"

Pinnedyr, knelere og andre insekter Vanlige spørsmål om Pinnedyr, knelere og andre insekter

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 12-07-2009, 14:16   #1
Reptilfreak

psycholynx sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Meldinger: 83
Blog Entries: 2
Standard Skadet E.T

Det ene E.T pinnedyret her ser skadet ut. Og idag så falt hun ned fra taket på terra (45 cm). Jeg prøver noe senere å hjelpe henne opp i busken igjen, men ser at det er blank veske rundt flere av leddene hennes. (mulig dette var der før hun falt også, det vet jeg ikke). I tilegg ser hun liksom brun/grønn ut og absolutt ikke frisk i fargen som de andre.

da jeg løftet i henne var hun *host kremt* stiv som en pinne, og ville ikke flytte på beina. Nå sitter hun bare på samme sted i busken som jeg satte henne.

Skal vi la henne gå? Har skjønt at denne blanke vesken er noe som kommer når de er skadet... Men hvor skadet er hun egentlig? Burde vi avlive henne? (evnt hvordan?)

Noen tips?
psycholynx er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 12-07-2009, 15:48   #2
Reptilfreak

Galil sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Sted: Buskerud
Meldinger: 1,005
Blog Entries: 1
Standard

Jeg er ikke sikker på om man kan lime igjen såret med superlim men det skal vist funke med tellaer
Galil er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 12-07-2009, 18:01   #3
Reptilfreak

Nikazo sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Sted: buskerud
Meldinger: 541
Standard

tror det beste er og avlive den..

lim funker nok ikke, da den har skader på leddene, og lim på det vil jo føre til at den får problemer med og bevege seg..
Svar med sitat
Gammel 12-07-2009, 18:03   #4
Reptilfreak

Galil sin avatar

Standard

da trur jeg avlivning er det beste siden det er flere bein som er påvirket

Sist endret av Galil; 12-07-2009 kl 18:13. Begrunnelse: nøyere gjennom gang av teksten
Galil er offline  
Svar med sitat
Gammel 12-07-2009, 18:22   #5
Reptilfreak

psycholynx sin avatar

Standard

Men hvordan avliver man best en sånn en? Fryser? Ser liksom ikke helt for meg at noen av oss klarer å slå den ihjel... Eller, eh, knekke nakken hennes. ugh....
psycholynx er offline  
Svar med sitat
Gammel 12-07-2009, 18:29   #6
Reptilfreak

Kristian262 sin avatar

Medlem siden: May 2006
Sted: Sandnes (Rogaland)
Meldinger: 968
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av psycholynx Vis post
Men hvordan avliver man best en sånn en? Fryser? Ser liksom ikke helt for meg at noen av oss klarer å slå den ihjel... Eller, eh, knekke nakken hennes. ugh....
Fryseren er den mest brukte avlivingsmetoden.
Evt. hvis du har noen sultne predatorer kan du gi dem pinnedyret...
Svar med sitat
Gammel 12-07-2009, 19:03   #7
Reptilfreak

psycholynx sin avatar

Standard

Hmmm... Okai. Grøss, trodde ikke jeg skulle grue meg såpass for å avlive et pinnedyr. Men ja, det er nok best for henne å slippe. Gubben her får avgjøre om Helga skal få henne eller om det blir fryseren.
psycholynx er offline  
Svar med sitat
Gammel 12-07-2009, 19:09   #8
Reptilfreak

psycholynx sin avatar

Standard

hmm, revurdering.. Tuslet bort for å ta henne ut av terra nå, og daa begynte hun å tusle rundt på meg og den blanke vesken ved leddene ser ut til å være borte. Så vi ser det ann til i morra. Ser hun enda sprekere ut da, så får hun nok leve litt til. *puh*
psycholynx er offline  
Svar med sitat
Gammel 12-07-2009, 19:10   #9
Reptilfreak

Galil sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av psycholynx Vis post
hmm, revurdering.. Tuslet bort for å ta henne ut av terra nå, og daa begynte hun å tusle rundt på meg og den blanke vesken ved leddene ser ut til å være borte. Så vi ser det ann til i morra. Ser hun enda sprekere ut da, så får hun nok leve litt til. *puh*

Får håpe hun klarer seg da
Galil er offline  
Svar med sitat
Gammel 12-07-2009, 21:52   #10
Reptilfreak

Tony sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: bergen/askøy
Alder: 24
Meldinger: 1,107
Blog Entries: 14
Standard

får håpe det går bedre men ang. måte og avlive, ville det ikke vært bedre og brukt en kniv til og ta av hodet? fort og greit.. og ikke så vanskelig
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Pinnedyr skadet!!! scarabid Pinnedyr 2 08-03-2008 13:10
"Litt" skadet slange Adriano Helse og sykdommer hos reptiler 15 22-11-2007 22:32
tror min rosea er skadet? Weds13 Taranteller 20 19-03-2007 21:07
Hjelp!! er skorpionen min skadet?? Eggy Skorpioner 5 04-01-2006 17:16
-HJEEELP!!! Skorpionen min er skadet:( Miss_Loca Skorpioner 13 09-06-2005 14:02

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 03:59.