| Pinnedyr, knelere og andre insekter Vanlige spørsmål om Pinnedyr, knelere og andre insekter |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2004
Sted: steinkjer
|
Denne tråden er splittet ut fra hva forer dere med? - Reptilfreaks.no
Sitat:
Sist endret av sveinjo; 06-02-2009 kl 07:13. |
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
|
Hvaaa, flyr de o.O? Det hadde jeg null peil på.. Aldri sett noen av mine fly, i hvert fall. Men har du lokk og nok med eggkartonger så skal det gå bra - gjort det hos meg i hvert fall!
Og ja stemmer, enkelte får allergiske reaksjoner på de dessverre, glemte å si det. Visste ikke at dubia kunne fly, men da vet jeg det, og skal være ekstra forsiktig med å ha lokket åpent for lenge fra nå av ![]() Regner forresten med det er hannene som flyr, da hunnene har ikke så store vinger?
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Har aldri sett de fly selv, men er ingen annen måte den kunne ha havnet i fluepapiret på enn at den fløy. Ble en gang lagt frem en teori om at de kan miste evnen til å fly ved innavl. Er bare hannene som kan fly ja, hunnenes vinger er alt for små til at de kan fly.
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Merkelig.. Leste litt om Blaptica Dubia på nettet og fant følgende på de fleste sider:
"Blaptica dubia are a non-climbing, non-flying species of roach. This means that although the males have wings, they are unable to fly." Men er jo rart at du fant den i flue papiret da :S
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
|
Henger papiret på veggen eller fritt i luften? Kan de ha klatret dit om de har kommet seg ut av boksen? Jeg har sett opptil flere hanner prøve seg på å fly, har også sett at de kan glide, men aldri vært vitne til noen oppdrift.
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Fluepapiret er på veggen, men er ingen mulighet at en B. dubia har klatret opp denne veggen.
Link om emnet: Arachnoboards - View Single Post - Blaptica dubia colony setup |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Interessant lesing! Takk for linken
Med andre ord hvis kolonien er "utvannet" eller "uttynnet" så er det mindre sjanse for at hannene flyr - noe jeg tror er tilfellet her hos meg.. Kolonien min er vel to-tre år gammel, muligens eldre. Jeg bare *fikk* den fra en bekjent som ikke fikk solgt den, og sikkert derfor hannene i kolonien ikke flyr noe spesielt. Men må bestille noen fullvoksne hanner og hunner for å friske opp i kolonien, så blir det vel ordnings!
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2008
Sted: Oslo
|
Jeg har sett noen hanner B. dubia fly, men det var ikke lange stubben. Jeg satt på gulvet ved siden av boksen med en hann i hånda og den hoppet og fløy i boksen igjen. En annen gang hadde jeg en hann i hånda mens jeg visste den til noen og den hoppet fra hånda mi og fløy mot gulvet. Det er som om vingene ikke var sterke nok til å holde dem i lufta mer enn noen veldig få sekunder. De bruker vingene kanskje som fallskjerm.
Selger han danske Peter Andersen fortsatt fordyr? Noen som vet?
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
|
Sitat:
|