| Pinnedyr, knelere og andre insekter Vanlige spørsmål om Pinnedyr, knelere og andre insekter |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2011
Sted: Bergen
|
Jeg har noen Indiske pinner, og venter nå på å få noen ET i posten. *s*
Og i den sammenhengen har jeg noen spørsmål, da om for i første omgang. Jeg vet at de begge spiser bringebær, boysenbær, og flere andre arter. De indiske er greie om vinteren med sitronmelisse og eføy, mens ET foretrekker endel andre sorter, for det meste av rosearten. Så jeg har lest meg opp om disse, og føler meg rimelig trygg. Problemet mitt er at ettersom jeg først nå får ET, og ergo har begynt å samle inn for til vinteren(frys), så kan det se ut til at jeg rett og slett må finne noen alternative forsorter også. Da til ET spesielt. Jeg har forstått at de spiser endel typer som er tilgjengelig via bla Plantasjen, og at også roser kan gies så lenge en forsikrer seg om at de er uten isektsmiddler (naturlig nok) og ugjødslet... noe jeg ser for meg kan være rimelig vanskelig å være så sikker på når plantene selges for plantene sin del... og strengt tatt ikke som pinnefor... ![]() Jeg leste om en salat som også ET spiste, men så kan jeg selvfølgelig ikke klare å huske navnet på denne... Rocco-et-eller-annet... trooor jeg? Vel, poenget mitt... Jeg regner med at det er endel planter som faktisk er giftige for pinnene. Men når jeg forsøker å finne ut av hvilke, så finner jeg bare hva de kan spise ![]() Og det er jo greit nok, for all del. Men ettersom mine pinner kommer til å bo sammen, så ville jeg gjerne visst om pinnene rett og slett lar være å spise det som de ifølge mange ikke skal ha, sitronmelisse for ET. Siden dette er et for jeg bruker til de Indiske om vinteren, sammen med eføy... som heller ikke står nevnt som ET-for... Og jeg finner heller ikke noe om at de Indiske kan spiste roseblader, feks. Nå har jeg også vært heldig å fått fatt på noe Hassel...man vet man er hekta på pinner, når man først stopper bilen langs veien, for så å forsikre seg om at man så rett, *Joda! Jess... Hassel!*... for deretter å krabbe seg ned grøftekanten og ut i skauen så grenene man plukker med seg i bilen, ikke skal ha eksos på seg... så noe for har jeg fått høstet, heldigvis. Men kan noen fortelle meg, hvilke planter som er giftige for pinnene... og vil de la være å spise dem om de hadde blitt gitt til dem ved en feil? Min datter på ni er med og steller for dyrene, og henter også for til dem. Hun vet hvilke de spiser, men det er fort gjort å få med seg blader som ikke var meningen når en er ni år. Og kan man finne for til ET i butikker om vinteren, uten at man må kjøpe dyre planter spesialbestilt fra Plantasjen? .... det var fryktelig mye blabla for to enkle spørsmål... beklager det.
Sist endret av Lenxx; 02-09-2011 kl 02:11. Begrunnelse: typos |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 34
|
Kakon sin nettside inneholder veldig mye informasjon om disse pinnene. Eller bare spør han på mail. Han er den som kan mest om disse pinnedyrene.
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
"Gutta på skuaen" ligger som favoritt og er nilest til øyet ble stort og vått,.
Det et er fra ham E.Te`ene mine kommer, så det er slettes ikke utenkelig at jeg rådfører meg med ham også. *s*Tenkte kankskje bare at det kunne være flere med erfainger også? Liker å lese/høre flere meninger om emner jeg intresserer meg for, og vil gjerne ha mange synspunkt slik at jeg har flere kilder på informasjonen. Men takk for svar *s* |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2010
Sted: Akershus
Alder: 32
|
Mener å ha hørt hvis du kjøper rose til de fra f.eks Plantasjen må du vaske den nøye og holde liv i den i flere måneder til alt gjødslet er borte fra planta før du gir det til pinnedyra.
Jeg har ikke klart å holde liv i en rose over så lange perioder. mulig jeg ikke har grønne fingre for mine dør etter bare noen få uker. Så jeg gir kun bringebærblader fra hagen. Har et lass i fryser til vinteren. Vet mange gir de eikeblader også, hvis du har tillgang på det. Vil tro det er omtrent like bra som bringebærblader
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 34
|
De jeg snakket med på plantasjen sa at sprøytenemidlene på plantene er borte etter 2 uker. Så man trenger ikke vente i flere mndr.
|
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2006
Sted: Sandnes (Rogaland)
|
Sitat:
Eikeblader fungerer fint til E.t. (samt C. morosus). Eikeblader er tykkere enn bringebærblader og inneholder dermed også mer "mat" enn bringebærblader.
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Takk for alle svarene, jeg setter stor pris på hjelp spesielt nå i startfasen!
Det er så spennende med disse dyrene, de er virkelig fasinerende vesner... Nå kom mine E.T i dag, og kastet seg rett over hasselgrenene jeg hadde satt inn i terraet. De indiske så også ut til å sette stor pris på dette i går kveld, så da håper jeg på å få fat på mest mulig av dette og bringebær frem til vinteren nå. Har også fått okalisert endel bjørnebær-busker i området, og disse er vel vintergrønne om jeg ikke husker feil...? Men er det ingen som vet om denne salat-typen jeg ikke husker navnet på? Kan det være noe så enkelt some Rose Salat...? (http://senlergida.com/images/uretim/rose_salat.jpg) Jeg er bare så redd for å gå tom for mat i vinter, og vil føle meg mye tryggere om jeg visste jeg kunne få tak i noe "rett rundt hjørnet" om det virkelig var krise... Kan rett og slett ikke se meg mett på pinnene som kom i dag... de er så vakre! |
|
|
|
|
|
#8 | |||
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2006
Sted: Sandnes (Rogaland)
|
Sitat:
Sitat:
Sitat:
|
|
![]() |
| Emner |
| e.t, fór, indiske pinnedyr |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Pinnene våre | fnugget | Pinnedyr, knelere og andre insekter | 1 | 12-05-2011 07:47 |
| Usikker på pinnene mine... | Buddhababe | Startgropen | 0 | 24-04-2010 23:28 |
| Øgler Lurer på litt forskjellig om gekko. | Uromastyx22 | Slanger, øgler og skilpadder | 3 | 05-12-2008 21:01 |
| Typer skilpadder? | thomasbp93 | Skilpadder | 1 | 07-09-2008 17:29 |
| Forskjellig avføring hos Leopard Ge3cko unger | 2mas | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 4 | 03-09-2008 14:38 |