"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Reptiler > Øgler Kamelont som ikke vil spise!! HJELP!

Øgler Her kan du snakke med andre om øgler.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 17-09-2011, 21:09   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Nov 2010
Sted: Oslo
Meldinger: 420
Standard Kamelont som ikke vil spise!! HJELP!

Hei!
Jeg kjøpte meg en kamelont av arten furcifer pardalis og på godt norsk panter kamelont. Jeg har problemer med å få den til å spise! Han tar mat innimellom men langt nær så mye han trenger. Jeg tilbyr han mat vær eneste dag. Hittil har han fått tilbud om Dubias og sirisser. Jeg har sett han ta begge deler.

Han raser ned i størrelse rundt magen og blir tynnere og tynnere. Dessuten ser det ut som den begynner å bli dårlig. Den er utrolig slapp, blasse farger og ligger på magen noe den ikke gjorde i starten. Jeg har prøvd håndforing, legge fordyr rett forran han og litt unna bare hive inn 3-4 fordy men ingenting hjelper. Han er jo en elendig jakter i tillegg.

Jeg vet ikke hvor mye lenger den vil overleve
Vis noen har noen supre tips på foringsmetoder plis del dem med meg Jeg vil ikke miste han!
reptilesboy er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 17-09-2011, 23:21   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Jun 2011
Alder: 21
Meldinger: 351
Standard

Supre tips... Ja DYRLEGEN!?!?!
Sokken91 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 18-09-2011, 02:20   #3
Reptilfreak

Christoffer sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Sted: Bergen
Meldinger: 1,633
Blog Entries: 3
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (17)
Standard

Sorry, måtte bare kommentere det, men det heter kameleon Kamelont er svensk

Common names are very much like children that stare at you, pay no attention to them.
Christoffer er offline  
Svar med sitat
Gammel 18-09-2011, 02:31   #4
Reptilfreak

Standard

Jeg skjønner ikke helt hvordan dyrlegen skal hjelpe med matproblemer. Han ser ikke syk ut og oppfører seg ikke sånn.
Som du sikkert vet er kameloner veldig sære dyr og blir ekstremt lett stresset så jeg vet ikke om en tur til dyrlegen faktisk er det beste for den. Dessuten i og med at kameloner ikke er det folk holder mest så tipper jeg at dyrlegene i Norge har veldig lite kompetanse om dem. Ville gjerne høre om noen her hadde noen tips før jeg tok den med til dyrlege.

Christoffer: Haha beklager, har alltid trodd det skrives "Kamelont" jeg xD. Kan ikke huske hvorfor men :S
reptilesboy er offline  
Svar med sitat
Gammel 18-09-2011, 02:59   #5
Reptilfreak

Medlem siden: Jun 2011
Alder: 21
Meldinger: 351
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av reptilesboy Vis post
Jeg skjønner ikke helt hvordan dyrlegen skal hjelpe med matproblemer. Han ser ikke syk ut og oppfører seg ikke sånn.
Som du sikkert vet er kameloner veldig sære dyr og blir ekstremt lett stresset så jeg vet ikke om en tur til dyrlegen faktisk er det beste for den. Dessuten i og med at kameloner ikke er det folk holder mest så tipper jeg at dyrlegene i Norge har veldig lite kompetanse om dem. Ville gjerne høre om noen her hadde noen tips før jeg tok den med til dyrlege.

Christoffer: Haha beklager, har alltid trodd det skrives "Kamelont" jeg xD. Kan ikke huske hvorfor men :S
Vist du leser første posten din beskriver du kamelonen din som tynn,slapp og du tror den er dårlig... Kan ikke si jeg har nooe kompetanse på kamelon, Men jeg har MASSE kompetanse på forskjelige dyr. Å da sånt blir beskrevet er dyrlege det normale å gjøre.
Sokken91 er offline  
Svar med sitat
Gammel 18-09-2011, 03:04   #6
Reptilfreak

Reptilicious sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Sted: Rogaland
Alder: 26
Meldinger: 622
Blog Entries: 2
Standard

Sitat:
Han raser ned i størrelse rundt magen og blir tynnere og tynnere. Dessuten ser det ut som den begynner å bli dårlig. Den er utrolig slapp, blasse farger og ligger på magen noe den ikke gjorde i starten.

Jeg vet ikke hvor mye lenger den vil overleve
Sitat:
Forklar denne nermere......
Svar med sitat
Gammel 18-09-2011, 09:24   #7
Reptilfreak

Standard

Ja jeg vet dyrlege er veldig normalt i sånne tilfeller men jeg er ekstremt redd for at vis jeg drar ned dit også kan dem ikke hjelpe meg i det hele tatt (ringer så klart på forhånd men de kan si de skal prøve uten noe resultat) også dør den heller på veien av stress noe en kamelon faktisk kan gjøre, og ekstra redd når den er såppas svak.

Reptilicious: hva mener du jeg skal forklare nærmere?
Den oppfører seg sånn en kamelont skal gjøre bare at den virker slapp og tynn i tillegg og tror dette bare er på grun av mat så tror egentlig den ikke spiser på grun av den er syk vis du skjønner.

Men jeg møter noen jeg kjenner som kan en del om kameloner etterpå så skal jeg høre med dem hva dem syntes jeg burde gjøre så for vi ta det derifra. Vis han ikke har noe tips så skal jeg kontakte en dyrlege.
reptilesboy er offline  
Svar med sitat
Gammel 18-09-2011, 11:10   #8
Reptilfreak

Medlem siden: Jul 2011
Sted: I nord-norge
Meldinger: 121
Standard

Å lese det du skriver er veldig diffust.

Først skriver du at den blir tynnere og tynnere, er utrolig slapp, blasser i farger, bare ligger på magen, og dermed tror du den begynner å bli dårlig.

Så skriver du at den ikke ser syk ut, og oppfører seg ikke slik heller.

Synes du at din første forklaring, forklarer et friskt dyr?

Og til slutt klarer du å skrive i en og samme setning at du tror at dette er bare pga mat, så du tror at den egentlig ikke spiser pga at den er syk... (antar at du prøver å forklare at du ikke tror den er syk, men er slik bare pga den ikke har fått i seg mat)

Ser du også skriver at du har prøvd å gitt den Dubia og Sirisser. Er ikke noe expert på Kameloner, men etter hva jeg har forstått så er det (banan?)fluer de liker best.
Så hvis du er heldig har de du skal møte fluer, og den forhåpentligvis blir å ta til seg disse
reptis er offline  
Svar med sitat
Gammel 18-09-2011, 12:10   #9
Reptilfreak

Standard

Haha beklager for at jeg skriver litt dårlig her. Enig at det høres litt rart ut. Men ja du sa det vel på mere riktig måte.

Tror du ikke en panterkamelon er litt stor for det? Vi snakker om et terra på 100 cm høyt. Fluene er jo kjempesmå da. Tenkte kanskje litt mere husfluer her men tror den ikke har krefter til å ta flyvende dyr. Bananfluer har jeg fra før av hjemme til andre dyr. Men jeg fikk et tips nå om hva jeg kunne gjøre så prøver det med en gang jeg kommer hjem så for vi håpe
reptilesboy er offline  
Svar med sitat
Gammel 18-09-2011, 12:20   #10
Senior Member

Repti_queen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
Meldinger: 1,530
Standard

Litt bakgrunnsinformasjon er alfa og omega om du ønsker at noen skal hjelpe deg med å finne ut hva som feiler kameleonen din.

Hvor stort er terrariet?
Hva ligger luftfuktighet på dagtid/nattestid?
Hva ligger temperatur på dagtid/nattestid?
Har du sjekket for innvollsparasitter?
Har den hatt tilgang til rent vann, hver dag? Disse drikker ikke stillestående vann, så vannskål nytter ikke.
Hvor gammel er den?

Desverre er det ofte slik med kameleoner at de har en tendens til å plutselig bli veldig syke, då kan de gjerne ha vært syke over lengre tid, uten at du nødvendigivs har lagt nevneverdig merke til det. Ofte går det ikke bra når de viser så tydelige tegn, men jeg anbefaler som de fleste andre her å ta den til en reptilkyndig veterinær og svare på alle spørsmålene ovenfor.
Svar med sitat
Svar

Emner
fordyr, panterkamelont, vil ikke spise

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
vil ikke spise ramstein Snoker 15 22-07-2010 13:45
Hva kan Pinnedyr spise og ikke spise? Malin.. Pinnedyr 28 28-10-2008 10:13
Vil ikke spise Tony26 Snoker 14 15-05-2007 16:44
Vil ikke spise ! skorpion Knelere 23 25-12-2006 10:17
Maisorm som ikke vil spise Aiwanor Fôrdyr 2 05-03-2006 14:23

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 03:12.