"

Pinnedyr, knelere og andre insekter Vanlige spørsmål om Pinnedyr, knelere og andre insekter

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 31-03-2010, 12:38   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Oct 2009
Sted: Vigra (Møre og Romsdal)
Meldinger: 57
Blog Entries: 5
Standard Lage til til kokong

Jeg har fått to knelerkokonger i dag! Har lest meg frem til mye, og da fått tips om å finne en løsning på å henge kokongen opp i "buret" (vil i begynnelsen bruke en stor plastboks, og vil gå over til terrarie etterhvert).

Noen spørsmål:
- Tips til hvordan jeg kan få kokongene opp i høyden i buret?
- Hvor lenge kan knelerene være sammen før jeg må skille dem? (Kannibalisme)

Tusen takk for svar =) Har ikke hatt kokong før, så dette blir spennende!
Svar med sitat
Gammel 31-03-2010, 13:15   #2
Reptilfreak

Tony sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: bergen/askøy
Alder: 24
Meldinger: 1,107
Blog Entries: 14
Standard

heisann.. går utifra at du har kjøpt fra 123pinnedyr? jeg kjøpte av han

jeg tok og klekket kokongene i en 1,5L brusflaske som jeg saget av toppen på. så brukte jeg en limpistol til å feste kokongene med.. vet ikke hvilket tips du har fått, men selv har jeg hørt mye greier.. om du ser på kokongen at det ser ut som om den er limt igjen på langs.. ser på en måte ut som dette: (((((((((

den bør henge vannrett bortover.. og peke litt nedover.. veldig vanskelig å forklare, men kan se om jeg får tatt et bilde av min løsning om du trenger det

i bunnen har jeg torv. ca 3-4cm som er godt og fuktig.. kneler kokonger klekker ikke før de har rett temperatur og fuktighet jeg har mine på 20-22grader. og ene kokongen har klekket allerede
Svar med sitat
Gammel 31-03-2010, 13:23   #3
Reptilfreak

Standard

Tusen takk for svar
Hva har du som lokk på den brusflasken da?

Torv.. Hmm, syns å leste en plass at vi kunne bruke blomsterjord også? Hva tror dere om det?
Svar med sitat
Gammel 31-03-2010, 15:10   #4
Reptilfreak

Standard

Kan jeg sette kokongene inn i skapet på badet? Der er det alltid varmt - det er det ikke i resten av leiligheten. Vil det påvirke på noen måte når vi dusjer da? (Altså, det blir jo fuktig i luften da). Og er det bra at det står mørkt i skapet?

Er bare på badet vi pleier å ha det varmt. Er også på badet katten bor om natten, så derfor er det best å sette flaskene (som vi nå har laget til) i skapet slik at Cindy ikke tukler med det =)
Svar med sitat
Gammel 31-03-2010, 15:28   #5
Reptilfreak

allan sin avatar

Medlem siden: Dec 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,047
Standard

Jeg ville hatt de i et terra eller boks, som er stor nok til å sette hele bananfluekulturen inn i..unødvendig å måtte slenge inn "en og en" flue

Jeg tror ikke de blir kanibalistisk før 2-3 hamskift.
allan er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 31-03-2010, 16:48   #6
Reptilfreak

Tony sin avatar

Standard

jeg har nylon stømpebukse over den. og de er bare i den boksen til de klekker..

de er ikke kanibalistisk før 2-3 hamskift som allan skriver, men de kan spise på hverandre før det. kokt skinke har jeg også hørt at de spiser når de er nyklekt og man skal la de gå 3-4 dager før de tillbys bananfluer. grunnet at de må herde seg helt etter klekking før de tør og spise.. så det jeg gjør er å ha de i brusflasken i 3-4 dager før jeg hiver de oppi et meget tett terrarium. nymfene kommer seg ganske lett ut av et exo terra

og som allan sier, ha hele kulturen inni terra med knelerene helst en netting over fluene som gjør at fluene kommer seg ut men knelerene kommer seg ikke inn

går utifra at blomsterjord går greit, men er ikke sikker.. selv bruker jeg alltid tiurtorv til alle mine dyr
Svar med sitat
Gammel 31-03-2010, 17:01   #7
Reptilfreak

Medlem siden: Dec 2008
Meldinger: 795
Standard

Blomsterjord går IKKE greit. Den er tilsatt kjemikalier.
Lailande er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 31-03-2010, 18:08   #8
Reptilfreak

Reptilicious sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Sted: Rogaland
Alder: 26
Meldinger: 622
Blog Entries: 2
Standard

Flott at du fikk kokongene dine før påske

Som Tony sier, sørg for å ha det fuktig! Ene mitt egg klekket etter 3-4 dager med fuktig mose i terraet, men den begynnte å lukte veldig, så har fjernet den, nå bruker eg glass med bomull i, gir god fuktighet.

Av mine ca 50 som klekket, er det nå 15-20 knelere igjen.. Alle spiser bra, hopper rundt og virker meget fornøyde.
Reptilicious er offline  
Svar med sitat
Gammel 01-04-2010, 17:55   #9
Reptilfreak

Standard

Hihi, håper det skjer noe her også snart da

Men går det bra å ha dem på badet i skapet der? Eneste rommet i leiligheten som er varmt er badet Men er det galt å sette dem i skapet?
Svar med sitat
Gammel 01-04-2010, 20:09   #10
Reptilfreak

Tony sin avatar

Standard

kan godt sitte dem i skapet.. kan ikke tenke meg at det gjør noe..
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Endelig en kokong Waschera_GUD Knelere 1 15-03-2010 19:01
Fra kokong til knelere magnusøy Pinnedyr, knelere og andre insekter 1 23-06-2009 15:41
Ubefruktet kokong... nidhogg Knelere 9 23-10-2007 10:54
Kokong. Terra Knelere 13 14-07-2006 09:38

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 04:16.