"

Reptilfreaks.no > Ny til terrariehobbyen > Startgropen > Pinnedyr, knelere og andre insekter Vi har kjøpt en kneler - ønsker informasjon.

Pinnedyr, knelere og andre insekter Vanlige spørsmål om Pinnedyr, knelere og andre insekter

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 07-11-2009, 18:01   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Oct 2009
Sted: Vigra (Møre og Romsdal)
Meldinger: 57
Blog Entries: 5
Standard Vi har kjøpt en kneler - ønsker informasjon.

I dag kjøpte vi en Hierodula Unimaculata, og fikk litt informasjon av dem - men jeg vil vite enda mer. Har ikke funnet noen informasjonsark om denne type kneler, så det vil jeg gjerne finne tak i.

Ønsker så mye informasjon som mulig =)

Det eneste jeg vet er at dette er en unge, men den er jo ganske stor. Vil i alle fall ha så mye informasjon som mulig

Herlig skapning - kjempefascinerende
BabyLizz er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 07-11-2009, 18:15   #2
Reptilfreak

Standard

Jeg fikk beskjed om at det eneste de skulle ha å spise var sirisser cirka 3 ganger i uken (da 1-2 siriss). Her har jeg lest at man kan feks gi melormer og fluer også! Hva blir riktig?

Jeg lurer egentlig på alt som har med dem å gjøre, spesielt med tanke på at dyrebutikker kan utelate en del fakta, og at de kan si feil de også.

Dermed ønsker jeg alt av informasjon om min type kneler
BabyLizz er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 07-11-2009, 18:27   #3
Reptilfreak

Kristian262 sin avatar

Medlem siden: May 2006
Sted: Sandnes (Rogaland)
Meldinger: 968
Blog Entries: 2
Standard

Du kan lese litt om de her:
Gutta På Skauen - Hierodula unimaculata
og her:
Hierodula unimaculata

De fleste knelere (jeg vet ikke om det gjelder denne arten) liker helst bløte fôrdyr som fluer og melormer.
Svar med sitat
Gammel 07-11-2009, 18:33   #4
Reptilfreak

Standard

Tusen takk

Kan jeg håndtere kneleren min?
Hadde vært fint for å feks kunne telle leddene, for å se hvilket kjønn det er. Jeg reagerer litt på det "buret" jeg fikk den i - jeg syns det er altfor lite. Men den står jo bare i taket i et hjørne, er det normalt? Den går ned for å fange sirisser (fikk nettopp en).

Jeg vil jo kunne holde den for å se skikkelig på den, for å sjekke leddene, ta bilder osv. Men ikke om dette er vanskelig eller om det plager den lille søte for mye
Svar med sitat
Gammel 07-11-2009, 18:44   #5
Reptilfreak

Kristian262 sin avatar

Medlem siden: May 2006
Sted: Sandnes (Rogaland)
Meldinger: 968
Blog Entries: 2
Standard

Er den voksen? (Hvis den har fått vinger er den voksen) Jeg holdt min voksne hann en gang og den fløy vekk jeg var heldig at den ikke fløy ut fordi terassedøren var åpen...

Buret bør være tre ganger så høyt som kneleren er lang, og lengden/bredden bør være to ganger så lang som lengden av kneleren.
Svar med sitat
Gammel 07-11-2009, 18:53   #6
Reptilfreak

Standard

Neida, det er en unge sa de Men de visste ikke hvor gammel den var. Har ikke sett så godt på den (derfor jeg vil holde den), men den har krøll på "halen" (er det hale det heter på dem?) så da er den vel en unge?

Den er knall grønn, og nyyyyyydelig. Skal legge ut noen bilder her av den når jeg finner det ut - men som sagt tørr jeg ikke å holde den før noen av dere sier at det ikke kommer til å drepe den om jeg gjør det =P

Tror ikke dette er en rase som kan fly? De på dyrebutikken sa at den kan sprette bittelitt, men det jeg har sett av bevegelse på den, så "danser" den litt i taket (ser det ut som), og så går den forsiktig ned i bunnen, tar en siriss kjapt og klatrer forsiktig opp igjen.

Bør den bli vant med håndtering før den blir voksen? Om ikke - blir det da problematisk å løfte den som voksen?

Jeg har lyst å holde den i håndflaten, så ser dere omtrent størrelsen på den også
Svar med sitat
Gammel 07-11-2009, 19:31   #7
Reptilfreak

shelob sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 34
Meldinger: 1,651
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Når de blir kjønnsmodne får de vinger, hannen kan da fly, ikke hunnene.
Halen blir rett når den får vingene.
De vil aldri bli vant til å bli holdt.
Legg hånda de flat og små "dytt" knelern forsiktig slik at den går på hånda di, det er ikke noe problem. Men de kan være kjappe når de er små, og kan hoppe ned fra hånda de og skade seg når de går i golvet. Så være litt ops.

De spiser melmark, sirsisser, husfluer, nattsvermere, bananfluer og kakerlakker som ikke har så hardt skall, osv.
shelob er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-11-2009, 19:38   #8
Reptilfreak

Standard

Det er en liten frøken vi har

Har holdt den nå, og den er egentlig ganske rolig. Ser ut som den vasker seg og sånn også. Ikke noe problem i det hele tatt Den har verken vinger eller et utrettet (den var rettet ut når den gikk oppover, men ikke til vanlig).

Tenkte å legge inn noen bilder av den - men må advare om at jeg IKKE er noen proff-fotograf =P
Svar med sitat
Gammel 07-11-2009, 19:45   #9
Reptilfreak

Zatii sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Møre og romsdal
Alder: 21
Meldinger: 677
Blog Entries: 28
Standard

Denne typen kneler er som regel ikke kresen, så da går det fint å gi sirisser (som er enklest å få tak i), men det aller beste er såklart flyvende insekter, siden det hovedsaklig er det de lever av i naturen.

Ahh skulle vært på jobb i dag, så skulle du fått snakket med meg, men men.. flott at du skriver her inne! Så får du ihvertfall den infoen du trenger.
Terrariet/boksen som fuglte med er stor nok nå, men etter 1-2 hamskift, så burde den byttes i noe større. Grunnen til at de ikke står i bokser som er store nok når de blir voksen, er at de kan ha vanskeligheter med å finne maten dersom terraet er for stort.
De er født i begynnelsen av sommeren om jeg ikke husker feil, men er store for alderen (syns jeg).

De blir enda en del større, tenker de har rundt 3-5 hamskifter igjen før de er voksne.

Du kan fint håndtere den ja, ikke noe problem. Bare vær obs på at den kan løpe ganske fort. Har selv håndtert et par-tre stykker av denne gjengen, og det er litt forskjeller på dem. Noen er heelt rolige, mens èn var ganske spretten.

Denne type kneler er ganske hardfør, og passer bra som nybegynner-kneler. Den tåler vanlig romtemp og rom-luftfuktighet, men ville alikevel satt den et sted hvor det er rundt 23-25 grader og sprayet litt vann på ene veggen ca en gang i uken.

Det holder å gi èn siriss pr. måltid. Det er bare å tilby mat noen ganger i uken, men når "rumpa" begynner å bli tykk, så kan du la være å mate til den ikke er så smellfeit lenger.

Lykke til! Og velkommen til forumet!
Zatii er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-11-2009, 19:45   #10
Reptilfreak

shelob sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 34
Meldinger: 1,651
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

at den holder seg et sted øverst i terrarie er helt normalt.
De er trelevende
shelob er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Feil informasjon? dragoon88 Reptiler 12 22-10-2009 11:35
Informasjon? slizy Taranteller 5 03-05-2009 13:57
Regnbueboa Informasjon om regnbueboa luzifer2 Boa og pyton 3 19-11-2008 16:54

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 04:07.