| Pinnedyr, knelere og andre insekter Vanlige spørsmål om Pinnedyr, knelere og andre insekter |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: Sep 2011
|
Hentet meg 2 pinnedyr i dag, noen som vet hva slags type de er?
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Rogaland (Karmøy)
Alder: 15
|
Jeg er ikke noen ekspert på pinnedyr men jeg tror det er et vanlig indisk pinnedyr (Carausius morosus)!?
Kan hende jeg tar feil så dere andre her på forumet som kan dette bedre enn meg er hjertelig velkommen til å rette på det jeg skriver
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2011
Sted: Bergen
|
Ser ut som Medauroidea extradentata, Vienamske Pinner, de har en slags horn på panna, så det skal være ganske lett å se om det er den arten.
Evt kan det være Indiske, Carausius morosus, men jeg syns den hadde så små følehorn? Mulig de er borte, for de indiske jeg har hatt, har lange følehorn.
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Junior Member
|
Det er en av de to artene jeg regner med at de er ja. Den har små "følehorn".
|
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2010
Sted: oslo
Alder: 15
|
Sitat:
|
|
|
|
#6 |
|
Junior Member
|
Jeg har prøvd å studere bilder av de to typene men klarte ikke helt å skille de.
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2011
Sted: Bergen
|
Største forskjellen er vel på hodet, der de indiske har lange følehorn mens de vienamesiske har mindre "horn". De indiske er vel generelt sett også mer brun på fargen (men det kan variere) mens de vietnamesiske er mer grønne(kan også variere noe).
Så vil tro det sikreste trekket du har, er horn/følehorn.
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2011
Sted: Buskerud
|
Er 100% sikker på at det er vietnamesisk
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Kan noen hjelpe meg med hvilken type dette er? | evakn82 | Taranteller og skorpioner | 3 | 13-07-2011 16:09 |
| Hvilken type skilpadde er dette? | Camel | Slanger, øgler og skilpadder | 5 | 15-09-2010 19:39 |
| Noen som vet hvilken type skilpadde dette er? | Kendra | Slanger, øgler og skilpadder | 4 | 28-09-2009 20:32 |
| Hvilken type kneler er dette? | magnusøy | Pinnedyr, knelere og andre insekter | 3 | 25-06-2009 21:05 |
| Hvilken type kakerlakker er dette? | smittsmule | Fôrdyr | 18 | 11-06-2009 22:47 |