"
Gammel 11-12-2011, 19:16   #1
Reptilfreak

amanda14 sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Sted: Norge ! :D
Meldinger: 9
Standard Iguana

jeg har sett litt på nettet og så at noen øgler kan få kreft kul på halsen. Hva kommer dette av og hvordan kan det bli bedre? Lurer pga vil ha det, men bor i norge ...
amanda14 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 11-12-2011, 19:23   #2
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Troms
Alder: 18
Meldinger: 783
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av amanda14 Vis post
jeg har sett litt på nettet og så at noen øgler kan få kreft kul på halsen. Hva kommer dette av og hvordan kan det bli bedre? Lurer pga vil ha det, men bor i norge ...
Det kommer av kreft..?

Det kan bli bedre med en opperasjon, og opperere vekk kreftkulen.
Er mange veterinærer som tar i mot reptiler, selv om de er ulovlige.

Og bare sånn for og få det ut; Om du er 14 år, vil jeg absolutt ikke anbefale deg en iguan.

Forøvrig tviler jeg sterkt på at du har plass til en iguan..
Reptils er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 11-12-2011, 22:55   #3
Reptilfreak

amanda14 sin avatar

Standard

takk for svaret !! men selvom jeg er 14 trenger ikke jeg å ikke klare å passe på en iguan, det er mange som er erfarene med dyr, og elsker dyr. Men det er noen som ikke forstår konsekvensene med å ha en iguan. så det er bra vist de voksne hjelper de som er 14 år med å ha en iguan men jeg anbefaler ikke at de som er 14 å ha en iguan fordi jeg er ikke den som akkuratt har det normalt som alle andre

men jeg takker for svaret igen du gad meg !!!!

ps jeg er 14 år ja !
amanda14 er offline  
Svar med sitat
Gammel 11-12-2011, 23:21   #4
Reptilfreak

amanda14 sin avatar

Standard

Men hvor mye koster en slik opperasjon, å ta bort en kreftkul?
amanda14 er offline  
Svar med sitat
Gammel 11-12-2011, 23:22   #5
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Standard

Sitat:
takk for svaret !! men selvom jeg er 14 trenger ikke jeg å ikke klare å passe på en iguan, det er mange som er erfarene med dyr, og elsker dyr. Men det er noen som ikke forstår konsekvensene med å ha en iguan. så det er bra vist de voksne hjelper de som er 14 år med å ha en iguan men jeg anbefaler ikke at de som er 14 å ha en iguan fordi jeg er ikke den som akkuratt har det normalt som alle andre

men jeg takker for svaret igen du gad meg !!!!

ps jeg er 14 år ja !
Den teksten der ble veldig tungtlesende og vanskelig og forstå..

At det er mulig og ha en iguan i en alder av 14 er nok helt rett, men hvor godt klarer du og få dyret til og ha det? hvor stor plass kan du tilby en iguan?

En sinna iguan kan gjøre stor skade, uansett hvor gammel du er. Spesielt hannene når de når kjønnsmoden alder, og under parringstiden.

Her er ett nærbilde av tennene: http://homepage.ntlworld.com/steve.w...ons)/teeth.JPG

Og her er ett par bilder av hva en iguan kan gjøre:

http://fc05.deviantart.net/fs21/f/20...aaraCreep3.jpg

http://www.todaysplanet.com/pg/beta/...bite_wound.jpg

Det er absolutt ikke for og skremme, men en iguan krever MYE av deg.

Du har ikke erfaring med reptiler fra før, regner jeg med? Skal være enig med deg og si at iguaner er helt utrolig flotte og fascinerende skapninger, men jeg tviler på at du vil få anbefalt og holde iguan som ditt første reptil.

Har ikke egne erfaringer med iguaner, så noen mer erfarne må gjærne rette på meg, men jeg stiller meg skeptisk til og anbefale iguan som første reptil til ei jente på 14.

Hvor stor plass tenke du eventuelt iguanen din skal ha? Som fullvoksen ?

Hva med en skjeggagam? Det har jeg selv, og kan fortelle deg at det er evig nok action!
Reptils er offline  
Svar med sitat
Gammel 11-12-2011, 23:24   #6
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Standard

Sitat:
Men hvor mye koster en slik opperasjon, å ta bort en kreftkul?
Tror nok ikke dette er noe du trenger og være veldig redd for.
Reptils er offline  
Svar med sitat
Gammel 15-12-2011, 20:53   #7
Reptilfreak

Pushead sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Vennesla
Alder: 27
Meldinger: 62
Standard

Det var iguana jeg også hadde lyst på som mitt første reptil. Før jeg begynnte å forske på hvor mye plass ett slikt dyr faktisk tar samt hvilket forferdelig lynne noen av disse kan ha. Har hørt om folk som har blitt alvorlig skadet av disse. Bildene her er avskrekkende nok

noe man kanskje bør huske på at dette er ikke en katt eller hund og har helt andre måter å signalisere på enn våre lodne venner. Slik som skjeggisen min lukker øynene og ser ut som han koser seg glugg ihjel hvis jeg tar den på hodet. Den koser seg ikke, den liker det nok ikke i det hele tatt. Slik som jeg opplever reptiler er det vanskelig å lese atferden til disse uten å ha masse erfaring eller lese mye bøker og spør folk med masse erfaring.

Tror mye av grunnen til at nybegynnere har lyst på disse er pga størrelsen. og når man begynner å forske på det har man jo nesten bestemt seg. Jeg tror du som meg gjør klokt i ombestemme deg. For min del ble det skjeggagam

og det er jeg storfornøyd over
Pushead er offline  
Svar med sitat
Gammel 16-12-2011, 17:34   #8
Reptilfreak

Iggemamma sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 611
Standard

Ingen er mere enig i argumentene over enn meg, har omplassert både snille og slemme igger leeenge.

Men: et vel så viktig punkt, og det gjelder alle dyr som lever lenge. En person på 14 har ikke sjans til å se såpass langt inn i fremtiden som fx noen på 25. Det skjer utrolig mye store saker på det tiåret. Og mye omveltninger hvor et bur på minimum 2x2x1m og status som ulovelig kjæledyr, slett ikke alltid passer godt inn.
Dette ser man så ofte at det omtrent er mere regelen enn unntaket desverre. Og slik er det bare. Det er jo noe av poenget med å være 14.. Man skal lære mye om livet.

Tenåringer slik jeg ser det, bør ha foreldre som vil ha dyret omtrent mer enn dem. Da er jeg for det. Det er desverre ikke alle dyr som er like lette å omplassere.

Så til saken:
Sånn du spør, så høres det ikke ut som det er en hypotetisk problemstilling for meg? Du sitter kanskje i situasjonen allerede? Det er ok. Vi tar det herfra. Operasjon er dyrt, og foreldre må regne med å bære mye av den kostnaden, noe de burde ha tatt høyde for i utgangspunktet. Slikt er foreldres ansvar når man er 14, spør du meg. Forutsette ting som utstyr og dyr kan man kreve at barnet sparer til selv, men kriser som sykdom, der må foreldre ta ansvar.

Veterinær vil se på det, evt ta bilde og prøve. Det trenger jo ikke være alvorlig. Men en fagperson må nesten se på det.
Svar med sitat
Gammel 16-12-2011, 17:37   #9
Reptilfreak

Iggemamma sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 611
Standard

Søte bilder forresten, Reptils. Jeg har sett verre. En mer enn halvt avrevet tommel. Var ikke god den iggen, en psyko fra han var liten. Rakker.
Svar med sitat
Gammel 16-12-2011, 18:28   #10
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Standard

Hehe, iguaner som alle dyr er som oftest hva man gjør dem til. Med unntak, selvsagt. Har lest noen historier du har skrevet her og der iggemamma, så at du ikke er lei diverse dyr skjønner jeg ikke!
Må være slitsomt.

Hun har forøvrig allerede 2 igger, og lurte på om 2,5m *1m var nok for en. ( var alt hun sa.. hun tok kontakt på pm)

Og amanda 14; den kulen den ene har fått etter en slåsskamp mellom dem, er nok ikke en kreftsvulst. Men når det vesker og kommer blod, i tillegg til at den er tynn og svak / dårlig så er ikke veterinær ett spørsmål engang, det er en selvfølge.
Reptils er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Iguan iguana suzanne elita Andre øgler 10 25-11-2008 20:02
Iguana iguana - vanlig grønn iguan Repti_queen Øglefakta 0 08-09-2008 18:53
Iguana Iguana -Grønn Iguan Reptilia89 Øglefakta 0 08-09-2008 18:00
Iguan iguana do misspower Andre øgler 1 21-02-2007 19:20
iguana misspower Småprat 6 08-02-2007 17:41

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 03:15.