"

Pinnedyr, knelere og andre insekter Vanlige spørsmål om Pinnedyr, knelere og andre insekter

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 05-07-2011, 09:06   #1
Junior Member

Medlem siden: Jul 2011
Meldinger: 4
Standard Biller til filmopptak i oslo

Heisann! Jeg jobber som rekvisitør - og nå trenger jeg noen biller til ett opptak om en to ukers tid. Har vært på reptilparken, og i dyrebutikken nede ved storgata. De mente det var her jeg kunne få hjelp

Er det noen som har noen gode tips? Evt har biller selv?

Vi skal kun ha en billei bildet- men tenker at det er lurt å ha etpar stykker

Blir veldig glad for all hjelp!
Ring eller svar her

Kristina
91817920
Kristinaa er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 05-07-2011, 09:17   #2
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

En spesiell bille art/type dere leter spesielt etter? Biller kan være så mangt i miljøet vårt
Frogger er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 05-07-2011, 11:27   #3
Reptilfreak

Zpider sin avatar

Medlem siden: Aug 2006
Sted: pluto
Meldinger: 184
Standard

Hva med store kakelakker ? Funker alltid bra i skrekkfilmer osv har ingen selv. Bare en ide
Zpider er offline  
Svar med sitat
Gammel 05-07-2011, 15:06   #4
Reptilfreak

CampALot sin avatar

Medlem siden: May 2006
Sted: Sverige. Sier vi i allefall...
Meldinger: 43
Standard

Store/små? Funker det med kakerlakkbebier? Nokså like biller.

Du får forresten biller når melorm og zophobas morio morpher fra larve. Begge disse får du på div dyrebutikker og alt du trenger å gjøre for å få de til å morphe er å ta fra de maten, isolere de og ha de mørkt. De gjør det selv også, men gjør du trinnene jeg skrev så "tvinger" du de til morphe.
CampALot er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-07-2011, 01:24   #5
Junior Member

Standard

Heisann! Så fint at dere har svart meg
Jeg trenger egentlig bare en vanlig bille- men er åpen for forslag - dere kan dette mye bedre enn meg, så gull med all tilbakemelding! Det med å avle opp har jeg blitt tipset om. Men forstår det slik at man ikke har noen kontroll på hvor lang tid det tar, og det tør jeg ikke satse på. Tanken min var å gå ut å lete etter en, men vi jobber veldig lange dager ( og det er kun meg på rekvisitt) så jeg tør ikke gamble på at jeg har tid, og finner..
Kakerlakk babyer kan nok sikkert funke, hvor store er de? Ville dere reagert på det?
I scenen skal hun sitte på badet, og der går en bille over gulvet. Så vi vil gjerne ha en stor bille- men ikke "eksotisk" stor må innrømme at jeg ikke har gjort den beste researchen på de forskjellige billetypene- tok litt forgitt at det var vanlige og sjeldne typer..å jeg ville ha en vanlig men litt stor en sort ..

Men tror dere det er noen som har slike biller i oslo? Eller bør jeg gå ut og begynne å lete? Å hvor lenge kan jeg satse på at jeg klarer å holde den i live? Vi trenger den ikke før om 1,5 til 2 uker..

Tusen takk for gode innspill! Spennende å lære om nye ting
Kristinaa er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-07-2011, 02:59   #6
Reptilfreak

tannkrem sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Sted: Buskerud
Alder: 23
Meldinger: 377
Standard

Hvis det er det den skal brukes til, så synes jeg det høres mye bedre ut med b.dubia kakkerlakker men.. Det er nå bare min tanke Jeg gidder forsåvidt ikke tilby heller, da det sikkert er maaange i oslo som har det
tannkrem er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-07-2011, 09:03   #7
Reptilfreak

shelob sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 34
Meldinger: 1,651
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Jeg har tege (giftsprutende bille), svart med hvite prikker, og jeg har melmark biller (små svarte).
Jeg kan gi bort til filmprosjektet
shelob er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-07-2011, 10:16   #8
Reptilfreak

Zpider sin avatar

Medlem siden: Aug 2006
Sted: pluto
Meldinger: 184
Standard

I norge fins det mange sore scære biller- Her kan du se bilde å se hvor stor den er o forskjell til fingrende til et vanelig menneske. http://miljolare.no/innsendt/bilder/...d/p5304960.jpg

Vanelig norsk navn kalles den for lærløper. latinsk : Carabus coriaceus . Vi har mange store svarte biller i norge Du kan lett finne dem under ei stein . Mest i nærheten av hus osv.
Zpider er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-07-2011, 14:49   #9
Reptilfreak

Devilizer sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Hedmark
Alder: 28
Meldinger: 1,155
Blog Entries: 4
Standard

Zophobas-bille er vel det "største" og greieste å få tak i. Kan sikkert hende det er noen litt større der ute, men zophobas er ganske enkelt å få tak i. Er sikkert flere her inne som har et par zophobas.biller. Disse er vel litt i overkant av 2cm. Skal du ha noe større og lett tilgjengelig ville jeg anbefalt kakerlakk istedet for bille.
B. dubia får du fra noen få mm store til nærmere 5cm, avhengig av alder/kjønn. Disse er ganske lette å få tak i innen miljøet her.
Skal du ha noe enda større enn 5cm så finnes det også flere alternativer, men det er utenfor min kunnskapskilde mtp arts-navn og lignende, desverre.

Hadde jeg bodd nærmere hadde jeg gledelig lånt bort noen av mine.
Men som sagt, er garantert noen i Oslo-området som har både B. dubia, Zophobas-biller og evt større kakerlakker.

Poecilotheria-fan!
Devilizer er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-07-2011, 22:19   #10
Junior Member

Standard Håh! Kjempe flott!!

Jeg skal høre med regisøren, hva hun synes- men nå har jeg gode forslag her greit å gi henne noe konkret å velge mellom. - men jeg trenger absolutt ikke en som er større enn 5 cm..
Men supert at jeg har fått litt oversikt over navn- og hva dere synest. For dere vet mye bedre enn meg så tusen tusen takk! nå skal jeg lage en liten oversikt til regi. Og håpe på at skuespilleren ikke er altfor redd småkryp likte bildet zpider
Å shelob- tusen takk! Bor du i drøbak?
Litt redd en giftsprutende men..

Jeg føler jeg kommer nærmere å nærmere jeg nå herlig!
Kristinaa er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
bille, filmopptak, oslo

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Biller, er de lov å importere?? Natrix Pinnedyr, knelere og andre insekter 3 16-02-2009 08:50
Atlas biller og andre biller scarabid Andre insekter 1 06-01-2008 19:49
Biller :) gatebil-reptilen Andre insekter 11 20-12-2007 12:47
mel biller? duefjes Andre insekter 10 27-10-2007 17:53
Biller Tarantellen Andre insekter 7 01-08-2007 11:16

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 04:30.