| Pinnedyr, knelere og andre insekter Vanlige spørsmål om Pinnedyr, knelere og andre insekter |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2010
Alder: 30
|
Pinnene våre har plutselig blitt veldig slappe av seg. Det virker nesten som de ikke har kraft i kroppen. Faller ned gjør de og er generelt rare.
Jeg kjøpte ny eføy lørdag som var. En hel plante - genialt - tenkte jeg. Den var helgrønn, og jeg spurte for sikkerhetsskyld om den var giftig, noe jeg fikk avkreftet at den var. Søndag begynte den ene å oppføre seg litt merkelig, og selv om jeg tenkte på den nyinnkjøpte eføyen slo jeg det fra meg igjen og gikk for en "se det ann". Nå er også pinne nr to slapp og rar, og den nye eføyen er fjernet. Etter å ha sett nærmere på planten ser det ut som de har spist minimalt i forhold til hva de har pleid å gjøre. Er det mulig at de "bare" ikke har likt eføyen og dermed er utsulta? eller har de fått i seg noe de ikke skulle hatt tro.. Er det mulig at de kommer seg igjen nå som de har fått inn eføy de liker og er vant til? Jeg får håpe jeg kan få dem til å spise noe annet, for disse to har jeg overtatt og jeg har ikke tilgang på den eføyen de er vokst opp på *mumle* Ble jo landesorg i heimen i dag da datteren min fant ut at de ikke var helt i slag.. Ka dykk trur, er det håp i hengende pinne? Edit: Får legge til at tempratur og fuktighet er som anbefalt. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Trondheim
|
Hei!
En mulighet er at planten er sprøytet. Dette trenger ikke å ha skjedd der du kjøpte den, men hos leverandøren (som kan ha brukt sprøyting som har trukket inn i planten). Mistet selv en hel koloni av bregnespisere p.g.a. en sprøytet bregne (som ikke skulel ha vært sprøytet i følge selger). MVH Jan Ove
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2010
Alder: 30
|
Trukket inn ja, der sa du noe.. jeg vasket og gnikket jo godt for sikkerhetsskyld, men det hjelper jo fint lite om det ligger inni bladene.
Men i går hadde vi muligens en positiv vending her. Da vi kom hjem på kvelden hadde de ikke spist noe nevneverdig til tross for å ha fått inn eføy de er vant til - men, de virket litt mer aktiv, enn om sløve fremdeles. Tenkte at nå gjør jeg et siste forsøk, og gikk ut og fant store, saftige greiner av bringebær (som de ikke har villet ha tidligere). Gjett om det falt i smak! Den ene må ha spist seg til randen full av bringebærblader ![]() Måtte bare filme h*n litt i aksjon, hehe YouTube - Walking stick eating |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 34
|
Jeg snakket med en på plantasjen engang, og han sa at de ikke kunne garantere at planter ikke var sprøytet eller ikke.
Men han sa at sprøytemiddelet varte max i 14 dager, så han anbefalte meg alltid å la planten være i ca 14 dager i vinduskarm eller lignende før jeg satte de inn til dyr. Jeg har gjort dette siden, og har ikke hatt noe uhell. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Min syke skilpadde... | Andreaspadda | Slanger, øgler og skilpadder | 10 | 29-05-2009 04:25 |
| nye pinner på vei :D | steinelg | Pinnedyr | 1 | 05-08-2008 15:25 |
| kjøpe syke dyr ? | bendick2112 | Messer og utstillinger | 2 | 30-12-2007 14:10 |
| Syke priser! | Tarantellen | Småprat | 3 | 06-07-2007 00:13 |
| syke, eller? | leijanna | Pinnedyr | 3 | 19-04-2005 21:40 |