"

Pinnedyr, knelere og andre insekter Vanlige spørsmål om Pinnedyr, knelere og andre insekter

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 15-06-2010, 08:10   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Apr 2010
Alder: 43
Meldinger: 24
Standard Fanger knelere fisk til middag?

Jeg har nettopp satt opp et paludarium til mine lakrisguramier og kunne tenkt meg noen knelere som klatrer rundt i plantene på land. Jeg har ingen peiling på knelere, syns bare noen ser så utrolig kule ut, men har lest at de er kannibaler (alle typene eller?) og at de spiser insekter og frosk? Vil de spise små fisk hvis de får tak i? Eller holder de seg unna vannet?

Legger forresten ved en videosnutt av paludariumet. Skal gro til med klatreplanter på veggene, men er det for mye vann og for lite land til knelere?

YouTube- My first paludarium june 2010
Lro er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 15-06-2010, 12:50   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Jun 2010
Meldinger: 21
Standard

jeg ville nok ikke gjort det.
jeg har sett mange knelere fiske, iallefall de største!

du kan jo se på denne--->YouTube- Praying Mantis Fishing for Goldfish (VERY GRAPHIC)
kneleren er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 15-06-2010, 13:09   #3
Reptilfreak

Standard

Å guri! Jeg vil ikke ha knelere
Lro er offline  
Svar med sitat
Gammel 15-06-2010, 13:18   #4
Reptilfreak

Kristian262 sin avatar

Medlem siden: May 2006
Sted: Sandnes (Rogaland)
Meldinger: 968
Blog Entries: 2
Standard

Jeg må først si at du har et kjempefint paludarium

Jeg tror ikke at en kneler vil trives optimalt i det buret. Det er nok for mye vann i bunn og hvis den detter ned fra taket vil den muligens drukne.

De fleste knelerarter er kannibaler, men det finnes også arter som kan gå sammen.

Når det gjelder om kneleren kommer til å spise fisken, kommer det an på størrelsesforskjellen mellom kneleren og fisken, og om det er en fisk som pleier å være helt øverst i vannet. Av egenerfaring er knelere veldig nysgjerrige og de vil nok gå ned mot vannet å prøve å fange fisk hvis kneleren er større enn fisken. Knelere finnes i størrelse fra under 1cm til over 10 cm.

Hvis du skal skaffe deg en kneler som skal bo i buret må du også passe på at det er en art som liker å bo i et terra med veldig høy fuktighet...
Svar med sitat
Gammel 15-06-2010, 14:02   #5
Reptilfreak

Standard

Tusen takk for utfyllende svar Kristian

Jeg skal nok tenke meg om noen ganger før jeg går til anskaffelse skjønner jeg.
Synd de er så rå i matveien, de er jo så utrolig kule å se på
Lro er offline  
Svar med sitat
Gammel 15-06-2010, 18:46   #6
Reptilfreak

Thor Håkonsen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
Meldinger: 2,142
Standard

Dette vil jo komme helt an på hvilken art du velger - siden dette terra er veldig fuktig så kunne det kanskje fungeret med en orkidekneler (Hymenopus coronatus), da en hunn siden hannene er så inni hampen små.

Her er ett bilde som viser størrelsesforskjellen på en voksen hann og hunn av orkidekneler

Hymenopus coronatus: Photo by Photographer Igor Siwanowicz - photo.net

Dette er forøvrig den eneste kneleren jeg komme på i farten som ville strotrives i ett slikt terra, gitt at den får riktig mat. Orkidekneleren er en av de artene som kun skal ha flyvende, myke, insekter - (sommerfugler, fluer og møll)
Svar med sitat
Gammel 15-06-2010, 19:29   #7
Reptilfreak

Medlem siden: Jun 2010
Sted: Østfold
Alder: 15
Meldinger: 280
Standard

flott arbeid!!! Jeg har hatt endel knelere og hvis du skal kjøpe så har jeg noen tips.
større land-del og flere grener.(de elsker å klatre helt til toppen av buret).
knelere spiser ALT de kommer over,så jeg hadde nok ikke tatt sjansen.

Men en kul ide
skilpaddgutten er offline  
Svar med sitat
Gammel 15-06-2010, 19:50   #8
Reptilfreak

Thor Håkonsen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
Meldinger: 2,142
Standard

Sitat:
knelere spiser ALT de kommer over,så jeg hadde nok ikke tatt sjansen.
Joda - det er ingen problem å "ta sjansen" så lenge du velger rett art !
Svar med sitat
Gammel 15-06-2010, 21:08   #9
Reptilfreak

Flåttmannen sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Sted: Vestlandet
Alder: 20
Standard

Hvis du velger en litt typisk jeger kneler, for eksempel en Hierodula, så spiser disse gjerne fisk (har erfaring med det der...). Men som sagt, så mye vann kan være døden for kneleren hvis den detter uti.
Flåttmannen er offline  
Svar med sitat
Gammel 16-06-2010, 07:57   #10
Reptilfreak

Standard

Ååå orkidekneleren var fin

Jeg satte jo egentlig opp dette paludariumet kun til fisk og for å ha en liten tropisk skog over vann. Men så plutselig begynner man å ville ha litt mere liv der liksom. Men jeg skjønner det ikke er noe særlig jeg kan ha der når jeg har så mye vann og så lite land

Tusen takk for hjelp folkens, fikk litt å gruble på nå!
Lro er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
tøffe fisk!! finna Småprat 25 16-07-2010 11:56
terra m fisk tori Terrarier 4 22-04-2010 21:28
Øgler og Fisk Colapop Øgler 22 14-09-2009 17:51
Kneler - fisk Kristian262 Knelere 5 27-09-2006 19:43
Herlig middag!!!! _Nagash_ Småprat 7 10-08-2006 09:54

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 04:17.