| Øgler Her kan du snakke med andre om øgler. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2008
Sted: Vennesla
Alder: 27
|
Har planer om å skaffe meg skjeggis og holder på å gjør alt klart til å få tak i i midten av august (jepp god tid veit
) Etter å ha lest på forumer + en bok jeg har så har jeg funnet ut av at de skal ha MANGE sirisser.Problemet er det at jeg drar på jobb kl 6 om morningen og det er vel tidlig å begynne å mate da. Isåfall må skjeggissen ha en 6-18 døgnrytme og da får jeg ikke noe særlig tid med den på kvelden +at jeg hater å stå opp tidligere enn jeg må ![]() Kan jeg mate den fra kl 16 med sirisser? og bare sette inn grønnsaker på morningen? selv om den er ung? off topic: apropo sirisser kan de klatre på glass? (har ett terra med skyvedører og lufterist ganske langt nede (6cm fra bunn)som jeg skal avle de opp i) Hullene er vel 2mm i diameter eller noe sånt kommer de seg ut av de? Burde jeg tette hullene? kjipt å få kåken full av sirisser som spiller opp t fest under kjøleskapet Blir en stk gal kjerring av det også
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Meldinger: 660
|
Tidsproblemet kan fikses med timer
Sånn at lyset slås på ca 0900,og slukkes mellom 2100 og 2300. Selv slår jeg på lyset klokken ti om morningen og slår det av tolv på kvelden,funker kjempebra![]() Det du kan gjøre med grønnsakene er at du fikser det på morgenen før du drar,og setter det i den kalde delen av teraet,da vil sjeggisen finne maten selv når den våkner og blir sulten Husk calsium og vitaminer!Du trenger ikke fore med så alt for mange sirriser. 3-5 sirriser om dagen ca 3-4 dager i uken er nok,om sjeggisen din liker grønnsakene Sjeggisen må alltid fores helst 4 timer før lyset slukkes,da den trenger hotspoten til å fordøye maten med,og det må den få noen timer på. Sirriser får ikke til å klatre på glass,men silikon derimot. Anbefaler deg å da de i en stor plastboks i stedet for,med hull i lokket ![]() Mye av det jeg har forklart nå er slik jeg selv gjør det,og det funker kjempebra og feilfritt ![]() Lykke til! |
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
|
Sitat:
Og sirisser hopper, men det er ikke noe problem med lokk da.
|
|
|
|
#4 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2008
Sted: Østlandet
Alder: 29
|
Sitat:
Er det en ung skjeggis, altså baby som vokser, så trenger de mye mer enn det. Jeg kjøpte min ved 6 ukers alder, og da fikk den mat 3 ggr om dagen og spiste fint 20-30 sirisser totalt (pluss grønnsaker). Trenger MYE proteiner da de vokser noe sinnsykt de første månedene ![]()
|
|
|
|
#5 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
![]() Har et par som går sammen,og dama begynner å se tjukk ut,så er glad jeg har ca 800-1000 sirisser som har blitt avla frem i det siste
|
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Timer har jeg. Har en sånn unit cycle sak som til og med ordner solopp og nedgang.
Var helst om jeg må dille med en haug av sirisser før jeg drar på jobb kl 6 om morningen..? eller om det holder at den får sirisse frokost kl 16 og bare grønnsaker fra morningen (selv om den kanskje ikke vil ha?) Var litt dårlig formulert spørsmålet ser jeg i etterpåklokskapens lys:S jepp petboxer er sikkert det greieste men har ett ganske fint terra som står tomt og må jo bruke det til noe da jeg ikke har noen kott å stu slikt vekk i:S Hopping ja. Det tenkte jeg rart nok ikke på... Får vel tette den nederste lufterista da. For de små kommer vel ut av de små hullene?? |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Sett inn grønnsaker til frokost før du drar,og for med med noen sirisser når du kommer hjem
Når det kommer til grønnsakene,så vil sjeggisen din uansett spise grønnsaker,om ikke mye så noen biter,det kommer an på fra sjeggis til sjeggis hvor godt de liker det. La det stå inn grønnsaker til sjeggisen fra morgenen og av,og på kvelden tar du ut matskålen og vasker den De spiser gulerøtter,kinakål,sukkererter,avokado og mais Ikke for med sitrusfrukter,det tåler de ikke. Husk å kutte grønnsakene i småsmå biter,så de ikke får problemer med å tygge og svelge![]() På clas ohlson selger de en fin myggnetting,som du kan teipe på luftingen nederst på terraet du skal bruke til sirrisene. Jeg anbefaler deg å kjøpe deg en petbox eller plastboks alikevel,til å legge eggene i. Sirriser er kanibaler,så de spiser ungene og eggene om de blir holdt i samme terra. Det du kan gjøre er å sette inn noen bokser med vermeculitte(fuktig),la de stå en ukes tid,og flytt de over i en annen boks,så vil det etterhvert klekke maaaange sirrisbebiser Sirriser parrer seg og legger egg som bare juling,men de bryr seg ikke om avkommene,så du vil nok vente mange sirriser om du gjør det på denne måten
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
(Sirrisene bryr seg ikke om avkommene som barn,bare mat) Hihi
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
Takker for svar og hjelp. Da gjør jeg som du sier jeg
det er jo toppers![]() Har delt terraet i to (vertikalt) med ei glassplateogså har jeg en petbox i tillegg så bør avling gå greit. fikk også tak i myggnett av stål da jeg har hørt at di spiser seg igjennom plastnetting. Er en stund til jeg får tak i (har faktisk ikke begynt å lete enda )men kjekt å være godt forberedt. Og det er jeg snart med b.l.a. god hjelp fra dere på forumet her. Takker og bukker. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|