| Pinnedyr, knelere og andre insekter Vanlige spørsmål om Pinnedyr, knelere og andre insekter |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2009
Sted: Hordaland
Alder: 31
|
Grubbler litt på sort enke.....
Jeg søkte på de latinske navnet, skrev litt feil så ordet ble til Latrodectus Dette bildet kom opp. Fy søren til lekker, alerede sikkler etter den før jeg har lest om den ![]() Noen som har kjennskap til den?
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Trondheim
|
Hei!
Dette kan være en Latrodectus bishopi, (the red widow), men tar et stort forbehold da det er flere enkearter/underarter med flotte fargemønstre (I Europa har vi f.eks. L. tredecimguttatus). Mønstrene kan også variere innen samme art. Av overnevnte grunn er det del som holde og avler enker som terrariedyr i utlandet. Fikk nettopp tak i Latrodectus mactans mexicanus som også er en vakker art/underart (skiller seg en del fra utseende vi forbinder med L. mactans). Har ikke fått tatt egne bilder ennå, men se bilder via denne lenka: Latrodectus mactans mexicanus - Google-søk MVH Jan Ove
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2009
Sted: Hordaland
Alder: 31
|
Takker.
Hva ligger enka på i priser? Hvor lenge lever dem, ..får man ha gleden
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Trondheim
|
Hei!
De koster ikke mye på markedet i Europa. Alt fra 5-15 Euro pr. stk. for halvvoksne, subadulte eller adulte hunner. Prisene vil variere med hvor sjelden art du ønsker. En annen sak er at du kan få problemer hvis du forsøker å importere enker til Norge uten tillatelse. Selv om enkenes rykte som dødsedderkopper er en smule overdrevet, er flere arter giftige og kan medføre alvorlige symptomer hos mennesker (og spesielt hos barn). Levetiden varierer, men jeg har hatt noen hunner i 2-3 år etter kjønnsmodning. Tror levetiden er avhengig av hvor ivrige de er til å legge eggesekker (befruktede eller ubefruktede), en aktivitet som sikkert er energikrevende for dem. Kort artikkel om enker skrevet for Newton for noen år siden: Sort enke - Newton - NRK NB! Jeg avler ikke enker av sikkerhetsårsaker (og har av samme grunn kun tatt inn subadulte eller adulte eksemplarer), og jeg selger heller ikke enker. Jeg gjør også oppmerksom på at mine enker er legalt importert til Norge med tillatelse fra DN, og jeg holder enker primært i forhold til utstillings- og media-aktivitet. MVH Jan Ove
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2004
Sted: Tønsberg
Alder: 32
|
De var pene. Hadde L. pallidus og L. mactans for noen år tilbake, de var voksne når jeg fikk de og de levde mellom 1 og 2 år. Fikk eggsekker på flere men valgte å hive de i frysa av samme grunn som Jan Ove, ungene er utrolig små og kunne trolig klart seg fint på dyrerommet om de kom seg ut. Ikke noe man vil ha frittgående i huset selv om de ikke biter veldig lett.
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2004
Sted: Tønsberg
Alder: 32
|
Jada, er tilbake
Er for øyeblikket kun ufrivillig eier av ca. 30 pinnedyr som fulgte med da jeg kjøpte terrarier, men skal nok se om man ikke får puttet noe annet i de snart
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Mating av Latrodectus hesperus | L.Parahybana | Småprat | 0 | 01-05-2008 21:29 |
| Latrodectus hesperus | L.Parahybana | Taranteller | 19 | 29-04-2008 13:41 |
| Latrodectus sp. | duefjes | Edderkoppdyr | 1 | 18-02-2008 23:25 |
| Latrodectus geometricus | Phalagorn | Ekte edderkopper | 3 | 18-07-2007 17:56 |
| latrodectus hesperus | skorpion | Ekte edderkopper | 8 | 03-05-2007 11:48 |