"

Pinnedyr, knelere og andre insekter Vanlige spørsmål om Pinnedyr, knelere og andre insekter

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 08-07-2010, 16:06   #1
Reptilfreak

Parabuthus sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Trondheim
Meldinger: 766
Standard Achrioptera fallax bilder

Hei!

Her kommer et bilde av en av de flotteste pinnene jeg har hatt - en adult Achrioptera fallax hann. Under de gule dekkvingene har hannen kraftig rødfargede vinger som den vil "flakse med" når den er truet (i tillegg til at den lager en "hveselyd").

I tillegg legger jeg med et bilde av buret der det går to hunner og en hann (ikke enkelt å se hunnene). Den største hunnen er nærmere 30 cm (med utstrukkede forbein og antenner). Kroppslengden er nesten 21 cm.

Bildet er tatt før jeg satte inn ny mat til pinnene.

MVH

Jan Ove
Vedlagte miniatyrbilder
Achrioptera fallax bilder-achrioptera-fallax5_small.jpg   Achrioptera fallax bilder-achrioptera-fallax7_small.jpg  
Parabuthus er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 08-07-2010, 16:32   #2
-
Admin

DanFekar sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 1,532
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (4)
Standard

For en fantastisk skapning! Flott at du deler bildene med oss
Svar med sitat
Gammel 08-07-2010, 17:24   #3
Reptilfreak

shelob sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 34
Meldinger: 1,651
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Så nydelig farge den hadde.
shelob er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 08-07-2010, 18:23   #4
Reptilfreak

Kristian262 sin avatar

Medlem siden: May 2006
Sted: Sandnes (Rogaland)
Meldinger: 968
Blog Entries: 2
Standard

Kjempefine pinnedyr

Hvor stort bur har du de i?
Svar med sitat
Gammel 14-07-2010, 11:30   #5
Reptilfreak

Parabuthus sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Trondheim
Meldinger: 766
Standard

Hei Kristian!

Jeg må innrømme at jeg undervurderte hvor store denne arten egentlig blir. Jeg har måttet sette et akvarium på høykant og laget et nettlokk foran (som fungerer som dør inn). Jeg antar at buroppsettet er 50 cm høyt nå, og dette er nok et minimum med tanke på at hunnene er 25 cm + i lengde. Jeg har nå to hunner og en hann i buret. Det ser ut til å gå bra, men jeg tror nok at buret burde ha vært enda høyere. Den som vurderer å skaffe denne arten må påregne å ha et stort bur.

Jeg har hatt en del dødlighet på parene jeg fikk fra Tyskland. Det er mulig at noen døde fordi det andre buret jeg hadde var for lite. I tillegg mistenker jeg at det ble for fuktig i dette buret. Jeg tror ikke denne arten skal ha for høy fuktighet og god ventilasjon er viktig.Lys er også svært viktig for denne arten. Buret mitt har nå lysrør direkte rettet mot seg på dagtid.

Barvid, som annonserer egg til salgs nå, har en del erfaring med denne arten og vil forhåpetligvis skrive en artikkel i Forum for Exotiske Insekter etter hvert.

MVH

Jan Ove
Parabuthus er offline  
Svar med sitat
Gammel 14-07-2010, 15:19   #6
Reptilfreak

Kristian262 sin avatar

Medlem siden: May 2006
Sted: Sandnes (Rogaland)
Meldinger: 968
Blog Entries: 2
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Parabuthus Vis post

Barvid, som annonserer egg til salgs nå, har en del erfaring med denne arten og vil forhåpetligvis skrive en artikkel i Forum for Exotiske Insekter etter hvert.
Barvid har skrevet en artikkel om denne arten som kommer i neste Exotiske Insekter-blad (i august).
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Erfaring med Achrioptera fallax Parabuthus Pinnedyr, knelere og andre insekter 5 20-06-2010 00:51
Enda flere bilder fra reptilparken (Mange Bilder 31.03.07) hell Småprat 8 02-04-2007 08:56

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 04:18.