| Pinnedyr, knelere og andre insekter Vanlige spørsmål om Pinnedyr, knelere og andre insekter |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2009
Sted: Hordaland
Alder: 31
|
Scolopendra Hardwickei
Noen som har. info, erfaring, ...gode råd om denne. ....må lese litt. De er snakk om en stooooor sant? jeg vill ikke ha noe sånt småtteri ![]() ta et blikk, og vurder. Lekker.
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
|
Jeg har en liten gruppe av disse. Er snakk om en rimelig stor art, noen oppgir makslengde på rundt 20cm.
Flotte å se på, men ellers som skolopendre flest. Gjemmer seg størsteparten av tiden, kommer fram for å spise en sjelden gang. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
okidoki
Hmmm, ikke rett få typer under scolopendra,
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
|
scolopendra subspinipes de haani er visstnok den arten som er en del framme. Ikke like flott i fargen som scolopendra hardwickei men.. Like skummel
Morro å fòre også, kommer brasende fram hver eneste gang
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Kan man bruke plast terra til skolopender, (plastlokk)?
eller bryter dem seg ut. Tygger seg ut.? Kan dei skyve opp ei glass terrarie dør? Er dei kresne i forveien? eller spiser dem alt. Sirisser, kakks, mus, Hvor ofte skal dem ha mat? Leste på nett at dem kan oppnå en alder av 6, gjelder de for begge kjønn? Ble litt spm.
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Drammen
|
Yep, de er flinke til å bryte seg, de kan gnadde seg ut igjennom tynnere plast, og kan klatre opp silikon lister inne i terrariene.
Litt modifiseringer av terrariene må til ![]() Tror de terrariene med skyvedør lås skal fungere bra. Mye flotte skolopendere fra Asia og Afrika til en grei penge fra 200kr og oppover. De Amrikanske er dyrere, spesielt de store fra Sør Amerika: Scolopendra Gigantea,Scolopendra Galaponesis, Scolopendra Virdicornis. Fant en fin tråd på Arachnoboards med bilder av forskjellige arter, mye flotte farger ![]() |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2008
Sted: Telemark
Alder: 21
|
hva med en hammarplastboks da.? Kan dem komme seg ut derifra?
Og er de virkelig så flinke til å klatre opp på ting? (pinsetter og lignende..) synes mange av de er veldig fine, men tror ikke jeg hadde fått sove om natta'n hadde jeg hatt en selv...
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2004
Sted: Tønsberg
Alder: 32
|
Ikke bruk skyvedør terrarie til skolopendere, de kan presse seg ut igjennom glippene mellom dørene. Samme med hammarplastbokser, de kan presse seg ut igjennom glippen mellom lokket og boksen. Når jeg hadde de brukte jeg enten pet boks eller modifiserte akvarier. Og ja de er så flinke til å klatre på ting
Flytter seg vanvittig raskt og biter lett, kan ikke sammenlignes med taranteller eller skorpioner da de er utrolig mye mer uforutsigbare. Fascinerende dyr, men man bør tenke seg litt om før man kjøper en.
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Da fikk vi oss en ny kornsnok, og lille kah fikk seg endelig en dame :) | reptor | Mine Herptiler | 22 | 21-03-2010 22:43 |
| Scolopendra Gigantea | hewlet | Myriapoder | 23 | 24-04-2009 00:16 |
| Scolopendra Hardwickei | hewlet | Myriapoder | 1 | 23-12-2008 16:35 |
| scolopendra subspinipes? | duefjes | Myriapoder | 8 | 30-06-2007 09:45 |
| scolopendra subspinipes død | parahybana_freak | Småprat | 0 | 03-03-2007 08:09 |