| Øgler Her kan du snakke med andre om øgler. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2008
|
Tidligere i dag la samboeren og jeg merke til at leosen vår ikke hadde fått av seg hammen skikkelig. Vi har tidligere lest her at man da skal bade den i lunkent vann og så ta av hammen. Vi gjorde det, og i starten gikk det greit, men da jeg skulle pirke av en del av hammen på den ene tåa ville den ikke gå av, og plutselig la vi merke til at leosen hadde begynt å blø fra den tåa, så da lot vi resten av hammen som hang igjen på føttene være på siden vi kanskje kunne ha gjort vondt verre med å fortsette. Jeg lurer på om dette kan være farlig for han med tanke på infeksjoner o.l. når han går rundt i terrariet, eller noe annet?Hvilke forholdsregler kan vi i såfall ta?Bør vi gjøre noe annet enn å la han være i fred og lege seg selv?Og hvis han ikke får av seg resten av hammen selv, hva kan vi gjøre for å hjelpe han? Det er mulig jeg gjorde det feil når jeg skulle pirke av, hva skal jeg i så fall gjøre? Jeg hadde satt stor pris på det hvis noen kunne svart meg på dette. Vi begynner å kunne en del om leoser nå og vet stort sett hva vi skal gjøre hvis et problem oppstår. Det er takket være dette forumet, vi har fått utrolig god hjelp her tidligere og setter stor pris på det, så jeg håper noen kan hjelpe oss med dette også.
Vi vil jo at alt skal være best mulig for vår lille "sønn"
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 21
|
først av alt, hvordan substrat går den på?
Om den har sår på beina ville jeg ha satt den i et sterilt terra, med papir som bunn og rene huler/vannskål. Bad den jevnlig i lunket vann og hold det litt ekstra fuktig til den har fått av alt ![]() har den fukthule?
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Tusen takk for rådene og linken
Han går på sand og har en fuktboks ![]() Han har et sår på den ene tåa, der jeg pirket for å få av hammen. Jeg fant ut at jeg hadde hatt han i vannet altfor kort tid, så skjer det flere ganger vet jeg hvertfall hva jeg skal gjøre nå ![]() Men hvordan definerer du jevnlig, Mirroxx?og hvor lenge skal han bades av gangen? |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Er såret stort eller er det en liten prikk? Hvor på tåen er såret? Er det et åpent sår eller en liten flenge?
Har du mulighet til å knipse et bilde av tåen (med såret)? |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Tusen takk for responsen fra deg også
![]() Jeg får ikke til å knipse et bilde dessverre |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
|
(nei jeg er ikke ute etter å starte en ny sand som substrat diskusjon)
Men jeg hadde satt leosen på papir til såret var grodd og hammen var av, da er det lettere å følge med! Med jevnlig mener jeg en gang om dagen for eksempel. Så lenge at hammen blir bløt. Uten å stresse dyret så veldig mye
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Hehe, da skal vi ikke diskutere sand
Leosen er på papir nå, går det bra med avispapir med mykt torky - papir over eller bør jeg bruke noe annet? En gang om dagen, den er grei. Og da er det rundt en halvtime jeg skal bade han? |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
|
Trykksverta på avispapir er visst ikke giftig, men jeg har brukt vanlig tørkepapir når jeg har hatt mine dyr på det. Funker bra det.
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Jeg har avispapir med et lag tørkepapir over
![]() Og jeg liker skjeggagamer |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Leosen min har lagt egg! | Androctonus | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 32 | 25-03-2008 13:22 |
| Leosen min vil ikke spise :( | Enigma | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 12 | 05-11-2007 16:53 |
| Veske i boksen til Leosen | Miroxx | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 3 | 10-08-2007 14:21 |
| Hvor mye spiser leosen? | Litjabeth | Agamer | 2 | 20-06-2007 20:47 |
| Leosen min har klekt :D | Miroxx | Gekkoer | 14 | 14-05-2007 14:04 |