| Øgler Her kan du snakke med andre om øgler. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: May 2011
Sted: Bergen
Alder: 16
|
Jeg har veldig lyst å kjøpe meg en øgle, men vet ikke helt hvilken type.. Har veldig lyst på iguana (brenner på et så stort dyr siden jeg har veldig stor plass) Har foreldrestøtte og siden jeg har et ganske så stort rom så får den halve delen. Der er det nesten opp til 2 meter i taket og det er ganske så bredt også .. Den skal hvertfall få GOD plass til å gå på
Jeg skal virkelig bruke tid på å bygge opp før jeg kjøper noe hvertfall .. Jeg har også planer om å la den få gå løs også, ikke bare være inne i buret hele tiden da det sikkert blir veldig kjedelig .. Men er det noen arter (enn iguana) som er en passe størrelse på og er vegetarianer? En som tåler og bli håndtert og .. har hørt om skjeggagamer, gekkoer osv .. men den første spiser levende innsekter (og det får jeg hvertfall ikke lov til) og de er så små .. Vil også helst ha en hunn, siden jeg har hørt at hannene kan bli litt for agressive Forresten så er jeg er 16 år & tar ganske så godt vare på dyr jeg har
|
|
|
|
|
|
#2 | |||
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Ålgård, Rogaland.
Alder: 21
|
Sitat:
Det krever utrolig mye av eiger. Terrariet må være STORT, og trenger masse utstyr. Hvetfall 2x1x1,5m (lbh)Å la den gå løs utenfor terrariet er nok ikke nødvendig De knytter seg til terrariet da de er terretoriale dyr ![]() Sitat:
Da jeg kjøpte min første tarantell var det ikke sjangs i havet på at jeg fikk ha eget kakkerlakk oppdrett, men... Nå har jeg det også Vil nok heller anbefale deg at du heller da går til innkjøp av en Skjeggagam (Pogona vitticeps) eller kanskje en Leopardgekko (Eublepharis macularius). Les deg opp masse, og overvinn foreldrene med dine forbløffende fakta! ![]() Sitat:
Mvh Kristoffer
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
|
Klipper like godt ut et lite avsnitt fra Repti Queen sitt Faktablad om Iguaner..
Iguana iguana - vanlig grønn iguan Før du vurderer deg å skaffe bør du stille deg selv disse spørsmålene:
Vil i samme slengen legge til at Iguanaer ikke står på positivlisten, dvs det ikke vil bli lovlig å eie privat i Norge, selv om andre reptiler evt. blir det. Er du klar for å ha et stort dyr i leiligheten din når du flytter hjemme fra som du må hjemme vekk hver gang du får besøk? Jeg ville heller vurdert en Skjeggagam, Leopardgekko eller Crested Gekko. Skjeggagamen spiser insekter og grønnsaker. Leopard gekkoen spiser kun insekter mens Crested Gekkoen spiser en blanding av frukt og insekter. TIl Crested kan man også få kjøpt et spesial for CGD om man absolutt ikke vil mate med mer naturlig føde. Når det gjelder håndtering så er Skjeggagamen desidert den du må satse på. Leopard og Crested Gekkoen har noe videre behov for å tilfredstille håndteringsbehovet eieren evt. måtte ha.
|
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2010
Sted: Østfold
Alder: 15
Meldinger: 280
|
Sitat:
Kjenner mange som har hatt iguanaer, men alle har solgt dem så fort de blir en meter lang! Noen kan også være veldig aggressive... Hva med uromastyx da? |
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Senior Member
Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
|
Kan kanskje være verdt å nevne at byggekostnadene til et bur i fullverdig størrelse til en voksen Iguan sletters ikke er noen billig affære. Vi snakker gjerne 30.000 + + + med tanke på mengden lys du skal ha, inventar, varme og hvor ofte en del av lyset bør skiftes ut, veldikehold. Bare maten i seg selv byr på en del utgifter.
Så hvertfall husk dette før du skaffer deg en: Selv om iguanen i seg selv er billig, betyr det slettes ikke at det å holde den sunn og frisk er billig.
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 24
|
Siden du er 15 bør du også ta i betraktning at du ikke kommer til å bo der du bor nå for alltid. Kanskje vil du flytte flere ganger før du tilslutt kjøper deg ditt eget sted. Da er det lurere å kjøpe et dyr som er av den størrelse at det enkelt kan fraktes fra bolig til bolig, og at det ikke behøver et stort rom for å trives. F.eks en leopardgekko, skjeggis, eller noe av lignende størrelse
|
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
Sted: Akershus
|
Sitat:
Helt enig med Ville, skal du ha et såpass stort dyr bør du drøye til du får et eget permanent hjem og har en stabil og god nok inntekt til å kunne ta vare på dyret. Ellers er det jo også mulig å anbefale vannagam, de ser ut som iguanaen men er jo en god del mindre enn iguanaen, men større enn skjeggis og leos. Vannagamen er også like flott som iguanaen
|
|
|
|
#8 |
|
Junior Member
Medlem siden: May 2011
Alder: 16
|
Den vannagamen hørtes ganske interesang ut .. skal sjekke opp det
) Har letet litt rundt nå og sett en god del komentarer på personer som skal ha seg en øgle og de fleste vil ha iguana pga størrelsen og de er så kule. Jeg vil liksom ha en øgle som er veldig grei å håndtere og ikke for stor egentlig.Ut ifra sånn råd som jeg har fått nå, tror jeg at jeg venter med iguana til jeg har flyttet ut x) Tusen takk for all hjelpen! ![]() |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Sted: Akershus
|
Iguana er en utrolig flott øgle så det er jo veldig forståelig hvorfor folk vil ha dem
![]() Let opp en tråd fra brukeren "dragoon88" her på forumet, hun har skaffet seg vannagam og har lagt ut tråd om den
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Lyst på øgle. Trenger litt hjelp:) | mgo1990 | Gekkoer | 57 | 07-07-2007 22:49 |
| Hjelp med id - hvilken øgle er dette? | JanEgil | Øgler | 6 | 29-04-2007 09:56 |
| Hei jeg skal kjøpe øgle... hva trenger jeg? og hva må jeg? | baggis | Småprat | 8 | 24-04-2007 16:40 |
| Kjøpe min første øgle! :D ... Trenger Hjelp... | Reptil-Elsker | Agamer | 52 | 19-04-2007 20:59 |
| Planer om å kjøpe skjeggis. hva trenger jeg? | pepsico | Agamer | 6 | 19-07-2006 18:43 |