| Øgler Her kan du snakke med andre om øgler. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2011
Sted: Bergen
Alder: 18
|
Halloen! Jeg vurderer og kjøpe meg en kamelon, og lurer derfor på hvordan jeg skal tilberede terrariumet til den. Lurer på hva jeg trenger av evt. varmelampe, lys og klatre greiner. Takker på forhånd for alle svar!
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Da kan det kanskje være lurt å finne ut nøyaktig hvilken art kameleon du er ute etter, og når du da vet det så kan du søke på artsnavnet + cage set ups på Google, og da finner man som regel masse som vil være til inspirasjon.
Bare som tips.Du trenger uansett en varmelampe, og UV lys. Litt usikker på om alle arter kameleoner skal ha UV, men det skader nok neppe. Og med mindre du går for en av dvergartene, så skal de gjerne ha et stort og høyt terrarium også.
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Takker for svar! skal se litt meg på hvilke arter jeg vil ha. Vil helst ikke ha en så stor kamelon. Vil ha en som ca er like stor som hånden min
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2006
Sted: Sandnes (Rogaland)
|
Panterkameleon (Furcifer pardalis) og Yemenkameleon (Chamaeleo calyptratu) står på positivlisten (herptiler som kanskje blir lovlige) og det er vært å ta en kikk på disse. (Disse kameleonene blir store)
Her er det en side med noe informasjon om kameleoner, i tillegg til nyttige linker: http://www.reptilfreaks.no/forum/ogl...-kameleon.html
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Vet noen om noen raser som blir rundt 15-20cm lange?
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
|
Er en del arter som ikke blir så store - men, det er stort sett sjeldne arter, og som koster "skjorta" og litt av buksa også.
En av dem er f.eks Calumma gastrotaenia
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 33
|
Yemen blir ikke så store de da, ja jeg vet det står 35 cm på forskjellige sider men dette er total lengde med hale og alt, har haddt flere Yemen, fra unge til gammel og de passer fint med hånden din, selvsaggt kan de strekke kroppen lenger, men til vanlig så sitter de ganske sammenlaggt.
Dog spiser de en del, krever rolige omgivelser uten stress og mas, lever ikke så lenge og må holdes hver for seg utenom paringstiden.
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Hvor lenge lever en Yemen? Leste at hannene ble opp til 55cm lange!
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 33
|