| Øgler Her kan du snakke med andre om øgler. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: Jul 2011
Sted: Kristiansand
|
Denne helga har sola stått høyt på himmelen og vi har hatt 30 varmegrader i hele helga! Jeg har hatt med ut skjeggagamen min så den har fått seg skikkelig solbad og den har fått ligge å kose seg vivinduskarmen å slikke sol. Da har den gått over fra å være kjedelig sjokoladebrun til lysgrønn gul farge blandet med sandfarge,noe grå og lys lilla striper på ryggen. Han fikk spise noen feite fluer, 2 knallgule larver jeg fant ute og blåbær...men det har vel ingenting å si,eller...?
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Junior Member
|
Her er den uten solbad...
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Junior Member
|
Og her med en dose solbad
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
|
Har den noe ordentlig varme kilde i terrariet?
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2011
Sted: Rogaland
Alder: 19
|
Jeg vil bare si jeg har ingen erfaring med skjeggiser, men etter de bildene av skjeggiser jeg har sett trodde jeg den lyse fargen var slik den "skulle" være, stemmer dette?
Om det stemmer får det meg til å tro (som jeg regner med er det samme mr-repti hinter til) at den til vanlig ikke får nok lys eller varme. For alt jeg vet kan dette være helt feil. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Da jeg hadde anoler var de grønne å fine i fargen når de var mett/varm og ellers trivdes. De var mørkere i fargen når de var kald/sulten eller sov
|
|
|
#7 |
|
Senior Member
Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
|
Det er veldig vanlig at skjeggiser blir gulere i fargen når dem soler seg, også i terrariet..
Når dem slapper av på litt kaldere steder pleier dem å bli mørkere i fargen.. Har du solspott i terrariet ditt? |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Junior Member
|
Hva er solspott....?
![]() Men nei,kan ikke si jeg har fått inn riktig lys ennå. Den har UVB lys,og så venter jeg på infrarød pære. Den henter varme i fra to vanlige spottpærer som ikke gir annet enn lys og varme når skjeggisen klatrer opp der varmen gis. Fikk tak på en varmestein fra utlandet men må ha en overføring der... Men når vi først er inne på dette med lys-hva bør den ha egentlig? Kan infrarød lyset stå på om natten? Eller bør jeg bruke varmesteinen som varmekilde? Eller en varmepære som ikke utgir lys? Og hvordan skal UVB-lyset stå i forhold til skjeggisen? For hørte noe om at avstanden har noe å si pga næringen den skal ta til seg... Ellers med mat så har den fått 10-12 sirisser annenhver dag,mens frukt og pellets står framme hele dagen... Takker for svar
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2010
Sted: Buskerud
Alder: 23
|
Solspott er et punkt inni terraet hvor det er ekstra varme som skjeggisen kan ligge å varme seg på/under. Infrarødt lys kan stå på om natten, da det røde lyset ikke forstyrrer nattsyklusen til dyret. Ang varmestein, ville jeg styrt langt unna da disse er svært kjent for å bli overopphetet og kan skade dyret kraftig. Jeg veit folk har sine egne meninger om det, og at vi nå lever i 2011 hvor utstyr har fått litt bedre kvalitet. Men hvorfor ta sjansen?
Hvilke UV lys som er best vet nok noen andre bedre, men di skal vel ikke stå noe lengre unna enn ca 40cm.
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Junior Member
|
Nei,det er ikke noen grunn til å sette den varmesteinen inn da.Enig det. Solspotten er ca midt i terrarriet. Der liker han seg best å være. Ellers har han lagt seg i "overetasjen" eller i buskene når han vil være på kaldere steder. Og så skal jeg flytte på lysrøret. Det står vel litt for langt oppe...
![]() Er det mer av lys og varme den trenger da? |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Slange Farger på kornsnok | Olsern | Slanger, øgler og skilpadder | 11 | 27-10-2009 00:38 |
| Farger på gekkoene mine? | Ravn | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 37 | 22-11-2008 13:30 |
| mønster/farger på leoer | noas_ark | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 2 | 02-01-2008 01:48 |
| pinnedyr Farger | john | Pinnedyr | 6 | 16-12-2006 12:24 |
| Rosea farger!! | h11te | Taranteller | 6 | 29-05-2005 00:12 |