| Øgler Her kan du snakke med andre om øgler. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2010
Alder: 15
|
hei alle sammen jeg har lest lit om norske salamandrer så har jeg lyst til å se de er det noen plass i Kristiansund som det er mulig å se de
(er de fortsatt truet i norge) |
|
|
|
|
|
#2 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
|
Sitat:
Så ja, du finner den nok ved dammer og i myrer ved kristiansund. Både liten og stor salamander er rødlistet. Liten er NT - Nær truet, Stor er VU - Sårbar Vitenskapelige navn for mer lesestoff: Liten: Triturus vulgaris, Stor: Triturus cristatus
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
er det mulig å liksom fange en å studere den for noen dager dere etter slipe den fri
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
|
Aller helst ikke. Dette er dyr som er født i, og alltid har vært i naturen. Det vil av stor sannsynlighet påføre den ganske mye stress om du fanger den og tar den med deg hjem. Du kan riktig nok fange den i naturen, studere den, for så å slippe den løs igjen kort tid etterpå
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2011
Sted: Rogaland
|
Om du skal observere dens naturlige oppførsel sier deg seg vell selv at den beste plassen å gjøre dette er i dens naturlige habitat, og ikke i et lite akvarium hvor den antagelig er så redd og stresset at du ikke kommer til å få se noen naturlig oppførsel.
Det jeg ville ha gjort hvis jeg var deg var å prøve å finne en dam med salamander, for så å sette deg ned å kikke. Etter en stund kan det være du oppdager et slags mønster i hvordan den oppfører seg. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
fins det noen amfibier,reptiler eller øgler i norge jeg kan ha hjem hos meg selv jeg har en dam som jeg hadde karpe oppi det var en periode det var frosk der å
går det an å fine noen salamander egg å lege dem oppi damen å la dem leve et naturlig liv i damen?
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
Salamanderegg er vanskelige å finne. De blir lagt ett og ett og gjemt i sammenkrøllet vegetasjon, ikke i store klumper som froskeegg. Salamandere (voksne som rumpetroll) er dessuten rovdyr, og trenger litt plass å biltre seg på. Du er trolig bedre tjent med å ha frosk i dammen.
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2010
Sted: Østfold
Meldinger: 280
|
Det er en stor utfordring å klare å få de til å trives, har prøvd selv men greide det ikke...
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansund
Alder: 21
|
Du finner de sikkert på frei, ved volvattenet, nordlands varden eller på tingvoll. Sistnevnte har jeg sett flere firfisler og salamandere
Men som de andre sier her, ikke ta de med deg hjem du, bare se på de der de er, evt ta et bilde for å huske opplevelsen senere. Mye bedre for dyret
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| norsk salamander i bergens området | planken | Salamandere | 0 | 26-06-2009 23:32 |
| Salamander?? | Chibi | Salamandere | 27 | 22-04-2007 12:05 |
| Salamander | insektfreak | Salamandere | 1 | 26-02-2006 23:32 |
| vanlig norsk salamander (triturus vulgaris & t.cristatus) | straymond | Salamandere | 8 | 24-01-2006 13:38 |
| Salamander og padde | Uteena | Salamandere | 18 | 28-07-2005 21:10 |