"

Pinnedyr, knelere og andre insekter Vanlige spørsmål om Pinnedyr, knelere og andre insekter

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 27-12-2010, 21:09   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Oct 2010
Alder: 41
Meldinger: 12
Standard Indiske pinnedyr

Hei der,
Har fått noen Indiske pinnedyr i hus... Er en newbe, men synes det er kjempespennede.
Er det slik at de skifter farge på halen (ved de bakerste beina) når de er klare til å legge egg? Hvordan ser eggene ut? Farge? Størrelse? Hvor mange egg legger de om gangen( et og et). Jeg mater dem med sitronmelisse, ser ut som den er populær....

Noen andre urter/krydderfra Meny butikken jeg kan mate med? Kan jeg mate dem med granbar el. lignende? Juletreet?

Truls
TrulsS er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 27-12-2010, 21:16   #2
Reptilfreak

Haawie sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Sted: Oslo
Meldinger: 200
Standard

Gratulerer nei du kan ikke mate de med granbar og de blir rød under armene når de er voksene de legger ca.3 egg om dagen og de er partnologiske altså at det bare trengs en hunn for å få egg.
Svar med sitat
Gammel 27-12-2010, 23:37   #3
Reptilfreak

Hignoria sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansund
Alder: 21
Meldinger: 438
Standard

De blir røde på indre del av frambena når de er kjønnsmodne og vil deretter droppe ganske mange egg pr. dag, det er ikke uvanlig å finne ufattelig mange om du først leter. MEN det er bare en klekkesjangs på 80% så selv om du får 400 egg så vil ikke alle klekke. Eggene er små og brune, ca. 1-2 mm store, med en 'tut' som stikker litt ut. De ser ut som frø.

De trenger egentlig ikke en variert kost så om du har lett tilgjengelighet på sitronmelisse så fungerer det helt fint, det er gjerne en sikker vinner for denne type pinnedyr.
Ellers så kan du bruke bringebærblader om sommeren, eføy eller potterose. Disse er ikke kresne så de spiser som regel det de får med noen unntak. Bare vær obs på at mye er sprayet med insektsmiddel av det du får kjøpt, så styr helst unna dette eller i værste fall vask maten GODT. Men vaske maten må du uansett Væske får de igjennom maten så det vil ikke bli nødvendig med vannskål av noe slag.

Dette er en veldig lett type å holde, så ikke bli overrasket om du plutselig sitter med en stor haug av disse om noen måneder
Svar med sitat
Gammel 06-01-2011, 11:57   #4
Reptilfreak

Standard

Takk for fine svar!! Fint bilde Hignoria
Men... Finnes der andre krydder/urter de kan ha. Koriander, basilikum osv.
Spør om dette for jeg ser at sitronmelissen forsvinner fort fra butikkhyllene. Kanskje noen andre også har pinnedyr..
Synes det er lettere å kjøpe noe enn å gå rundt for å prøve å finne blader ute til dem på denne årstiden.. Brrr

Har kjøpt meg Terrarium. Ble knallfint.
TrulsS er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 06-01-2011, 12:34   #5
Reptilfreak

Hignoria sin avatar

Standard

Det er bare å prøve seg frem! Min erfaring med de er at alle er ulike, ene kullet mitt likte kun sitronmelisse, mens et annet likte så og si alt. Stort sett er ikke denne typen kresen, så her er det bare å prøve med det du finner. Men som sagt, husk på å sjekke om de er sprayet med insektsmiddel og skyll nøye før de gir de maten.

Legg gjerne ut bilde av terrariumet ditt, alltid spennende å se hva andre har fått til
Svar med sitat
Gammel 08-01-2011, 07:38   #6
Reptilfreak

Standard

Her er bilder av pinnedyrene mine og terrariet. Litt kjedelig, men nå har jeg jo akkurat begynt. Hvis noen har tips om noe kult jeg kan gjøre med terrariet er det bare å komme med forslag.
Vedlagte bilder

TrulsS er offline  
Svar med sitat
Gammel 08-01-2011, 07:50   #7
Reptilfreak

Standard

Her prøvde jeg meg på et nærbilde. Synes hodet er så kult med hornene og den rare munnen. Ønsker meg et macroobjektiv.
Vedlagte miniatyrbilder
Indiske pinnedyr-img_2463.jpg  
TrulsS er offline  
Svar med sitat
Gammel 08-01-2011, 08:28   #8
Reptilfreak

Hignoria sin avatar

Standard

hmm du kan f.eks sette inn ei rot og pynte med naturmose, torv eller noe slikt? Jeg gjorde det sist med en annen type pinnedyr. Ble kjedelig det også, men jo mer planter du har inni der, jo finerer blir det jo men pass på å ikke sett inn noe de ikke skal spise, for de smaker på alt!
Sånn så mitt ut..
Svar med sitat
Gammel 08-01-2011, 08:42   #9
Reptilfreak

Hignoria sin avatar

Standard

Du, forresten, det du har er vietnamesiske pinnedyr, ikke indiske
Svar med sitat
Gammel 08-01-2011, 10:25   #10
Reptilfreak

Standard Vietnamesiske pinnedyr....

Ups....

Godt vi er i startgropen... Stell, mat og sånt er vel det samme tenker jeg.
TrulsS er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Indiske Pinnedyr Hignoria Pinnedyr 4 09-11-2010 19:37
Indiske pinnedyr:bilder: Mr Matsy Pinnedyr 55 24-09-2008 18:51
Indiske pinnedyr. utyske Pinnedyr 10 07-09-2008 07:18
Indiske - hamskifte/sjuk? utyske Pinnedyr 15 14-11-2007 10:35

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 04:24.