"

Pinnedyr, knelere og andre insekter Vanlige spørsmål om Pinnedyr, knelere og andre insekter

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 20-08-2011, 22:02   #1
Junior Member

beatekristine sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Sted: Sogn og Fjordane
Alder: 20
Meldinger: 5
Standard Sterilt pinnedyr?

Jeg kjøpte meg et pinnedyr i dyrebutikken for 4 måneder siden. Det har vokst mye og skiftet ham hele to ganger.

1) Pinnedyret mitt legger ikke egg, hvorfor gjør det ikke det? Det får rikelig med salatblader, og har en normal romtemperatur

2) Buret er på ca 20 x 20 x 30 cm. Jeg har tenkt å kjøpe et nytt bur til det, altså dette:

Exo Terra 122 Liter - Bristols.no

Er det lurt å bruke et slikt bur til å ha pinnedyret mitt i ?

Mvh. nybegynner, Beate 19
beatekristine er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 20-08-2011, 23:14   #2
Reptilfreak

Rubenevo sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Sted: oslo
Alder: 15
Meldinger: 532
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av beatekristine Vis post
Jeg kjøpte meg et pinnedyr i dyrebutikken for 4 måneder siden. Det har vokst mye og skiftet ham hele to ganger.

1) Pinnedyret mitt legger ikke egg, hvorfor gjør det ikke det? Det får rikelig med salatblader, og har en normal romtemperatur

2) Buret er på ca 20 x 20 x 30 cm. Jeg har tenkt å kjøpe et nytt bur til det, altså dette:

Exo Terra 122 Liter - Bristols.no

Er det lurt å bruke et slikt bur til å ha pinnedyret mitt i ?

Mvh. nybegynner, Beate 19
1) spørs hvilken art det er, mange pinnedyr legger ikke egg før etter siste hamskifte, hvis du har jord som substrat ligger eggene der sånn at du ikke ser dem.

2) haha! da får den hvertfall veldig god plass! Det burde holde i massevis! Jo større jo bedre!
Svar med sitat
Gammel 20-08-2011, 23:17   #3
Reptilfreak

Medlem siden: Feb 2011
Sted: Trondheim
Alder: 19
Meldinger: 65
Standard

Kan være lurt og prøve og få det litt varmere i terraen kanskje 2, eller 3 C+ over romtemp.
Hørt om en som gjorde det og da fikk han pluttselig flere egg.
emrix er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 20-08-2011, 23:17   #4
Junior Member

beatekristine sin avatar

Standard

Det er et vietamesisk pinnedyr

Tenkte å ha en god størrelse på terrariet, slik at jeg får plass til kvister & en sitronmelisse-plante.

Jeg vet det finnes mye info på google om dette, men ingenting er bedre enn svar fra reptilfreaksa.

Takk
beatekristine er offline  
Svar med sitat
Gammel 20-08-2011, 23:23   #5
Reptilfreak

Rubenevo sin avatar

Standard

Sitat:
Det er et vietamesisk pinnedyr

Tenkte å ha en god størrelse på terrariet, slik at jeg får plass til kvister & en sitronmelisse-plante.

Jeg vet det finnes mye info på google om dette, men ingenting er bedre enn svar fra reptilfreaksa.

Takk
Bare hyggelig!
Vet du størrelsen på pinnedyret ditt? Du kan gjøre som emrix sier også, jeg bruker en vanlig bordlampe fra IKEA for å få opp tempen litt hjelper mye!
Svar med sitat
Gammel 20-08-2011, 23:26   #6
Junior Member

beatekristine sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Rubenevo Vis post
Bare hyggelig!
Vet du størrelsen på pinnedyret ditt? Du kan gjøre som emrix sier også, jeg bruker en vanlig bordlampe fra IKEA for å få opp tempen litt hjelper mye!
Det er ca 12 cm det spiser utrolig mye løvetannblad, og sitter i ro meste parten av dagen.

Okei, takker så mye
beatekristine er offline  
Svar med sitat
Gammel 20-08-2011, 23:29   #7
Reptilfreak

Rubenevo sin avatar

Standard

Sitat:
Det er ca 12 cm det spiser utrolig mye løvetannblad, og sitter i ro meste parten av dagen.

Okei, takker så mye
Da er det fullvoksent! Eggene er veldig små, bare 1-1,5 mm lange. Så det kan hende du ikke ser dem, hvis du bruker jord så kan det være derfor du ikke ser dem
Svar med sitat
Gammel 21-08-2011, 11:59   #8
Junior Member

beatekristine sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Rubenevo Vis post
Da er det fullvoksent! Eggene er veldig små, bare 1-1,5 mm lange. Så det kan hende du ikke ser dem, hvis du bruker jord så kan det være derfor du ikke ser dem
Haha, føler meg ganske dum nå! Jeg bruker bark.. oog jeg fant nermere 100 egg når jeg gravde nedi barken !
beatekristine er offline  
Svar med sitat
Gammel 21-08-2011, 12:04   #9
Reptilfreak

Rubenevo sin avatar

Standard

Sitat:
Haha, føler meg ganske dum nå! Jeg bruker bark.. oog jeg fant nermere 100 egg når jeg gravde nedi barken !
haha, alltid vansklig å se xD hvertfall hvis dem er i jord eller bark som du har
du får ha lykketil med eggene dine hvis du beholder dem
Svar med sitat
Gammel 21-08-2011, 12:29   #10
Reptilfreak

Olliw sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Akershus
Alder: 19
Meldinger: 695
Standard

Du skriver at du gir pinnedyret salatblader. Bare til informasjon så er det meste av grønnsaker for oss mennesker sprøytet med midler som ikke pinnedyr nødvendigvis tåler så godt. Så en diett basert på salat er nok ikke det beste. Når jeg hadde pinnedyr (vietnamesiske) var den beste maten roseblader jeg fant i hagen. Disse visste jeg IKKE var sprøytet, og pinnedyrene valgte det framfor løvetannblader og bringebærblader
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
pinnedyr pizza-gjengen Pinnedyr 1 14-11-2010 16:56
pinnedyr egg halis11 Pinnedyr 5 14-11-2010 14:08
Ønsker å få/ kjøpe pinnedyr av rasen indisk, vietnamsk pinnedyr Haawie Pinnedyr 4 02-08-2010 16:29
Pinnedyr Tobben98 Pinnedyr, knelere og andre insekter 19 30-09-2009 20:10
Pinnedyr troia Terrarier 36 26-12-2006 18:42

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 04:31.