| Øgler Her kan du snakke med andre om øgler. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: May 2011
Sted: vest agder
|
kall meg blind eller hva som passer deg men jeg finner i forumet hvor man vedlikeholder maten til leopardgekkoen, jeg lurer på hvordan man skal holde sirisser, melormer og alt sånt i live? og hva man skal fore med, hvordan man skal beholde de (oppe i en boks eller?)
jeg setter bare opp en remse spørsmål her så håper jeg noen kan være greie og svare ![]() 1. hva skal man ha de i? (forskjellig fra hver type?) 2. hva skal man fore dem med? 3. hvor ofte skal man fore dem? 4. hvor mye bør man kjøpe om man bare skal ha en leopardgekko? 5. jeg skaffer leopardgekkoen sent i juni, når bør jeg kjøpe maten og före de så de er klare når jeg får gekkoen? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2008
Sted: Sarpsborg
Alder: 28
|
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2011
Sted: Akershus
Alder: 31
|
Åffer må du holde dem så lenge i live da?
Kan du ikke bare kjøpe foret når du trenger det da?? Du går innom dyrebutikken og sier du skal ha 5 eller 10 sirisser når gekko er sulten Her kjøpes det levende sirisser en gang i uka, da kjøper jeg 5 eller 10 stykker, avhengig av hvor mye sånne tørka gresshopper han har spist innimellom. Han tar da alle, hvis ikke lever de sirissene hvertfall en dag eller to i en sånn pose, og/eller hvis det er snakk om EN eller max to har jeg latt de gå i buret til gekko i håp om at han tar de seinere (og det har han alltid gjort) dog det er ikke lurt å ha mange insekter oppi buret da de spiser både inventar og kan eta på gekkoen og. ![]() Så kjøp de og gi dem fortløpende, her er de ikke lenge før de er gekkomat. Jeg forer gekko enten med hånda eller en pinsett, for da har jeg litt kontroll på at han faktisk TAR dem og at de ikke flakser løse oppi der. |
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Sitat:
Desidert billigste er å kjøpe dubias fra oppdrettere f.eks her på reptilfreaks. De er enkle å holde og veldig næringsrike. Sirissene vil også være sunnere og mer næringsrike da du selv kan fôre de med næringsrik kost og vitaminer. Det er heller ikke så morsomt når butikken din er utsolgt for sirisser i ønsket størrelse. Til trådstarter: 1. Du kan ha Fôrdyrene dine i f.eks en isboks, petboks eller større bokser som du bl.a kan kjøpe på Clas Ohlson. Jo flere fôrdyr jo større boks ![]() 2. Du kan Fôre med Sirisser, Dubia kakerlakker, KJempemelormer (Zophobas), voksmøll larver, rosebille larver osv osv. Hold deg unna melormer. De inneholder nesten ingen næring for reptiler. Ferdig tørkete sirisser som man kan kjøpe på boks klassifiserer jeg som krisefôr. Fersk mat er bedre og sunnere enn tørket mat. Blir litt som om vi skal spise toro suppe hver dag. ![]() 3. Når leopardgekkoen er liten kan du mate den hver dag. Når den blir eldre kan du gå ned på fôringen til hver andre/tredje dag. 4. tommelfinger regelen er at det er mye billigere å kjøpe mye enn å kjøpe lite. Det billigste er å kjøpe inn fra private oppdrettere. Det selges bl.a dubias med gjevne mellomrom på reptilfreaks. Husk at det er kaldt i Norge halve året. Da er det ikke alle som vil sende deg fôrdyr. 5. Det smarteste du kan gjøre er å ha alt klart når du henter leopard gekkoen din. Husk at Fôret må være i riktig størrelse for gekkoen din. Er maten for stor vil den ikke bli spist. |
|
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Junior Member
Medlem siden: May 2011
Sted: vest agder
|
Sitat:
mens dere som skrev var helter med svarene stakk jeg enkelt og greit ned på dyrebuttikken ![]() dyrebutikken på sørlandsenteret i vest agder selger 1 siriss for 5 kroner og 45 sirisser for 10 kroner. (lol) jeg trengte enkelt og greit bare fôre dem med litt insektfor (som du kjøper på dyrebutikken) så kan man enkelt og greit ha 45 sirisser i en liten boks uten fare for avling og 45 sirisser går passe fort tenker jeg
|
|
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2011
Sted: Haugesund
Alder: 21
|
Sitat:
Har også eggkartong og avis papir oppi som jeg fukter i ny å ne.
|
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Øgler Lys til leopardgekko | ulumulu | Slanger, øgler og skilpadder | 4 | 27-01-2010 22:09 |
| Info Vedlikehold på Galleriet | Frogger | INFORMASJON | 1 | 22-05-2009 15:31 |
| Vedlikehold | abarth | Terrarier | 4 | 23-01-2007 14:00 |
| Leopardgekko | BlueMoon | Gekkoer | 29 | 20-09-2006 15:09 |