"
Gammel 02-02-2011, 20:13   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Aug 2010
Alder: 15
Meldinger: 271
Talking norsk salamander

hei alle sammen jeg har lest lit om norske salamandrer så har jeg lyst til å se de er det noen plass i Kristiansund som det er mulig å se de
(er de fortsatt truet i norge)
mantris er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 02-02-2011, 20:20   #2
Reptilfreak

Gregoris sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
Meldinger: 466
Standard

Sitat:
"Liten salamander er kjent over det meste av landet opp til Trøndelag. Til sammen finnes det flere hundre gytedammer."
Kilde: Norsk Naturarv : Liten salamander (Triturus vulgaris)
Så ja, du finner den nok ved dammer og i myrer ved kristiansund. Både liten og stor salamander er rødlistet.
Liten er NT - Nær truet,
Stor er VU - Sårbar
Vitenskapelige navn for mer lesestoff:
Liten: Triturus vulgaris,
Stor: Triturus cristatus
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 02-02-2011, 20:37   #3
Reptilfreak

Standard

er det mulig å liksom fange en å studere den for noen dager dere etter slipe den fri
mantris er offline  
Svar med sitat
Gammel 02-02-2011, 20:42   #4
Reptilfreak

Gregoris sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Meldinger: 466
Standard

Aller helst ikke. Dette er dyr som er født i, og alltid har vært i naturen. Det vil av stor sannsynlighet påføre den ganske mye stress om du fanger den og tar den med deg hjem. Du kan riktig nok fange den i naturen, studere den, for så å slippe den løs igjen kort tid etterpå
Svar med sitat
Gammel 02-02-2011, 20:49   #5
Reptilfreak

Goomba sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Sted: Rogaland
Meldinger: 294
Standard

Om du skal observere dens naturlige oppførsel sier deg seg vell selv at den beste plassen å gjøre dette er i dens naturlige habitat, og ikke i et lite akvarium hvor den antagelig er så redd og stresset at du ikke kommer til å få se noen naturlig oppførsel.

Det jeg ville ha gjort hvis jeg var deg var å prøve å finne en dam med salamander, for så å sette deg ned å kikke. Etter en stund kan det være du oppdager et slags mønster i hvordan den oppfører seg.
Goomba er offline  
Svar med sitat
Gammel 02-02-2011, 20:56   #6
Reptilfreak

Standard

fins det noen amfibier,reptiler eller øgler i norge jeg kan ha hjem hos meg selv jeg har en dam som jeg hadde karpe oppi det var en periode det var frosk der å går det an å fine noen salamander egg å lege dem oppi damen å la dem leve et naturlig liv i damen?
mantris er offline  
Svar med sitat
Gammel 02-02-2011, 21:43   #7
Reptilfreak

Gorgonops sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 865
Standard

Salamanderegg er vanskelige å finne. De blir lagt ett og ett og gjemt i sammenkrøllet vegetasjon, ikke i store klumper som froskeegg. Salamandere (voksne som rumpetroll) er dessuten rovdyr, og trenger litt plass å biltre seg på. Du er trolig bedre tjent med å ha frosk i dammen.

Vi er alle reptiler innerst inne.
Gorgonops er offline  
Svar med sitat
Gammel 02-02-2011, 23:49   #8
Reptilfreak

Medlem siden: Jun 2010
Sted: Østfold
Meldinger: 280
Standard

Det er en stor utfordring å klare å få de til å trives, har prøvd selv men greide det ikke...
skilpaddgutten er offline  
Svar med sitat
Gammel 03-02-2011, 14:34   #9
Reptilfreak

Hignoria sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansund
Alder: 21
Meldinger: 438
Standard

Du finner de sikkert på frei, ved volvattenet, nordlands varden eller på tingvoll. Sistnevnte har jeg sett flere firfisler og salamandere Men som de andre sier her, ikke ta de med deg hjem du, bare se på de der de er, evt ta et bilde for å huske opplevelsen senere. Mye bedre for dyret
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
norsk salamander i bergens området planken Salamandere 0 26-06-2009 23:32
Salamander?? Chibi Salamandere 27 22-04-2007 12:05
Salamander insektfreak Salamandere 1 26-02-2006 23:32
vanlig norsk salamander (triturus vulgaris & t.cristatus) straymond Salamandere 8 24-01-2006 13:38
Salamander og padde Uteena Salamandere 18 28-07-2005 21:10

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 03:05.