"
Gammel 22-04-2011, 18:30   #1
Reptilfreak

taggen sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 24
Blog Entries: 1
Standard Grønn anolis

Noen som har hatt noe erfaring eller vet litt om disse?
Lest en del caresheets men skulle hatt det på norsk å litt mer detaljert Takk
taggen er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 22-04-2011, 18:43   #2
Reptilfreak

Tony sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: bergen/askøy
Alder: 24
Meldinger: 1,107
Blog Entries: 14
Standard

utrolig greie å fine øgler! jeg har bare fine erfaringer med disse bør ha en stor plass syntes jeg, jeg hadde de i et 90x60x60 terra (LxBxH)
og da var de ikke så store, 7-8cm lang kropp ca..
der hoppet de mye rundt å det så ut som om de lekte seg en del, faktisk!

de skal ikke bare ha innsekter, de skal også ha søt frukt, og dette slet jeg litt med å få de til å røre.. prøvde med mange forskjellige frukter men det var så vidt de var borte å rørte på det..
jeg syntes også de er ganske grei mtp at de blir brun relativt fort om det er noe som plager de. så på den måten sa de fort ifra om det var noe galt!

og, siden mange er på jakt etter reptiler de kan håndtere, så kan jeg si at det er noe man absolutt ikke skal gjøre med disse! pluss at de er utrolig kvikke! de er umulig å holde styr på! dette fikk jeg oppleve når jeg skulle gi mine til en kamerat.. var et styr uten like!

om det er noe konkret du lurer på, så må du bare stille noen spørsmål men jeg har ikke avlet de, så det vet jeg ikke noe om
Svar med sitat
Gammel 22-04-2011, 20:57   #3
Reptilfreak

taggen sin avatar

Standard

tusen takk for svar bunnsupstrat hva brukte du der? også lys å varme? evt hadde du noe fogger eller sprayet du inn litt nå å da? Tusen takk jo å hvor mange hadde du sammen?
taggen er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 22-04-2011, 21:31   #4
Reptilfreak

Tony sin avatar

Standard

Jeg hadde ubehandlet jord som substrat, som varme hadde jeg en varmematte på ene siden av terra veggen.. som lys hadde jeg to lysrør, der det ene lysrøret var spesielt for plantene, og så hadde jeg en uv lampe.. jeg hadde fogger som gikk en gang i timen mens jeg sprayet 2 ganger for dagen. jeg husker ikke temperaturene jeg hadde på de forskjellige sidene.. husker heller ikke fuktigheten..

Jeg hadde 1.1.0 sammen
Svar med sitat
Gammel 23-04-2011, 01:47   #5
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

Temmelig enkle dyr. De lever bl.a i Florida området og ønsker temperatur gitt dette området. 20-25 grader c med en solspot som gir rundt 30 grader.

Du må gi de UV A/B 12t i døgnet.

De skal ha det fuktig, men ikke som i en regnskog. 60-70% er fint. Dusj terrariet godt om morgen og kveld så er du innenfor grensen.

Vær obs på at ikke alle anoler ønsker å drikke fra en vannbolle. Det er derfor smart å gi de tilgang på rennende vann i form av regn/dusjing to ganger daglig. Da vil anolene drikke fra bladene på plantene.

Substrat, torv, kokos er kjempebra.

Størrelsen deres er nok litt større enn hva Tony skriver.. 10-15cm + hale er nok mer riktig. Halen deres 1,5-2 ganger lengre enn kroppslengden.

Fargene deres skifter mellom brunt og grønt, hvor grønt representerer trivsel mens brunt kan symbolisere stress. Det er verdt å merke seg at fargene deres også vil justeres etter temperaturen. Er anolen din brun har den det for kaldt.
Du kan finne mye info om fargebruken deres ved å lese om Iguanaer da de er i samme slekt. Forøvrig finnes det et utall bøker å få kjøpt om grønne anoler.

Mat: Grønne anoler spiser omtrent alt som beveger seg og ikke er alt for stort. Dubias, sirisser, gresshopper, fluer, nattsvermere, sommerfugler, alt går ned på høykant. Som Tony sier så liker de også å slikke litt fruktsaft, ikke sitrus.

Håndtering: Anoler er ikke dyr som liker å håndteres, men de kan fint spise av fingrene dine med litt tilvenning.

Anoler er forøvrig svært underholdende dyr som gir deg massevis av underholdning. Spesielt om du har litt større grupper.
Frogger er offline  
Svar med sitat
Gammel 23-04-2011, 10:26   #6
Reptilfreak

Tony sin avatar

Standard

er de blitt så store nå Frogger? de var ikke så store når du fikk de eller er det jeg som rett og slett husker helt feil?
Svar med sitat
Gammel 23-04-2011, 13:51   #7
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Standard

De har vokst mye siden den gang
Frogger er offline  
Svar med sitat
Gammel 23-04-2011, 15:27   #8
Reptilfreak

taggen sin avatar

Standard

Tusen takk for svar. er til stor hjelp.
Tanken var å ha to hunner. Fikk høre ett sted at de liker seg også best som fler. terra jeg har er på 45-45-60. Håper det er stort nok for enten en eller to?
taggen er offline  
Svar med sitat
Gammel 23-04-2011, 17:59   #9
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Standard

to stk går akkurat.
Det er morsommere om du har flere, f.eks 1 hann og 2 -3 hunner, men det er jo ingen ting i veien for å utvide etterhvert
Frogger er offline  
Svar med sitat
Gammel 23-04-2011, 18:31   #10
Reptilfreak

Tony sin avatar

Standard

de har det nok fint hos deg Frogger jeg har forresten lyst å sitte opp nytt terra nå, så ha 1.3 sammen.. det kom liksom plutselig noe glass dumpende i "fanget" mitt

men, om du bestemmer deg til å gå for to anoler Taggen, så kommer du hvertfall ikke til å bli skuffet meget fine og greie øgler så sant du ikke er på jakt etter å ha noen dyr du kan håndtere, vel og merke!
anbefaller å kjøpe en god bok før du kjøper de! det er mange fine caresheet, men ingen er så ufyllende som en god bok nå husker jeg ikke hva noen av bøkene mine het, da.. men du får bare søke deg litt fram, så finner du nok en grei bok!

EDIT; jeg fant ut at det faktisk gikk ann å lette på ræven å finne boken! praktisk! den boken jeg har heter
"The Guide to Owning a Green Anole" den er skrevet av Ray Hunziker.
anbefaller også boken "natural terrariums" som er skrevet av Philip Purser. den er ganske god på beskrivelse om hvordan terrarium til forskjellige dyr skal være!

Sist endret av Tony; 23-04-2011 kl 18:38. Begrunnelse: la til info
Tony er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
anolis carolinensis, grønn anole

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
grønn anole cookiejar22 Gekkoer 66 26-07-2008 13:54
Grønn trepyton Shibiz Boa og pyton 3 23-04-2008 09:35
Grønn dag gecko Zetic Gekkoer 8 14-09-2007 19:04
grønn trefrosk. Pegasus Frosker 11 23-05-2005 02:22

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 03:06.