg har fått med meg det meste her. Jeg har prøvd å skrive så lett som mulig, fordi du virker veldig fersk i dette temaet. Lykke til! Moh Mr Matsy
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2006
Sted: Sandnes (Rogaland)
|
Velkommen til forumet. Du kommer sikkert til å trives her.
Du har valgt rett hobby; pinnedyr er kjempefasinerende og når du har holdt på en stund kan du skaffe deg enda flere kule pinnedyr arter ![]() Jeg har selv et terra på 75*40*60 (l*b*h) cm og et terra på 65*34*55 (l*b*h) cm hvor jeg både har indiske (C. m.) og E. t. i samme bur. Jeg har også et på 30*30*45 (l*b*h) cm med pinnedyr, så alle bur-størrelser er fine ![]() Jeg liker å gi pinnedyrene mine plass, og på våren når alle eggene klekkes kan jeg ha maaaange unger
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Sted: buskerud
|
velkommen til forumet!
![]() vis jeg skulle ha valgt et nybegynner pinnedyr, så hadde jeg valgt extatosoma tiaratum,har sånne, og de er veldig fine, og artige å se på ![]() disse er som sagt ovenfor mer kresne på maten. ellers er vietnamske annan pinnedyr veldig fine de også ![]() lykke til!
Nikazo. Sist endret av Frogger; 21-12-2008 kl 19:28. Begrunnelse: Skiftet skrift størrelse og font, ingen grunn å skrike. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Junior Member
|
Tusen takk for alle svar =)
Får bare mer og mer lyst på sånne ![]() Et par nye spm: 8. Har bestemt meg for og kjøpe et terrarie til pinnedyrene istedet, men er de veldig dyre ? 9. Kan pinnedyrene bli veldig store? |
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
Sted: buskerud
|
Sitat:
- noen pinnedyr kan bli veldig store, men de vaneligste nybegynner artene blir ikke store
|
|
|
|
#9 |
|
Junior Member
|
Skal bare ha 2-3 stykker
![]() De i dyrebutikken her er bare noen cm lange ^^ Men de blir sikkert større da ^^, |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2008
Sted: Bergen
Alder: 19
|
Terrarier i glass kan bli ganske dyre, jeg har et i plast som funker fint. Som nybegynner vil jeg anbefale indiske pinnedyr/Carausius morosus.
![]() Disse er veldig enkle å ordne til. De kan bli ca 8 cm lange. Faktaark: Indisk Pinnedyr Sist endret av fabokan; 21-12-2008 kl 12:57. Begrunnelse: Skulle legge inn lenke til faktaark |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Første gang holdt tella: | Olliw | Småprat | 8 | 01-09-2007 12:43 |
| Vurderer å skaffe kneler... | Tarantellen | Knelere | 13 | 22-05-2007 20:09 |
| Slings for første gang. | Litjabeth | Taranteller | 14 | 03-05-2007 15:01 |
| Kjøpe tarantell for første gang. | Antè | Taranteller | 10 | 27-09-2006 13:14 |
| Skal kjøpe meg scorpion for første gang... Tips = THX :) | lector | Skorpioner | 29 | 03-05-2006 15:01 |