| Øgler Her kan du snakke med andre om øgler. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2011
Alder: 29
|
Hei.
Har to vannagamer som har drevet og parret nå i lang tid. Hunnen har de siste dagene lett etter et sted å legge eggene. Har kunnet kjenne eggene på siden hennes. Har nå laget en eggleggingsboks, og hun la ifra seg eggene med en gang og gravde de ned. Så lurer jeg på, hva gjør jeg nå?? Har lest at man må ha vermaculite i en boks og legge den ned i en tank som tar 75 liter, med varmekolbe. Hvor får jeg tak i vermaculite, og er det noe annet som kan brukes, siden jeg ikke har dette nå? HVor raskt må eggene legges i incubatoren? De ligger nå i en boks med plantsoil, og varmeledning. De har en temp på ca 30 grader. Noen som har gjort dette før?? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2011
Sted: Oslo/Akershus
|
Du burde ha kunne ha inkubator klar når du ser de parrer og du vil beholde eggene... Spesielt ettersom eggene er veldig skjøre for temperatur- og fuktihetssvingninger, så burde inkubatoren vært oppe å gått slik at du kunne kontrollert at alt funker som det skal.
Jeg kan ikke stort om å klekke egg da jeg selv aldri har gjort det før men jeg har lest om det i flere måneder og forbereder meg så godt jeg kan til jeg skal prøve å få fram egg - og så langt vet jeg at vermeculite er et av de beste og mest vanligste alternativene å ha i inkubatoren siden det holder svært godt på fuktigheten. Vermeculite får du tak i i dyrebutikker, om ikke så er det nok mulig å bestille. Jeg klarer ikke helt å koble hvordan du skal ha en tank med varmekolbe og vermeculite? Har lest at noen bruker vann i bunn, med en varmekolbe i og har laget en form for "hylle" som eggene ligger på, men da er det i grunn ikke behov for vermeculite? En annen måte å gjøre det på er å lage en boks, fylle den med fuktet vermeculite (tommerfingerregelen er at man skal kunne klemme sammen vermeculiten uten at det renner fra den) og legge eggene i vermeculiten og så sette boksen på en varmematte som har en fast temperatur på grader. Eller siste alternativ: Kjøpe en eggklekker ![]() Antakeligvis er kanskje siste alternativ best men de funker de andre metodene.. Du kan sikkert lage en hylle med vermeculite om du velger å ha vann og kolbe, kan tenke meg at det er best for da trenger du ikke å måtte fukte vermeculiten så den holder rett fuktighet...? Som sagt, jeg er ikke helt dreven selv, så jeg spekulerer litt så du får lese deg fram eller tenke ut hvordan du mener det er best. Eggene kan du nok flytte så fort som mulig etter de er gravd ned slik at de får rett temperatur og fuktighet.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Kornsnok Eggklekking | tantass | Snoker | 20 | 14-09-2011 23:04 |
| Vannagam | dragoon88 | Mine Herptiler | 48 | 20-05-2011 13:47 |