| Pinnedyr, knelere og andre insekter Vanlige spørsmål om Pinnedyr, knelere og andre insekter |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2009
Alder: 21
|
Hei !
Jeg er da ny som "skribent" her inne, har lest en god del, så sitter med litt kunnskap iallefall. Men har fremdeles litt jeg lurer på som jeg gjerne skulle hatt svar på så dyrene mine får en optimalt liv. Først og fremst lurer jeg på, hva er forskjellen på vivarium og terrarium? Så har jeg et lite akvarium som jeg skal gjøre om. Det bete er vell og starte med bunnen. Trenger jeg noe varme av noe slag? akvariet skal stå på rommet mitt, det kan bli ganske kaldt der mot kveldstid Til vegetasjon, kan jeg sette inn hva jeg vil av planter? Og vanlige kvister til og henge i? Hvor høy fuktighet trenger jeg og hvordan holder jeg denne opp? Sprayflaske med kjøpevann? Til lokk tenkte jeg og ha finmasket netting i stål eller lignende, kan jeg legge lysarmatur rett på eller vil det skade kneleren pga varme eller lignende? Til slutt lurte jeg også på hva en fogger er? hva er den godt for og trenger jeg en? Håper noen har tid/ork til og lese og svare, takker for alle svar ! ![]() Mvh Sponnich
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 34
|
En ting du må være klar over, knelere har ingen høydesans. Så det kan hende den skifter ham på den laveste greina istedet for den høyeste, og dermed kan den få et dårlig hamskift.
I et kneler terrarie bør det ikke være noe den kan skifte ham på lavere enn 3 ganger knelerens lengde. Fuktighet gir du ved å spraye vann i gang om dagen på en vegg eller lignede. Så du trenger ingen fogger. Knelere greier seg bra i romtemperatur, så den trenger ikke noe ekstra varme. Du skriver det kan bli kaldt på rommet, da må du ha varme, feks med lampe eller varmematte. Siden kneleren vil henge det meste av tiden i taket på terrarie, så kan det bli varmt for den med en sterk varme over, men det kan også gå bra. Jeg har ingen erfaring med varme til knelere. |
|
|
|
|
|
#3 | ||
|
Reptilfreak
|
Sitat:
![]() Sitat:
Men hvordan er det med grunnlag? drennering? Og mulig dumt spørsmål, men knelere er ikke giftige? Jeg kan håndtere de uten hansker eller annet "utstyr" ? Mvh Sponnich ! |
||
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 34
|
Knelere finnes ikke giftige, er så og si ufarlige for mennesker.
Som bunnsubstrat er det etter hva du ønsker, kneleren oppholder seg minimalt på bunnen. Du kan ha jord, bark osv eller ingenting. Trenger ingen drenering, blir ikke så mye fuktighet. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
okei, takker for svar !
Tror jeg har det jeg trenger for og starte et terrarie nå, men vist noen vil legge til noe, be my guest ;D -Sponnich |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2009
Sted: Hordaland,Stord
|
kan du legge ut bilde når terrariet er ferdigt?
vill se koss det blir
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
Det er forskjellig fra art til art av knelere hvor fuktig og varmt de skal ha det..
Noen knelere vil ha det meget fuktig, og da er det en ide om du bruker ugjødslet torv i bunn og fukter dette godt..
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
|
|