"

Pinnedyr, knelere og andre insekter Vanlige spørsmål om Pinnedyr, knelere og andre insekter

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 31-01-2009, 22:45   #1
Reptilfreak

robert sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Sted: steinkjer
Meldinger: 656
Question Kan B. Dubia fly?

Denne tråden er splittet ut fra hva forer dere med? - Reptilfreaks.no

Sitat:
Opprinnelig postet av Freddy90 Vis post
De hverken klatrer på flate overflater, flyr/hopper eller lager noe bråk annet enn litt gåing nå og da - det må de derimot få lov til!
Sikker på at B. dubia ikke kan fly? Har funnet B. dubia i fluepapiret på dyrerommet mitt. Fluepapiret er rundt 1,5m opp på veggen, og den gangen jeg fant en i fluepapiret holdt jeg mine B. dubia på gulvnivå. Så jo, de kan fly Men er fortsatt er art jeg vil anbefale, klatrer ikke glatte overflater og ett enkelt lokk over boksen vil holde de plass. Avler lett og er ganske produktive. Men en negativ ting kan jeg si om de, er den eneste kakerlakk arten jeg reagerer allergsik på

Sist endret av sveinjo; 06-02-2009 kl 07:13.
robert er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 31-01-2009, 23:00   #2
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
Meldinger: 1,202
Blog Entries: 2
Standard

Hvaaa, flyr de o.O? Det hadde jeg null peil på.. Aldri sett noen av mine fly, i hvert fall. Men har du lokk og nok med eggkartonger så skal det gå bra - gjort det hos meg i hvert fall!

Og ja stemmer, enkelte får allergiske reaksjoner på de dessverre, glemte å si det.

Visste ikke at dubia kunne fly, men da vet jeg det, og skal være ekstra forsiktig med å ha lokket åpent for lenge fra nå av
Regner forresten med det er hannene som flyr, da hunnene har ikke så store vinger?
Svar med sitat
Gammel 01-02-2009, 20:13   #3
Reptilfreak

robert sin avatar

Standard

Har aldri sett de fly selv, men er ingen annen måte den kunne ha havnet i fluepapiret på enn at den fløy. Ble en gang lagt frem en teori om at de kan miste evnen til å fly ved innavl. Er bare hannene som kan fly ja, hunnenes vinger er alt for små til at de kan fly.
robert er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 01-02-2009, 20:22   #4
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Merkelig.. Leste litt om Blaptica Dubia på nettet og fant følgende på de fleste sider:

"Blaptica dubia
are a non-climbing, non-flying species of roach. This means that although the males have wings, they are unable to fly."

Men er jo rart at du fant den i flue papiret da :S
Svar med sitat
Gammel 01-02-2009, 21:00   #5
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
Meldinger: 2,423
Blog Entries: 25
Standard

Henger papiret på veggen eller fritt i luften? Kan de ha klatret dit om de har kommet seg ut av boksen? Jeg har sett opptil flere hanner prøve seg på å fly, har også sett at de kan glide, men aldri vært vitne til noen oppdrift.

Member of:
-Miroxx fanclub- og -Kverulantene-
Viridovipera er offline  
Svar med sitat
Gammel 02-02-2009, 00:04   #6
Reptilfreak

robert sin avatar

Standard

Fluepapiret er på veggen, men er ingen mulighet at en B. dubia har klatret opp denne veggen.

Link om emnet: Arachnoboards - View Single Post - Blaptica dubia colony setup
robert er offline  
Svar med sitat
Gammel 02-02-2009, 00:21   #7
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Interessant lesing! Takk for linken Med andre ord hvis kolonien er "utvannet" eller "uttynnet" så er det mindre sjanse for at hannene flyr - noe jeg tror er tilfellet her hos meg.. Kolonien min er vel to-tre år gammel, muligens eldre. Jeg bare *fikk* den fra en bekjent som ikke fikk solgt den, og sikkert derfor hannene i kolonien ikke flyr noe spesielt. Men må bestille noen fullvoksne hanner og hunner for å friske opp i kolonien, så blir det vel ordnings!
Svar med sitat
Gammel 02-02-2009, 12:11   #8
Reptilfreak

Dendroaspis sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sted: Oslo
Meldinger: 809
Standard

Jeg har sett noen hanner B. dubia fly, men det var ikke lange stubben. Jeg satt på gulvet ved siden av boksen med en hann i hånda og den hoppet og fløy i boksen igjen. En annen gang hadde jeg en hann i hånda mens jeg visste den til noen og den hoppet fra hånda mi og fløy mot gulvet. Det er som om vingene ikke var sterke nok til å holde dem i lufta mer enn noen veldig få sekunder. De bruker vingene kanskje som fallskjerm. Selger han danske Peter Andersen fortsatt fordyr? Noen som vet?
Svar med sitat
Gammel 02-02-2009, 12:35   #9
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
Meldinger: 2,423
Blog Entries: 25
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av robert Vis post
Fluepapiret er på veggen, men er ingen mulighet at en B. dubia har klatret opp denne veggen.

Link om emnet: Arachnoboards - View Single Post - Blaptica dubia colony setup
Takk for linken Robert, for se å bygge meg et lokk. Man vet jo aldri om noen har stukket mens man ikke var tilstede, de er jo ganske flinke på å forsvinne dit man ikke ser

Member of:
-Miroxx fanclub- og -Kverulantene-
Viridovipera er offline  
Svar med sitat
Gammel 02-02-2009, 19:27   #10
Reptilfreak

robert sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Dendroaspis Vis post
Jeg har sett noen hanner B. dubia fly, men det var ikke lange stubben. Jeg satt på gulvet ved siden av boksen med en hann i hånda og den hoppet og fløy i boksen igjen. En annen gang hadde jeg en hann i hånda mens jeg visste den til noen og den hoppet fra hånda mi og fløy mot gulvet. Det er som om vingene ikke var sterke nok til å holde dem i lufta mer enn noen veldig få sekunder. De bruker vingene kanskje som fallskjerm. Selger han danske Peter Andersen fortsatt fordyr? Noen som vet?
Bruker ikke vingene bare som fallskjerm når de kommer seg 1,5m opp i lufta, slik en hann har klart her hos meg. Denne arten har blitt avlet hardt over lengre tid, så kanskje evnen til å fly er mistet i mange kulturer?
robert er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Dubia som Dør jarex Andre insekter 17 03-09-2009 16:12
ØK:Dubia Reptimex Fôrdyr 1 18-11-2008 17:08
Dubia Shibiz Fôrdyr 1 22-05-2008 13:28
Blaptica dubia Halgeir Andre insekter 22 13-12-2006 15:24

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 03:53.