"

Pinnedyr, knelere og andre insekter Vanlige spørsmål om Pinnedyr, knelere og andre insekter

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 09-11-2011, 00:25   #1
Junior Member

Medlem siden: Nov 2011
Sted: Ålesund
Alder: 18
Meldinger: 2
Standard Fått pinnedyr for første gang.

Hei! Fikk pinnedyr i bursdagsgave, og er ny på området - så har litt spørsmål!

Har to stykk av typen Carausius morosus. Den ene er vel nesten fullvokst, mens den andre er ganske liten enda.

Har de begge i et ganske lite terrarium, men tror det skal holde på plassen. Er vertfall dobbelt så lang høyde på som den største av pinnedyrene. Satte terrariumet på badegulvet, siden der forhåpentligvis er varmt nok for de.
Trenger de ekte sollys?
Som underlag er det ugjødsla jord, og lurer på i forhold til rensing av avføring og å finne mulige egg... Hvordan gjør jeg da dette? Er eggene lette å oppdage i jord? Og hvor ofte bør jeg skifte jorda?
Bør de få en vannskål, eller holder det med å spraie bur og sitronmelisse?

Håper på svar!
sunnivamb er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 09-11-2011, 00:38   #2
Reptilfreak

Lenxx sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Sted: Bergen
Meldinger: 305
Blog Entries: 12
Standard

Trenger de ekte sollys?
Nei. Direkte sollys kan fort gjøre mer skade enn godt, fordi det er fort gjort å overopphete et terrarium(om det er det du har dem i). Ikke la dem stå utsatt for direkte sollys. Men, når det er sagt, så har jeg en lyspære av svak watt over terrariet til mine dyr. Der består toppen av tøynetting, og jeg ser ofte at dyrene henger i nærheten av varmen. Det ser nesten ut til at dess eldre/voksne de er, dess mer setter de pris på varmen. Men det er altså ikke nødvendig. Og dersom det blir for varmt/lyst, er det bedre uten.

Som underlag er det ugjødsla jord, og lurer på i forhold til rensing av avføring og å finne mulige egg... Hvordan gjør jeg da dette? Er eggene lette å oppdage i jord? Og hvor ofte bør jeg skifte jorda?
Jeg vet at mange anbefaler torv, men jeg kan bare fortelle om mine egne erfaringer og måte å gjøre det på, og jeg bruker avispapir i bunnen
Det er lettere å holde rent/skifte ut og adskillig lettere å plukke frem eggene. Men jeg tviler på at det holder godt nok på fuktigheten til å klekke frem egg. Jeg plukker mine ut, og har dem for seg selv i en egen "klekke-boks". Det finnes noen pinnedyr somer bakkelevende, og disse må såklart ha et annet underlag enn avispapir. Men til mine Carausius morosus og Extatosoma tiaratum bruker jeg avispapir i bunnen, siden dette er arter som trivest i høyden, og ikke på bunnen.

Bør de få en vannskål, eller holder det med å spraie bur og sitronmelisse?
Du bør ikke ha vannskål.
Det er for det føste unødvendig, ettersom pinnene får i seg det de trenger av fukt igjennom føden og av vanndråper etter spraying (som er en fordel å gjøre, evt dusje plantene de får før du setter den inn), og også fordi en vannskål kan utgjøre en potensiell druknings-fare for pinnene.
Spray planten, og evt litt på veggene, så skal det holde. Unngå også å spraye direkte på dyret, det setter de nemlig lite pris på

Denne arten pinnedyr tåler også stort sett å holdes i romtemratur, så lenge du ikke har det altfor kaldt på rommet. Så de trenger nok ikke stå på badegulvet resten av vinteren.

Lykke til med pinnene dine! *s*
Lenxx er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 09-11-2011, 00:45   #3
Junior Member

Medlem siden: Nov 2011
Sted: Ålesund
Alder: 18
Meldinger: 2
Standard

Tusen takk for gode svar! Kan man drepe pinnedyrene med for høg varme over en natt? Bare lurer, siden badegulvet er ganske varmt og jeg tilfeldigvis sover over hos kjæresten i natt..
sunnivamb er offline  
Svar med sitat
Gammel 09-11-2011, 08:28   #4
Reptilfreak

kattja sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Sted: Akershus
Alder: 32
Meldinger: 191
Standard

Jeg har mine i vanlig romtempratur hele døgnet. Det går helt fint. Er cirka 23-25 grader i stua hele tida
kattja er offline  
Svar med sitat
Gammel 09-11-2011, 11:11   #5
Reptilfreak

shelob sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 34
Meldinger: 1,651
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

mål til terrarie til pinnedyr og knelere er minimum
Høyde : 3 x lengde til dyret
Bredde : 2x lengde av dyret
Høyden er viktig for at de skal få vellykket hamskift.
shelob er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
carausius morosus

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Vurderer og skaffe meg pinnedyr! (første gang) pinnedyreet Pinnedyr 26 20-10-2011 23:21
Første gang holdt tella: Olliw Småprat 8 01-09-2007 12:43
Slings for første gang. Litjabeth Taranteller 14 03-05-2007 15:01
Kjøpe tarantell for første gang. Antè Taranteller 10 27-09-2006 13:14
Skal kjøpe meg scorpion for første gang... Tips = THX :) lector Skorpioner 29 03-05-2006 15:01

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 04:36.