| Pinnedyr, knelere og andre insekter Vanlige spørsmål om Pinnedyr, knelere og andre insekter |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: Aug 2009
Alder: 19
|
Hei
![]() er ny i hobbyen og har lyst til og skaffe meg ett pinnedyr, men så har jeg noen spørsmål; - vet dere om en annen pinne for uten den Vietnamesiske annan pinnen som kan være fin for en nybegynner? - hvor mange pinner ambefaler dere i et ca. 20liters terrarie? - kan man ha forsjellige pinnedyr i samme terrarie eller foreksempel pinnedyr og ett vandrende blad? - ang. renjøring, hvordan kan dette gjøres på en enkel og grei måte og hvor ofte bør dette gjøres? - hvis det blir for mange.. er det noe serlig og mate fisker eller for eksempel agamer med avkommet (nymfene)? - og ett siste spørsmål som jeg også veldig gjerne håper og få svar på, når man skaffer seg et sånt dyr, blir det sånn at man er veldig opptatt med det med en gang og etter en stund blir det til at man ikke bryr seg så mye lenger? noen erfaring med det? (legg gjerne inn bilder av deres pinnedyr-terrarie ![]() Takker for raske svar..
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 34
|
Angående det at man går lei. Dette er jo helt forskjellig fra person til person.
Det finnes de som hele tiden kjøper nye dyr, men går fort lei av de. Og så er det de som er dypt fascinert av terrariehobbyen og bare får flere og flere dyr, og mister ikke interessen. Men vis man ikke vet om terrariehobbyen er virkelig i interessen så er jo kort levende dyr fint. Pinnedyr, knelere andre dyr som lever ca 1 år. Dumt å kjøpe feks en tarantell som kan leve i over 10 år, og så går man lei etter 6mndr. |
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2006
Sted: Sandnes (Rogaland)
|
Sitat:
Carausius morosus Extatosoma tiaratum Eurycantha calcarata 2 Når det er snakk om terrariedyr må målene på buret oppgis. Burhøyden bør være 3*pinnedyrets høyde. 3 Hvis terraet er stort nok går det fint. Mange har Carausius morosus, Extatosoma tiaratum og vietnamesisk annan pinne i samme bur. Vandreblader kan også bo sammen med pinnedyr. 4 Jeg vasker buret når det ser skittent ut 5 Jeg har git en voksen Extatosoma tiaratum som mat til en skorpion. (Den hadde falt ned fra hamskifte og ville død innen kort tid.) 6 Jeg har holdt på med pinnedyr i mange år og har ikke blitt lei. Men etter som årene går bytter jeg ut enkle arter og kjøper større/fargerike arter.
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2008
Sted: buskerud
|
hei.
De fleste pinnedyr er lette stelle osv. som første pinnedyr, anbefaler jeg M.extradentata. Et Pinnedyr som ligner veldig på pinner. de er ganske lette i matveien også! på sommeren mater jeg med Bringebær Blader og om vinteren kan den få både sitron melisse og U-sprøytet salat, begge tingen fåes tak i på matvare butikken. disse blir på en størrelse på ca.10-12cm. M.extradentata er arts navnet, og norskt navn er Vietnamsk Annan Pinnedyr. et greit nybegynner pinnedyr, men som sagt det er flere og velge mellom ![]() bildet av en av mine: ![]() hilsen Nikazo.
Nikazo. Sist endret av Nikazo; 10-08-2009 kl 16:50. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2008
Sted: Buskerud
|
Det du kan gjøre hvis du skal ha deg extatosoma tiaratum er å ha et tynt lag med tiurtorv eller noe annet ugjødsla og lege et par tørkepapir under for å forenkle fjerning av bæsj
|
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2008
Sted: buskerud
|
Sitat:
|
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2008
Sted: Bergen
|
Sitat:
Disse er veldig hardføre, spiser det meste og er veldig lette å holde. 2. Er veldig vanskelig å si hvis du ikke har oppgitt lengdemål men det bør ligge på 3 ganger lengden på pinnedyret gjerne større. Husk at siden pinnedyr lever i trær så høyden har mer å si enn bunn størrelse, jeg for min del begynte på et på 30*30*30 og ettervært som jeg fikk flere flyttet over til et større. 3.Jeg har ikke erfaring med dette men jeg kan tenke meg at dette skal gå helt fint ![]() 4.Rengjøring tar du når du synes at det begynner å bli skittent. 5.Det går sikkert å mate fiskene men jeg vil ikke tenke på å gjøre det selv, du kan jo selge eller gi vekk vettu ![]() 6.Om man blir lei av det etter stund blir jo veldig individuelt, jeg kjenner jo flere som blir lei av slike ting fort mens andre liker dette kjempe mye. Indisk pinnedyr lever i omtrent et år, så da får du tenke litt på om du kommer til å bli lei eller ikke ![]() Lykke til og jeg håper du eventuellt kommer til å kose deg med dine framtidige pinnedyr
|
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Junior Member
Medlem siden: Aug 2009
|
Takk for svarene
![]() har også hørt om pinnedyr som ble deformert etter hamskifte pga. for lave grener er dette bare tillfelle ??einerøtter og bark fra dyrebutikken.. er det greit tror dere? og hvordan er det og drasse med seg planter osv. inn i terrariet?? |
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2004
Sted: Bergen
|
Sitat:
Det mangler den noen ben,etter for lav fuktighet i dyrebutikken.(det kan sikkert skje om den ikke har noe å henge på også) Den kom seg rimelig bra etter to hamskift og er mor til noen av pinneungene som jeg har i dag ![]()
|
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|