"

Pinnedyr, knelere og andre insekter Vanlige spørsmål om Pinnedyr, knelere og andre insekter

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 04-08-2008, 00:58   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Mar 2008
Meldinger: 212
Standard

Jeg har et spørsmål som kansje du har svar på...vil et pinnedyr som har mystet et
eller flere ben kunne vokse de tilbake som en tarantella ville gjort i et ham skifte?

En av mine mangler det ene fram benet, som jeg håper den kommer til å få tilbake.
tommy_tarantula er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 04-08-2008, 19:20   #2
Reptilfreak

Kristian262 sin avatar

Medlem siden: May 2006
Sted: Sandnes (Rogaland)
Meldinger: 968
Blog Entries: 2
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av tommy_tarantula Vis post
Jeg har et spørsmål som kansje du har svar på...vil et pinnedyr som har mystet et
eller flere ben kunne vokse de tilbake som en tarantella ville gjort i et ham skifte?

En av mine mangler det ene fram benet, som jeg håper den kommer til å få tilbake.
Benet vokser ut, litt etter litt etter hvert hamskifte. (som taranteller)
Hvis pinnedyret ditt er voksent får det ikke nytt bein.
Svar med sitat
Gammel 04-08-2008, 22:44   #3
Reptilfreak

Kakon sin avatar

Medlem siden: Jul 2006
Sted: Akershus
Meldinger: 64
Standard E.T.

Hei Tommy

Den største årsaken til at Extatosoma tiaratum mister et bein er problemer under hamskifte. På bildet under kan du se en bit av hammen, hvor det avrevne beinet sitter fast.

Når en E.T mister et bein i et tidlig stadie så vil det vokse ut igjen. Men, det regenererte beinet vil være mindre og mer puslete enn de andre opprinnelige beinene, slik som på bildene under.
Etter hvert hamskifte vil beinet bli større og kraftigere, og til slutt vil det være nesten som de andre. Det vil alltid være forskjell på det regenererte beinet og de andre, om man gransker nøye nok, selv om det tilsynelatende er identisk med de andre.

Om beinet blir mistet i et sent stadie så vil det aldri bli helt som de andre, og om det er mistet ved siste hamskifte vil dyret forbli uten det beinet.

Ved hamskifte henger E.T. seg opp etter bakbeina og kryper ut av den gamle hammen, slik som på bildet under.

Den strekker seg nedover, henger etter kun bakkroppen/halen en liten stund, bøyer seg oppover og griper med forbeina på grenen/bladet den henger i, og glir ut av hammen med bakkroppen.

Etterpå kan den finne på å spise den næringsrike hammen sin.

Som du skjønner ut av hamskiftebildene så vil en skade i bakbeina eller halen by på problemer ved hamskiftet, eller ved neste hamskifte. Men ved et mistet bakbein så går det som regel bra, selv om det kan by på litt problemer. Under er en hunn med regenerert bakbein. Merk den tydelige forskjellen på det opprinnelige bakbeinet og det regenererte.

Bakkroppen/halen er det imidlertid verre med. En slik skade som under vil by på meget store problemer ved neste hamskifte, og slike eksemplarer bør enten avlives eller brukes som for til andre dyr.

Det samme (avliving) gjelder også for eksemplarer som mister begge forbeina, slik som eksemplarert under, som også har mistet sitt høyre midterste bein. Det er forståelig at det byr på problemer når vi vet at forbeina brukes aktivt ved et hamskifte.

Noen ganger kan hele hammen bli hengende igjen i et av bakbeina. Som du ser så ble beinet likevel skadet (står rett ut) selv om jeg varsomt fjernet hammen.

Hammen kan også bli hengende igjen i bakkroppen/halen, da dette er siste kroppsdel som forlater den gamle hammen.

Hamskifte-skader kan for hannenes del også gå ut over vingene, noe som da har betydning for deres evne til å fly.

Håper dette var til hjelp Tommy.
Det ovenstående er et kort utdrag av "hamskifte-seksjonen" på et omfattende Caresheet om Extatosoma tiaratum som jeg holder på å skrive.

Kakon
Svar med sitat
Gammel 22-04-2009, 14:57   #4
Reptilfreak

Medlem siden: Apr 2009
Sted: Østlandet
Meldinger: 1
Standard pinnedyr mister bena

det er helt vanlig for pinnedyr å miste bena. de vokser ut igjen når de skifter ham.
tanja1602 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 22-04-2009, 15:58   #5
Reptilfreak

Devilizer sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Hedmark
Alder: 28
Meldinger: 1,155
Blog Entries: 4
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av tanja1602 Vis post
det er helt vanlig for pinnedyr å miste bena. de vokser ut igjen når de skifter ham.
Dette var da en 8 måneder gammel tråd
Devilizer er offline  
Svar med sitat
Gammel 22-04-2009, 22:28   #6
Reptilfreak

allan sin avatar

Medlem siden: Dec 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,047
Blog Entries: 5
Standard

Siden tråden nå er oppe igjen, kan seg ligge inn et bilde av et pinnedyr jeg "sympati-kjøpte" i en dyrebytikk for noen måneder siden.

Her kan man se at bena bak har begynnt å "regenerere" seg.

allan er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Frossen mat mister nyttig vitaminer...? CamStatic Fôrdyr 10 17-03-2008 10:52
HJelp tarantellen min mister bein. Kris10an94 Taranteller 19 21-02-2008 10:33
Leo mister farge og har liten matlyst Crispy Gekkoer 35 08-08-2006 12:48
mister hår på rompa...? Miss_Loca Skilpadder 8 19-06-2006 20:02
Mister skall!!! olaola Skilpadder 8 02-05-2006 15:58

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 04:37.