"
Gammel 17-06-2010, 16:27   #1
Reptilfreak

Zpider sin avatar

Medlem siden: Aug 2006
Sted: pluto
Meldinger: 184
Standard Bekymret

Min enne crested gecko oppføres seg merkelig. den vil ikke klarte eller hoppe. den er bare på bakken. Når den krabber framover. skjelver beina .

Ikke lenge siden den har lagt egg. Kan noen please fortelle meg at dette er normalt oppføresel ?

Håper virkelig den ike har fått en hode skade eller noe som jegikke vet. begynte slik i går kveld

håper virkelig noen der ute kan svare meg.

Albert/Zpider
Zpider er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 17-06-2010, 19:44   #2
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

Hmm.. høres ikke direkte bra ut. Siden dette har skjedd etter den har lagt egg får det meg til å tenke på kalkmangel da de trenger mer kalk i den perioden de "produserer" eggene. men det kan også være mangel på andre vitaminer som er årsaken.
Hva forer du med?
Frogger er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 17-06-2010, 19:46   #3
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,726
Blog Entries: 12
Standard

Vil også legge til at det er vanskelig å hjelpe deg frem til et svar når du gir to forskjellige forklaringer på PM og i forumtråd.

Kalkmangel vil jeg ikke se for meg gjør en crested gekko sint og bite seg selv.

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Svar med sitat
Gammel 17-06-2010, 19:49   #4
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Standard

Kan også være en form for stress,Cresteds er normalt sett veldig fredlige og snille/harmoniske dyr , men skjelvende bein og at et trelevende dyr går på bakken er ikke et godt tegn.
Skal grave litt i bøkene mine.. mener jeg har lest om noen symptomer som dette.
Frogger er offline  
Svar med sitat
Gammel 17-06-2010, 21:12   #5
Reptilfreak

Zpider sin avatar

Standard

Aldri opplevd dette her. Gir dem sirriser med 2:0 t-rex calcium og barnemat " frukt " med crested geckos diet .

Burtejeg prøve å gi den lit calcium ? har gitt alt dette siden den var liten. Siden jeg fant eggene , som den ahr lagt. trodde jeg den var bare lit stressa å sliten.

Den er litt hissig. aldri vert hissig før. Lager lyder når den blir sinna på seg selv eller noe. liker ikke dette her. den andre har det bra. skjønner ingenting.

takk for svarer som ble send
Zpider er offline  
Svar med sitat
Gammel 17-06-2010, 21:54   #6
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Standard

Blir sikrere og sikrere i min sak om at det du opplever er relatert til enten mangel på calcium med symptomer på MDB (skjelvingen kan være et symptom på dette) eller en overdose av calsium.
Det at Cresteden din er hissig er et tegn på stress, noe som naturligvis kommer fra calsium problemet og det at den skjelver og ikke er istand til å klatre. Husk en crested på bakken i naturen er det samme som en spist crested..

Forøvrig så kan du lese om en her som opplever eksakt de samme problemene som deg..
Strange Crested Gecko behaviour - shaky legs? - Reptile Forums

Jeg ville nå nøye gått gjennom hvor mye calcium den har fått i seg for å kartlegge om det er mangel eller overdosejeg med det er mangel det er snakk om i ditt tilfelle da den nettopp har forbrukt en stor del calsium på eggene sine.

Selv bruker jeg calsium i både fruktgrøten og på insektene jeg forer med. GCD bruker jeg ikke.
Gir dem også UV lys via 1x15W Reptiglo 5.0

Sist endret av Frogger; 17-06-2010 kl 22:03.
Frogger er offline  
Svar med sitat
Gammel 17-06-2010, 22:05   #7
Reptilfreak

Zpider sin avatar

Standard

tusen takk- har lest det. Men blir ikke lett å¨mate den når den vil bite meg. brukt hansker i dag.- Ska jeg bare prøve å tvangfore den litt ? jeg er veldig forsiktig hvor mye GCD å kalsium jeg gir. Så du har nok rett. Står på linken at den enten har fått litt for mye kalsium eller for lite. men står at jeg burte ta en tur til lenge. Noen som vet om en bra lege her i telemark ?
Zpider er offline  
Svar med sitat
Gammel 17-06-2010, 22:08   #8
Reptilfreak

Zpider sin avatar

Standard

mente LEGe å ikke lenge eheh
Zpider er offline  
Svar med sitat
Gammel 17-06-2010, 22:13   #9
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
Meldinger: 1,202
Blog Entries: 2
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Zpider Vis post
tusen takk- har lest det. Men blir ikke lett å¨mate den når den vil bite meg. brukt hansker i dag.- Ska jeg bare prøve å tvangfore den litt ? jeg er veldig forsiktig hvor mye GCD å kalsium jeg gir. Så du har nok rett. Står på linken at den enten har fått litt for mye kalsium eller for lite. men står at jeg burte ta en tur til lenge. Noen som vet om en bra lege her i telemark ?
Ikke at jeg har noe peiling på crested - MEN ville absolutt ikke tvangsforet den.. Tvangsforing er en nødløsning, og det virker ikke som gekkoen har vært lenge uten mat? Det er også meget stressende for dyret, personlig ville jeg latt dyret være i fred et par dager (under observasjon selvsagt), og ikke være borti det med hansker og hender...

EDIT: kan du ikke gi maten i en skål på bakken og se om den forsyner seg av skåla istedet for hendene? Evt kan du prøve å bruke en vanlig pinsett dersom det er noe levende som kravler?
Svar med sitat
Gammel 17-06-2010, 22:20   #10
Reptilfreak

Zpider sin avatar

Standard

har lagt hun i en petaboks. med mat osv. da slipper hun å få ting i munn når hun gaper etter alt. har hun oppå papir som jeg har fukta. bra temp inni der å. ligger på 23-24 . ska la hun være i fred.Føler meg såå hjelpeløs . liker ike hun er slik. HUn viker litt mindre rolig nå enn for par timer siden,. så kanskje hun blir bedre. krysser fingrene. Angie må bli bra. hadt hun siden august. ble født i mai. takk for alt hjelpen. hvis det er noen flere der ute som har noe å si om saken,. som har opplevd dette . please svar. takk takk
Zpider er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Bekymret skjeggiseier.... :( Tarantulaqueen Agamer 3 10-02-2010 16:07
Bekymret for snuppelura mi !! Galil Skorpioner 12 29-10-2008 11:36
Varan Bekymret nemesis230ce Andre øgler 4 08-04-2008 21:30
Bekymret for å bli tatt?? Dænis Lover og regler 23 19-08-2007 12:54
Bekymret for min Skjeggis! Harley Helse og sykdommer hos reptiler 10 04-01-2006 15:29

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 03:00.