| Pinnedyr, knelere og andre insekter Vanlige spørsmål om Pinnedyr, knelere og andre insekter |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2009
Sted: Telemark
Alder: 13
|
Hei. har lyst på pinnedyr.
Hva trenger jeg av utstyr? Og hvilken art passer til en nybegynner? Har lyst på en litt liten art. Og er det noe mer jeg trenger å vite så skriv det også ![]() Har tenkt å ha pinnedyrene i en sånn her
|
|
|
|
|
|
#2 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2006
Sted: Sandnes (Rogaland)
|
Sitat:
Carausius morosus - Indisk pinnedyr (ca 8cm) Carausius morosus - Indisk pinnedyr Medauroidea extradentata - Vietnamsk annan pinnedyr (9-12 cm) Medauroidea extradentata - Vietnamsk annan pinnedyr Av utstyr trenger du et bur, mat, blomstersprute, termometer/hygrometer og evt bunnsubdrat (torv, tørkepapir ol.) Hvis du skal ha pinnedyrene i en petboks (bildet), anbefaler jeg å ha Carausius morosus. Medauroidea extradentata bør ha et bur som er minimum 30 cm høyt. Men egentlig så er petbokser også for små for Carausius morosus. Hvis du ønsker noen større pinnedyr kan jeg anbefale Extatosoma tiaratum. Hadde jeg vert deg ville jeg kjøpt et terrarie på 30*30*45cm (L*B*H) og kjøpt noen Extatosoma tiaratum (Jeg selger Extatosoma tiaratum hvis du er interesert) Extatosoma tiaratum
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansund
Alder: 21
|
Størrelsen på buret for 1 burde vel være minst dobbelt så bredt som dyret, aller helst 30cm + og høyde er alltid kjekt da de klatrer en del, men den boksen du har der på bildet er helt grei. Synes personlig skikkelig glassterra eller akvarium tar seg bedre ut, men kan ikke klage på det da det fungerer like bra med plast
![]() Av utstyr trenger du ikke så mye akkurat, de er ekstremt lette dyr å ta vare på! Men naturlig substrat, gjerne reptilbark som du får kjøpt ferdig sterilisert på dyrebutikk og de må ha noe å klatre i (greiner, kjepper etc.) Pass også på at du ikke har noe giftig i buret (f.eks falske planter) da de spiser og smaker på ALT. Jeg har selv vietnamesiske pinnedyr (som jeg driver å gir bort nå om det er av interesse) og de er kjempefine som nybegynner art, krever veldig lite. Indiske er også veldig fine og lett å ta vare på. Mater de med sitronmelisse, bringebærplanter eller andre planter som ikke er sprayet med insektsmiddel så det må du også få tak i. Jeg brukte å spraye buret før med en slik blomster-sprayflaske, men etterhvert fant jeg ut at de fikk mer enn nok væske igjennom sitronmelissen og andre mattyper, så jeg gav opp sprayingen og de lever minst like godt nå, om ikke bedre. Annet enn det kan jeg ikke komme på i farten.. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Takk for gode svar
![]() Burde det ikke gå med indiske pinnedyr da? Målene på boksen er 37x22x24.5cm lxbxh. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Hvis du har boksen på høykant (høyden blir 37cm) passer boksen fint. Jeg gjør dette selv. Jeg teiper luftehullene som er nederst slik at ikke subdratet/egg/avføring faller ut.
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Da hadde jeg heller kjøpt et av exo-terra sine bur som er litt høyere.. mye finere enn en boks på høykant.
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Har ikke så mye penger nå,så det blir ikke et exo-terra terrarium nå.
Det koster jo 600kr. Men kan jeg ikke ha 3 til 4 pinnedyr i den boksen? Kan man ha sand som substrat? Skal den ha en skål med vann eller noe sånt? |
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Du trenger ikke å ha noe i bunn, men tørkepapir er fint så blir det lettere å fjerne egg/avføring. Evt kan du ha ugjødslet jord/torv i bunn. De trenger ikke vanskål. Bruk en blomstersprute (koster ca 10-20kr) for å holde fuktigheten oppe.
|
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
men terra i glass er som sagt ikke nødvendig, bare finere. Anywho.. Sand vil jeg råde deg vekk fra, dyrene vil ikke gå på det. Sats heller på reptilbark, mer naturlig for de. Væske får de fra maten, bare skyll maten litt om det virker som de får for lite, men det tviler jeg på. Om du tenker å ha indiske så ville jeg ikke satset på fler enn 2 i et slikt bur. |
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||