| Pinnedyr, knelere og andre insekter Vanlige spørsmål om Pinnedyr, knelere og andre insekter |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2009
Sted: Vigra (Møre og Romsdal)
|
Den ene kokongen klekte i går, og vi har nå satt dem i hver sitt "bur" som da består av engangsglass i plast, med blomsterjord HELT UTEN KJEMIKALIER i bunnen. Som lokk har i en fjerdedels tørkerullpapir over - men jeg lurer på om det egentlig er godt nok? Får de nok luft inn der?
Vi har fòret den ene av dem for å se hvordan det gikk, og han fanget bananfluen med en gang og spiste seg god og mett. Har lest at vi egentlig skal vente med å fòre dem til de er 3 dager gamle? Hva tenker dere om det? Her er link til bloggen min, hvor jeg har lagt inn et par bilder: Bilder av de yngste barna våre (Lizbeth Osnes - Svarer alltid på kommentarer.) Jeg trodde virkelig ikke at knelerbarn var så utrolig søte! Hihi!
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
|
Forresten - når tror dere vi klarer å se kjønn på dem? Er det ikke slik at om det er hann er det over 7 ledd på rumpa, og er det hunn er det under det? Hannene har vel også tydelige krummede vinger? (syns det er det jeg har sett på dyrebutikker)
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
|
Joda, du kan se kjønn på dem på antallet segmenter på bakkroppen, men antall kan variere fra art til art.
Ang vinger, så vil du IKKE se det før etter siste hamskifte, siden de ikke får vinger før dette. Og, hannene har ikke mer krummede vinger - men, har som regel (hos de vanlige, enkle (type Mantidae) knelerne) tynnere og slankere bakkropp enn hunnene når de er voksne
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Hvordan kjønnsbestemmer man en kinesisk kneler da? Min europeiske kneler hadde 6 eller 7 slike ledd, og det var da en hunn
Min kneler (voksen, er nå død) var altså en hunn, og hennes vinger lå hele tiden inntil kroppen. Hun pleide altså ikke å spre dem. Men hos flere knelere på dyrebutikken (samme art - søsken av vår, faktisk) hadde nesten sommerfugllignende vinger om man skal si det slik. Veldig krøllete, og står oppover og utover for å si det slik. Vanskelig å forklare, men de var i alle fall tydelig spredt hele tiden, selv om de stod stille.
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
En ting til:
Det er flere som er intrs. i å kjøpe kneler av oss, og vi tenker å vente med å selge dem til de er store nok til å spise små sirisser (kan bli vèl mye styr for noen å ha en kneler og en hel bananfluekoloni, så). Vi ser jo selv når de er store nok til det, men er det noen ca alder jeg kan si til de som er intrs?
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Shelob:
Fantastisk Ser det bra ut slik vi har gjort det på bildene? Er altså blomsterjord helt uten kjemikalier (nøytralt, med andre ord - det var i alle fall det vi fikk fortalt, og vi har heller ikke lest oss til noe annet på sekken). Jeg lurer også på ca hvor gamle de kinesiske knelerne er når de er kjønnsmodne og kan parres? Mange spørsmål her, ja.. Men men, bedre å spørre enn å anta
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Her har du to bilder av hann og hunn ![]() Sphodromantis sp - hann ![]() Så en typisk kneler hunn - Orthodera novezealandia
|
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Man bør vente minst 2-4 uker etter siste hamskifte før man parrer dem Hvor lang tid det tar før de når siste hamskifte kommer an på temperatur og mengde mat. Husk at hunner ofte krever ett hamskifte lenger på å bli voksne enn hanner hos den del arter (hos noen 2-3 hamskifter mer) Anbefaler at du kjøper boken Knælere av Tom Larsen !
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Tusen takk for svar
Da føler jeg meg trygg på det meste Skal se om jeg får tak i den boken =) Nå lurer jeg vel egentlig bare på når jeg kan forvente å kunne selge bort et par av knelerne? Vi har dem for å ha dem selv altså, men om noen er intrs. er det jo bare flott. Vil som sagt vente til de kan spise sirisser, og det ser vi jo an selv, men er det noe tid jeg kan si at mine kjøpere må vente? =)
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|