| Pinnedyr, knelere og andre insekter Vanlige spørsmål om Pinnedyr, knelere og andre insekter |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: I midten
Alder: 32
|
Kjøpte to knelere på messa i Oslo i fjor. Det fulgte med to kokonger og nå er den ene klekket. Da lurer jeg på: Hva spiser så små knelere? Prøvde med ganske små kakkerlakker, men de ble mest skremt av dem tror jeg.
Arten er Purple boxing mantis. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2008
Sted: bergen/askøy
Alder: 24
|
du må se litt på trådene før du åpner en egen. det står mye om dette i den tråden som heter "kneler"
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2008
Sted: Oslo
|
Det vitenskapelige navnet er...?
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: I midten
Alder: 32
|
Vitenskapelig navn er: Ephestiasula pictipes
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 34
|
Bananfluer/fruktfluer er bra for knelerbarn.
Du burde ha planlagt å skaffe deg det da du kjøpte knelerne. Jeg kjøpte knelere på messa i Oslo, jeg bestilte bananfluer på dyrebutikken mandagen etter (23.12). I dag (12.01) fikk jeg beskjed at fluene hadde kommet. Men det jeg gjorde var å la oppskåret frukt stå ute på skål og la det råtne. Dagen etter vil du ha fruktfluer surrende rundt. Og jo lengre det står jo fler vil det bli. Jeg fant en oppskrift som de tydeligvis liker godt. 1 pk gjær oppløses i lunket vann, la det stå i 2 timer. Bland/knus 1 dl cornflaks med 1 dl havregryn. hell over 1 dl av gjærblandingen. Legg litt frukt feks bananskive på toppen. Ha dette i et glass/plastboks slik at det er god plass igjen til det er fullt feks 5 dl boks. Ha gjerne litt papir eller dorull o.l som fluene kan vandre på. Ved å la boksen stå sånn på benken vil det raskt yre av fruktfluer der. Når det er blitt mange, så kan du legge papir over feste med strikk, og dermed har du en avl der. Dette er jo da fluer som flyr, med en fiskehov med små masker så kan du lett fange. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
det å la frukt stå ute, det var vel om sommertid det? og ikke på denne tiden?
og en ting til, hva koster en bunte med banan fluer, og hva må egentlig til for å ha de? jeg skal parre to knelere også, skal bare fôre opp damen så hun blir kjønsmoden først. og har hørt at noen bananfluer utvikler seg så de kan fly, er odsen stor for dette? er ikke keen på en stue full av fluer
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2004
Sted: Bergen
|
Jeg bommet på det der nylig,da kokongen klekket første natten...
Tenkte at litt kanibalisme ville holde unna til jeg fikk fordyr,men tror ikke de blir kanibalistiske før 2-3 hamskift.. Om det blir noe neste gang vil jeg henge kokongen i en boks der jeg bare kan sitte fluekultur-boksen i bunnen og la det stå til
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 34
|
Fruktfluer får du hele året. bare prøv.
Jeg har drøssevis av fruktfluer her nå, og det har jo vært kaldt ned i 15 minus her, men det flyr fluer rundt her. De ligger latent i huset ditt, venter på matrester. Vis du kjøper bananfluer som ikke kan fly så er det viktig at du har de en sikker boks, med papir, tøystykke osv som er veldig tette (små masker/hull) til lufting. Fordi bananfluer som flyr som er i huset ditt hele året vil prøve å legge egg inn til de andre. De stikker altså kjønnsorganet sitt gjennom maskene og slipper eggene ned i kulturen. Og dermed vil de parre seg med hverandre og avkommet dems vil kunne fly. I boka mi anbefaler han engangsvaskekluter som lokk på glasset med kulturen sin. Bananfluer blir sterile ved 28 grader. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
ah. takk for det, mye god info der. da får jeg se om jeg får noe fanget. bor i gammelt hus, kommer alltid en flue en gang i uken. hiver den alltid inn til kneleren min jeg=) noen aner ikke hva som kommer mens andre er febrilske.. utenatt det hjelper så mye
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Jeg ville definitivt satset på bananfluer fremfor fruktfluer. Fruktfluer er et helvete å bli kvitt om de etablerer seg i huset ditt, bananfluene er litt mindre hardføre og litt lettere å bli kvitt, selv om ingen av fluene er ønskelig å ha flagrende rundt i hele huset.
Damestrømper har jeg funnet ut er bra beskyttelse for problematikken som Shelob nevner.. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| G. rosea eggsekk og nymfer! | Erlend D Bertelsen | Taranteller | 18 | 16-01-2009 11:41 |
| Sende nymfer med posten. | Ansie | Pinnedyr | 3 | 10-08-2007 10:49 |
| Jippi! nymfer | troia | Pinnedyr | 21 | 01-03-2007 17:18 |
| Cyriopagopus schioedtei nymfer | robert | Taranteller | 5 | 12-03-2006 21:07 |
| Pinnedyr nymfer | Commoncroc | Pinnedyr | 8 | 19-12-2005 08:23 |