| Pinnedyr, knelere og andre insekter Vanlige spørsmål om Pinnedyr, knelere og andre insekter |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Guest
Meldinger: n/a
|
Kjøpte 4 stk. knelere (nymfer) fra England for en stund siden. Fikk beskjed i går om de var sendt 23. juni (altså 7 dager siden - og de dukket ikke opp i dag heller). Nå begynner jeg å bli redd for at det er 4 døde nymfer som etter hvert dukker opp. Forstår at dette sikkert er avhengig av hvordan de er pakket og hva de eventuelt har fått med på turen, men hvor lenge kan man forvente at de lever? Noen som har erfaringer å dele med meg?
Magnus www.gullebass.com |
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
|
Det lengste ting har tatt i posten for meg når det gjelder knelere er nesten 14 dager - dette gikk overraskende bra. Med omtrent 30% døde - men, da hadde jeg vel bestilt nesten 10 ganger så mangen som deg.
Men andre ganger igjen har pakken tatt 4-5 dager og halvparten har dødd. Jeg har forøvrog aldri mistet over halvparten av dyrene, uansett hvor lang tid det har tatt Så dette finnes det ikke noe fasitsvar på. Hvilken art er det snakk om ?
|
|
|
#3 | |
|
Guest
|
Sitat:
Takk for svar! Det er Peacock Praying Mantis (Pseudempusa pinnapavonis) og Ghost Praying Mantis (Phyllocrania paradoxa) |
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
|
Kule arter !
Vil bare gjøre deg oppmerksom på at de Phyllocrania'ene mest sannsynlig er veldig, veldig små når de ankommer. Så jeg håper du har bananfluene klare... Samt fluer når de vokser til. Dette er en art som ikke jakter aktivt, og derfor omtrent utelukkende fanger fluer eller andre små flyvende myke insekter (som alle andre empusidae arter)
|
|
|
#5 | |
|
Guest
|
Sitat:
Jeg kjøpte bananfluer her på reptilfreaks.no for nesten 2 uker siden. Etter noe purring fikk jeg beskjed om at de var sendt forrige torsdag. Håper derfor de snart dukker opp, siden jeg har betalt på forhånd!
|
|
|
|
|
#6 |
|
Guest
|
Knelerne mine kom til postkassen min i dag, og spenningen var stor da jeg pakket opp. Dessverre var 4 av 5 knelere døde. De var pakket veldig fint, og alle hadde spist den maten de hadde fått med på reisen. De hadde da brukt 11 dager , men hva som er den direkte årsaken til at de dør er jeg litt usikker på. Veit ikke om det er andre måter å sende de fra England på, og som er mer fordelaktig... Tenker da bl.a. på at 11 dager virker litt lenge for meg, men som Thor Håkonsen skriver ovenfor så er det vel ingen fasit på dette. Uansett ville jeg heller betale mer i frakt for at de skal komme raskere frem enn 11 dager. R.I.P.
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Du har nok bare vært rimelig uheldig denne gangen. Jeg tipper du har betalt 10£ i frakt, dette er i alle fall det jeg betaler for små pakker fra England. For meg har det tatt 3-5 dager, de sendes alltid mandag, og de kommer til meg mellom torsdag og lørdag. Men som du jo desverre har fått erfare, så kan det skje at pakkene kommer sent fram uten noen åpenbar grunn. Jeg har selv hatt pakker som har vært borte i posten 3 uker for så å dukke opp f.eks, og slikt er alltid nervepirrende. I tillegg er det veldig smart å ha alle papirer i orden samt å oppgi verdi på sendingen ved import, for hvis pakken blir stoppet i tollen, tar det fort en uke før du får beskjed om det.
Det eneste rådet jeg kan gi er å prøve igjen, det går nærmest garantert bedre neste gang. Vær dog obs på at nå for tiden er temperaturene i høyeste laget for sendinger som blir i posten over flere dager. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Guest
Medlem siden: May 2009
Sted: Buskerud, Drammen
Meldinger: 232
|
hvoer det dere bestiller fra?
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Guest
|
|
|
|
|
#10 |
|
Caffeinism
Admin
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
|
Jeg tør tippe på at det er den kraftige varmen som har noe av skylden i dødsfallene dine. Når man skal sende invertebrater i posten er hverken ekstrem varme, eller kulde noen fordel. Fikk selv en pakke sist uke som hadde brukt 8 dager, der var alt med unntak av de ørken levende skorpionene døde. En pakke med nogenlunde samme innholdet som jeg fikk i fjor hadde 1 død passasjer.
Mvh Robin
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| hvor lenge må jeg vente? | powerboy | Taranteller | 14 | 11-03-2008 20:34 |
| Hvor lenge klarer Kneleren seg uten mat? | Frogger | Knelere | 3 | 11-03-2008 13:10 |
| hvor lenge holder bananflue medie seg? | bendick2112 | Fôrdyr | 8 | 19-02-2008 10:03 |
| Hvor lenge uten mat? | abarth | Taranteller | 9 | 24-10-2007 13:47 |
| Hvor lenge klarer en kneler seg alene? | Kristian262 | Knelere | 32 | 27-09-2006 19:54 |