"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Reptiler > Øgler Planer om å kjøpe øgle, men hvilken? Hjelp meg litt ..

Øgler Her kan du snakke med andre om øgler.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 14-05-2011, 14:52   #1
Junior Member

Medlem siden: May 2011
Sted: Bergen
Alder: 16
Meldinger: 2
Smile Planer om å kjøpe øgle, men hvilken? Hjelp meg litt ..

Jeg har veldig lyst å kjøpe meg en øgle, men vet ikke helt hvilken type.. Har veldig lyst på iguana (brenner på et så stort dyr siden jeg har veldig stor plass) Har foreldrestøtte og siden jeg har et ganske så stort rom så får den halve delen. Der er det nesten opp til 2 meter i taket og det er ganske så bredt også .. Den skal hvertfall få GOD plass til å gå på Jeg skal virkelig bruke tid på å bygge opp før jeg kjøper noe hvertfall ..
Jeg har også planer om å la den få gå løs også, ikke bare være inne i buret hele tiden da det sikkert blir veldig kjedelig ..

Men er det noen arter (enn iguana) som er en passe størrelse på og er vegetarianer? En som tåler og bli håndtert og .. har hørt om skjeggagamer, gekkoer osv .. men den første spiser levende innsekter (og det får jeg hvertfall ikke lov til) og de er så små ..

Vil også helst ha en hunn, siden jeg har hørt at hannene kan bli litt for agressive

Forresten så er jeg er 16 år & tar ganske så godt vare på dyr jeg har
TheBoss er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 14-05-2011, 15:15   #2
Reptilfreak

Kraissy144 sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Ålgård, Rogaland.
Alder: 21
Meldinger: 500
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av TheBoss Vis post
Jeg har veldig lyst å kjøpe meg en øgle, men vet ikke helt hvilken type.. Har veldig lyst på iguana (brenner på et så stort dyr siden jeg har veldig stor plass) Har foreldrestøtte og siden jeg har et ganske så stort rom så får den halve delen. Der er det nesten opp til 2 meter i taket og det er ganske så bredt også .. Den skal hvertfall få GOD plass til å gå på Jeg skal virkelig bruke tid på å bygge opp før jeg kjøper noe hvertfall ..
Jeg har også planer om å la den få gå løs også, ikke bare være inne i buret hele tiden da det sikkert blir veldig kjedelig ..
Grønn Iguan er IKKE et nybegynnerdyr Det krever utrolig mye av eiger. Terrariet må være STORT, og trenger masse utstyr. Hvetfall 2x1x1,5m (lbh)
Å la den gå løs utenfor terrariet er nok ikke nødvendig De knytter seg til terrariet da de er terretoriale dyr

Sitat:
Men er det noen arter (enn iguana) som er en passe størrelse på og er vegetarianer? En som tåler og bli håndtert og .. har hørt om skjeggagamer, gekkoer osv .. men den første spiser levende innsekter (og det får jeg hvertfall ikke lov til) og de er så små ..
Ang. levende insekter : Lettere å få tilgivelse enn tillatelse Da jeg kjøpte min første tarantell var det ikke sjangs i havet på at jeg fikk ha eget kakkerlakk oppdrett, men... Nå har jeg det også Vil nok heller anbefale deg at du heller da går til innkjøp av en Skjeggagam (Pogona vitticeps) eller kanskje en Leopardgekko (Eublepharis macularius). Les deg opp masse, og overvinn foreldrene med dine forbløffende fakta!

Sitat:
Vil også helst ha en hunn, siden jeg har hørt at hannene kan bli litt for agressive
Det kommer vell an på håndtering, plass og forhold? (Usikker)

Mvh Kristoffer
Svar med sitat
Gammel 14-05-2011, 21:12   #3
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

Klipper like godt ut et lite avsnitt fra Repti Queen sitt Faktablad om Iguaner..
Iguana iguana - vanlig grønn iguan

Før du vurderer deg å skaffe bør du stille deg selv disse spørsmålene:
  • Har jeg plass til det? – En iguan kan bli opptil 2meter inkludert hale og trenger store selvbygde bur eller egne rom. Har du plass til det?
  • Har jeg tid nok? – En iguan krever mye av din oppmerksomhet for å bli håndtam, rengjøring av bur hver dag og mat hver dag. Dette er ikke gjort i en fei. Mange iguaner krever egne dietter og kan være riktig så kresne. De kan også være aggresive og trenger tid på å bli vandt til å ha deg rundt deg. I værstefall kan den se på deg som en intrenger og angripe deg. (Det gjør vondt å bli bitt!)
  • Har jeg penger til evt. Kostnader som veterinær besøk? – Husk! Din iguan KAN bli syk på lik linje med katter, hunder og ellers andre ”vanligere” kjæledyr. Vanlige problemer på iguaner er benskjørhet (for lite kalsium og vitam D3), nyreproblemer (feilernæring), og iguaner med mye innavl i seg virker til å ha hyppigere problemer med gallen. Veterinærbesøk kan derfor koste en del. Husk, bor du Norge så er det ikke bare å forsikre iguanen sin heller.
  • Er du villig , og i stand til å gi den oppmerksomhet i 15-20år? – Det er ikke uvanlig at iguaner i fangenskap når slike aldere og de trenger like mye omsorg når dem blir eldre som når de er små.
Svarer du NEI på et eller flere av disse spørsmålene så er nok ikke Iguan reptilen for deg. Men fortvil ikke. Det er mange flotte andre og mer lettstelte reptiler der ute!

Vil i samme slengen legge til at Iguanaer ikke står på positivlisten, dvs det ikke vil bli lovlig å eie privat i Norge, selv om andre reptiler evt. blir det. Er du klar for å ha et stort dyr i leiligheten din når du flytter hjemme fra som du må hjemme vekk hver gang du får besøk?

Jeg ville heller vurdert en Skjeggagam, Leopardgekko eller Crested Gekko.
Skjeggagamen spiser insekter og grønnsaker. Leopard gekkoen spiser kun insekter mens Crested Gekkoen spiser en blanding av frukt og insekter. TIl Crested kan man også få kjøpt et spesial for CGD om man absolutt ikke vil mate med mer naturlig føde.
Når det gjelder håndtering så er Skjeggagamen desidert den du må satse på. Leopard og Crested Gekkoen har noe videre behov for å tilfredstille håndteringsbehovet eieren evt. måtte ha.
Frogger er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 14-05-2011, 23:11   #4
Reptilfreak

Medlem siden: Jun 2010
Sted: Østfold
Alder: 15
Meldinger: 280
Standard

Sitat:

Forresten så er jeg er 16 år & tar ganske så godt vare på dyr jeg har

Kjenner mange som har hatt iguanaer, men alle har solgt dem så fort de blir en meter lang! Noen kan også være veldig aggressive...

Hva med uromastyx da?
skilpaddgutten er offline  
Svar med sitat
Gammel 15-05-2011, 10:38   #5
Senior Member

Repti_queen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
Meldinger: 1,530
Standard

Kan kanskje være verdt å nevne at byggekostnadene til et bur i fullverdig størrelse til en voksen Iguan sletters ikke er noen billig affære. Vi snakker gjerne 30.000 + + + med tanke på mengden lys du skal ha, inventar, varme og hvor ofte en del av lyset bør skiftes ut, veldikehold. Bare maten i seg selv byr på en del utgifter.

Så hvertfall husk dette før du skaffer deg en: Selv om iguanen i seg selv er billig, betyr det slettes ikke at det å holde den sunn og frisk er billig.
Svar med sitat
Gammel 15-05-2011, 14:10   #6
Reptilfreak

ville sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Alder: 24
Meldinger: 371
Standard

Siden du er 15 bør du også ta i betraktning at du ikke kommer til å bo der du bor nå for alltid. Kanskje vil du flytte flere ganger før du tilslutt kjøper deg ditt eget sted. Da er det lurere å kjøpe et dyr som er av den størrelse at det enkelt kan fraktes fra bolig til bolig, og at det ikke behøver et stort rom for å trives. F.eks en leopardgekko, skjeggis, eller noe av lignende størrelse
ville er offline  
Svar med sitat
Gammel 15-05-2011, 14:43   #7
Reptilfreak

lompah sin avatar

Sted: Akershus
Meldinger: 1,728
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av ville Vis post
Siden du er 15 bør du også ta i betraktning at du ikke kommer til å bo der du bor nå for alltid. Kanskje vil du flytte flere ganger før du tilslutt kjøper deg ditt eget sted. Da er det lurere å kjøpe et dyr som er av den størrelse at det enkelt kan fraktes fra bolig til bolig, og at det ikke behøver et stort rom for å trives. F.eks en leopardgekko, skjeggis, eller noe av lignende størrelse

Helt enig med Ville, skal du ha et såpass stort dyr bør du drøye til du får et eget permanent hjem og har en stabil og god nok inntekt til å kunne ta vare på dyret.

Ellers er det jo også mulig å anbefale vannagam, de ser ut som iguanaen men er jo en god del mindre enn iguanaen, men større enn skjeggis og leos. Vannagamen er også like flott som iguanaen
Svar med sitat
Gammel 15-05-2011, 17:16   #8
Junior Member

Medlem siden: May 2011
Alder: 16
Meldinger: 2
Standard

Den vannagamen hørtes ganske interesang ut .. skal sjekke opp det ) Har letet litt rundt nå og sett en god del komentarer på personer som skal ha seg en øgle og de fleste vil ha iguana pga størrelsen og de er så kule. Jeg vil liksom ha en øgle som er veldig grei å håndtere og ikke for stor egentlig.

Ut ifra sånn råd som jeg har fått nå, tror jeg at jeg venter med iguana til jeg har flyttet ut x)

Tusen takk for all hjelpen!
TheBoss er offline  
Svar med sitat
Gammel 15-05-2011, 18:07   #9
Reptilfreak

lompah sin avatar

Meldinger: 1,728
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Iguana er en utrolig flott øgle så det er jo veldig forståelig hvorfor folk vil ha dem

Let opp en tråd fra brukeren "dragoon88" her på forumet, hun har skaffet seg vannagam og har lagt ut tråd om den
Svar med sitat
Gammel 16-05-2011, 14:55   #10
Reptilfreak

dragoon88 sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Alder: 23
Meldinger: 625
Blog Entries: 1
Standard

Vannagam

Her er tråden min. Lenge siden den er oppdatert, men kan gjøre det nå.
Skulle du ha noen spørsmål om vannagamer er det også bare spørre
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Lyst på øgle. Trenger litt hjelp:) mgo1990 Gekkoer 57 07-07-2007 22:49
Hjelp med id - hvilken øgle er dette? JanEgil Øgler 6 29-04-2007 09:56
Hei jeg skal kjøpe øgle... hva trenger jeg? og hva må jeg? baggis Småprat 8 24-04-2007 16:40
Kjøpe min første øgle! :D ... Trenger Hjelp... Reptil-Elsker Agamer 52 19-04-2007 20:59
Planer om å kjøpe skjeggis. hva trenger jeg? pepsico Agamer 6 19-07-2006 18:43

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 03:07.