| Pinnedyr, knelere og andre insekter Vanlige spørsmål om Pinnedyr, knelere og andre insekter |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Nordland.
Alder: 20
|
Da har jeg da bestemt meg for å anskaffe en nydelig liten kneler! Terrariet er innredet og jeg er bortimot klar for å sette inn den søte lille! Men etter å ha lest igjennom sidene gang på gang, fått mye hjelp og fått et meget positivt inntrykk av "kulturen" har jeg altså kommet fram til at jeg vil ha flere terrarier og er gjerne interessert i flere små (eller gjerne store!) foreløbig har jeg en ledig 160-liter som jeg gjerne vil fylle! Til dette har jeg et par spørsmål!
Jeg ble betatt av Nikazos avatar, og jeg ville gjerne høre om dette var et slikt "afrikansk tusenben" som jeg ble annbefalt! Det ser virkelig nydelig ut, og dersom noen har noe informasjon om et slikt et (størrelse, om det egner seg i en 160-liter etc. samt. hva det spiser!) ville jeg gjerne få høre dette! Jeg skal imidlertidig begynne den endesløse prosessen med googling, men jeg vil gjerne høre fra reptilfreaker, siden jeg heller har mer tiltro til holdere enn teoretikere! ![]() En annen ting er Scolopendere! Også disse vil jeg gjerne høre om noen hadde noe spesiell info rundt? Blir veldig glad for å høre dersom noen har noe å tilføye! Og en siste ting er at jeg vil gjerne høre dersom noen har noen andre dyr å annbefale at jeg skaffer meg! Jeg skal selvfølgelig ikke ta meg mer over hodet enn jeg selv klarer, men dette er noe jeg faktisk har tiltro til at jeg skal klare! |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2007
Sted: SkorpionFarmen
Alder: 22
|
Det greieste er jo såklart å begynne med noe enkelt, som ikke krever så masse. A.gigas kan gå i 160liter akvarie, men da må det akvariet klare å holde på fukigheten samtidig som å ha god ventilasjon. (for å forhindre mugg og sopp) Du kan ha mange tusenbein i et så stort akvarie, jeg hadde 4stk på det meste i et 110liter, så du skal nokk klare vertfall 6stk i den størelsen.
Scolopendere er ikke akkurat noe å anbefale til noen som vil starte i denne hobbien. De er utrolig kjappe, og vi vet enda veldig lite om giften dems (noen kan gi koldbrann, noen kan gi pustevansker osv) Du må ha et 130% rømningssikkert terrarie. Terrarie må vertfall være 10-15 cm høyere enn det scolopenderen er lang, så den ikke klarer å krype ut. Det jeg anbefaler, er at du leser deg frem til det dyret du selv vil ha, også heller gå på litt vanskeligere arter etterhvert som du blir vandt med å holde sånne dyr i fangenskap
|
|
|
#3 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2008
Sted: buskerud
|
Sitat:
tusenbein kan du godt ha i 160 liter'n gjerne mange av samme art.tusenbein spiser masse! jeg gir mine kattefor som er beregnet på katte unger, da får den i seg vitaminer, jeg gir den også kalk som jeg skraper opp og gir den, som hovedmåltid eter de overmoden frukt, banan, eple osv. min har også spist mye jord! og den min pleier og knaske på brødskiver! som sagt spiser dem masse hvis du tenker på størelse er a.gigas(afrikansk kjempe tusenbein) tingen! de kan bli opptil 30cm!scolopendere har jeg ingen arfaring med, desverre.. angående avataren min så er det en Ophistreptus guineensis. en afrikansk tusenbein er svart og mye større
Nikazo. Sist endret av Jabbe; 21-12-2008 kl 22:17. Begrunnelse: endret skriftsstørrelse... |
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Oi! Enda større? Da skal jeg se om jeg finner noen care-sheets! Hørtes jo kjempemessig ut med matingen! Hørtes ut som om rakkeren spiste det meste og litt til! Men en god tusenben er jo en sunn tusenben! Hehe.
Disse hørtes jo kjempemorsome ut! Da skal jeg vel kanskje skaffe meg en slik en (eller flere) for å ha i 160-en! Men så var det ventilasjon jeg hadde noen spørsmål om! Ville det ikke være vanskelig å holde fukttigheten oppe samtidig som man .f.eks hadde et par vifter i? Jeg tror akvariet skal ha relativt lett for å holde fuktigheten, men litt usikker på ventilasjon! Tusen takk for gode svar! Og den giften hos scolopenderne hørtes litt skummel ut. Hehe! Jeg tenkte ikke de var giftige, men kanskje etter hvert at jeg skaffer meg en! |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
i et akvarium er ventilasjon vanskelig. men de går sikker an å skifte lokket på akvariumet, og ha netting over der i steden for.
Nikazo. Sist endret av Jabbe; 21-12-2008 kl 22:18. Begrunnelse: endret skrifttype... |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 34
|
Jeg har akvariet som terrarie. Har avkappet hjørnene og erstattet de med netting.
Først hadde jeg bare avkappet et hjørne, da ble det dugg på glasset. Da jeg kappet av flere hjørner ble det problemet borte. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Da blir det vel litt eksperimentering med 160-literen! Har jo tross alt hele jula, så dette kan bli riktig så interessant! Jeg blir vel muligens å prøve å kappe øverst og sette netting istedetfor! Annbefalt substrat er vel sand?
|
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
|