| Pinnedyr, knelere og andre insekter Vanlige spørsmål om Pinnedyr, knelere og andre insekter |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Nordland.
Alder: 20
|
Hei, hei gutter og jenter! Jeg er da en godgammel akvariegutt på sytten år som har holdt akvarier m/ fisk i en seks eller syv år. Nå føler jeg at jeg vil ha et litt mer fysisk, kanskje litt mer eksotisk dyr! I denne sammenhengen tenkte jeg å gå til annskaffelse av en kneler!
Det jeg tenkte på var en kvinnelig (den mest interessante etter det jeg hører!) kneler. Jeg har et akvarie på ca. 160L som jeg har tenkt å bygge om (dvs. sette nettinger hvor dekkplatene oppå lå, samt. legge til en luke hvor jeg kan slippe mat / ta ut keneleren etc. Men så tenkte jeg at det hadde nok blitt veldig kjedelig med bare en masse glass og noen nettinger! Derfor lurte jeg på: Planter! Er det noen som har noe tips på hvilke jeg skulle hatt? Vil for all del ikke forgifte min kjære lille eller kjede henne for den saks skyld! Må jo få klatre litt rundt! Temperatur / belysning: hva trenger jeg? Bunn- sand, stein, grus etc? Diverse "pynt" eller bare diverse i det store hele! Fukting av luft osv! Er det noen som har noen tips, så blir jeg veldig glad for å høre! Vil også høre om dere syns jeg burde bygge om på akvariet eller kjøpe et terrarie? Dersom dette går bra, ser jeg ikke bort ifra at jeg kan drive ganske stor oppdrett i 160-literen på sirisser! Håper på svar, takker og bukker! |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2008
Sted: buskerud
|
er ikke så god med knelere men noe hvet jeg=)
bunnlag/subtrat: er ikke så viktig med bunnlag ettersom knelere er "tre levene" dyr tempratur: skal vel være rundt 25grader, avhenger av art. pynt: du kan jo kjøpe noen jukse planter på en blomster butikk, noe jeg ville ha kjøpt er fake lianer som exo-terra selger. belysning: kan godt ha et lys over, tror ikke det er så viktig. fukting av terra kan du godt gjøre annen hver dag, hvet ikke hva luftfuktigheten skal ligge på, men det tipper jeg noen andre hvet! dette er det eneste jeg kan... men husk knelere er kanibaler, og ved parring vil hunnen mest sansynelig spise opp hannen, når dem er ferdige..
Nikazo. Sist endret av Nikazo; 14-12-2008 kl 16:17. |
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Dersom jeg skal drive oppdrett skal ihvertfall jeg være sikker på at hun har spist...
|
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
|
160 l til en kneler er overkill - alt etter hvilken art så trenger 1 -en- kneler maksimalt ca 20x20x30 cm.
Uansett, før du bestemmer deg for terra, mat osv - så må du finne ut hvilken type kneler du skal ha. Noen skal ha god plass, noen skal ha det veldig varm, noen tørt, andre fuktig. Noen kan spise sirisser, andre igjen kan kun spise "myke" flyvende insekter (fluer, møll og sommerfugler) og det skal de ha året igjennom
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Blir nok kanskje en art som trenger litt stor plass! Hadde vært takknemmelig dersom noen kunne sende meg et oppslag for å finne ut hvilke typer som er tilgjengelige!
Takker på forhånd! <3 |
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Neida, gjør man det riktig så er sjansens mye større enn som så. Men skal man avle så bør man uansett ha flere av hvert kjønn
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
EDIT: Ooops, kom 3-4 poster før jeg posta mitt, så ikke det
![]() Hallo, velkommen hitt ![]() Knelere er kule, har hatt et par arter selv, men er en ganske stor kneler expert på forumet her, du får nok vite mer fra han etterhvert ![]() Det funker å ha den i et akvarie, men etter egen erfaring så lever kneleren 99%av tiden sin i taket, opp ned, og det er derfor litt upraktisk, og heller mer prakisk å ha et terra du kan åpne forran.. Du trenger vel ikke mer enn et 30*30*30 terra som du kan kjøpe til en 3-4 hundre kroner, dette skal vel holde til de fleste arter.(?).. Jeg syntes du skal se på artene av knelere det finnes, er mange forskjellige, og søke litt rundt på forumet her, lese gamle kneler poster, osv. Står en del om førstegangsknelere. Når du har valgt en art, så kan du jo begynne å se på planter, knelere er kjøttetende, og mange arter er kannibaler, selvom noen arter også kan gå sammen.. Noen knelere lever i veldig fuktig klima, og du kan da ha forskjellige planter som liker seg i fuktighet, klatreficus, bregner, brommeliader, osv.. Mens de som bor i tørrere områder må du ha planter som krever mindre fuktighet. Lykke til
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2007
Sted: Møre og romsdal
Alder: 21
|
Hei! Har bare et par knelere selv, så har ikke så mye erfaring med dem selv. Men ThorEH og Kakon her på RF kan sikkert fortelle deg masse ang. nybegynner-arter osv.
Det jeg ville si her var igrunnen at et 160 liters akvarie blir unødvendig stort. En kneler står som regel stille på omtrent samme plassen dersom det er bra nok tilgang på mat. Om alikevel velger å ha et så stort "terrarie" så burde du passe på at kneleren din får i seg mat, siden maten fort stikker av i en så stor plass før kneleren klarer å få tak i den. Og så et lite tips om du skal bruke sirisser som hovedfôr: Gi dem til kneleren rett etter at de har skiftet ham, for da er de mykest. Men er ikke et problem å gi sirisser med herdet skall til de fleste knelere. (Utenom orkidèkneleren har jeg hørt, den skal visstnok være så kresen at den ofte bare vil ha fluer eller andre flyvende, myke insekter.) Håper dette hjalp bittelitt ihvertfall, og at du får flere "ekspert-svar" fra de mer erfarne her på forumet. ^^ Velkommen til RF forresten. ![]() EDIT: Oi så mange som hadde svart mens jeg drev og skrev. xD
Mvh Zatii Sist endret av Zatii; 14-12-2008 kl 16:23. |
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
|
|
![]() |
| Emner |
| kneler, nybegynner |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Dyrebutikk på nett/rett over grensa med reptilting? | Kiwi | Utstyr | 19 | 15-10-2008 12:38 |
| Trente tyskerene hoppe edderkopper under 2 verdenskrig? | _Nagash_ | Filmsnutter | 1 | 19-08-2007 14:46 |
| Vietnamesisk pinne - Hva er rett? | Golvmopp | Pinnedyr | 6 | 09-03-2007 11:04 |
| Kan Taranteller hoppe? | JanEgil | Taranteller | 12 | 16-08-2006 13:51 |
| varan rett inn i brukt terrarie? | straymond | Andre øgler | 1 | 24-07-2005 21:24 |