| Pinnedyr, knelere og andre insekter Vanlige spørsmål om Pinnedyr, knelere og andre insekter |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Bergen
Alder: 23
|
Og akkurat så lenge tok det før Chixz befestet denne tråden med leddyr (håper det går greit)
![]() Rosebiller (Pachnoda marginata peregrina) Hannene er mye lysere i fargen en hunnene, som er mørkere. Står mer om dette her -> Coleoptera.wz.cz - Pachnoda marginata peregrina Tror dette dreier seg om en hann, men jeg er ikke 100% sikker ![]() Tusenbein Hunnen er som oftest mye tykkere enn hannene, litt vanskelige å se dette uten to ved siden av hverandre, men tar den da med likevel. På hannens 7ledd (forfra) vil man også finne et modifisert beinpar, som hunnen ikke har. Litt mer om det her -> gender Hann (til venstre) og hunn (til høyre) av Ildtusenbein (Aphistogoniulus sp.) ![]() Da tror jeg at jeg sier stopp der Får håper noen har blitt litt klokere
Sist endret av Frogger; 09-10-2008 kl 23:03. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2006
|
Kjønsbestemming av Vietnamesisk pinne (Medauroidea Extradentata)
Hannen er mindre og mangler de karakteristiske hornene. Enkelt å greit :wink:
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Member
Medlem siden: Jan 2007
Sted: oslo, i feil land:(
|
heii, bruker denne tråden til å spørre hvordan man ser forskjell på kjønnet ved indiske pinnedyr... er det noen som vet?
PS. håper dette var greit at jeg spurte om dette... ellers beklager jeg
|
|
|
#4 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Bergen
Alder: 23
|
Sitat:
Hannene er mye tynnere og spinklere enn hunnene Men uansett er bortimot 99% av alle indiske pinnedyr (Carausius morosus) i hobbyen er hunner. Dette kommer av at de formerer seg ved aseksuell formering (partenogenese). Det betyr at hunnene legger ubefruktede egg, som utvikler seg til nye hunner som er genetiske kopier av moren. Dette fører naturlig nok til at hanner er svært skjeldne hos partenogenetisk arter. En koloni med Carausius morosus, som startet med 5 individer, har faktisk blitt holdt problemfritt i Norge siden 1992 og fram til i dag uten tilførsel av nytt genetisk materiale |
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||