| Øgler Her kan du snakke med andre om øgler. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2006
Sted: Rogaland
Alder: 25
|
Heisann
Har søkt en del her på forumet, men om jeg lager en tråd som er alt for lik eksisterende tråder, må jeg bare beklage. Jeg er på utkikk etter Leopardgekko, og har i den anledning lest mye stoff. Tenkte også å bestille bøker om dem. Lurer litt på terrariumstørrelser. Hva er det mest optimale str for 2 stk leopardgekkoer? Fant ett skriv om leopardgekko, der det stod at for 2 stk sammen, burde man ha min 80 cm i lengden. Syntes det hørtes litt lite ut? Bør man ha lite terra til 2 stk unger i starten? Eller går det greit å ha stort terra med en gang? Har dere annen viktig informasjon til meg, setter jeg kjempepris på det. Eventuelt hvilke bøker jeg bør kjøpe, linker osv
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 21
|
Det å anbefale en oppdretter her inne er vel i strid med reglene.
Men i hvertfall, JEG syns ikke 80cm er lite for to voksene leopardgeckoer. Men det er veldig delte meninger om det. Sålenge man utnytter plassen, har nok gjemmesteder, kald og varm side osv så er det ikke noe problem i hvertfall. Ungene bør vokse opp i mindre bokser, og øke str på "boligen" når de vokser. De kan fort bli stressa over for mye plass, og det er lettere og passe på hvor mye mat de får i seg, og i tilfelle de blir syke når de er så små. Også ingen sand når de er små hvertfall!
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Takk for svar
Var ikke klar over det ang. reglene, så har redigert det vekk nå![]() Om 80 cm ikke er for lite, så trenger jeg jo ikke å kjøpe større terra. Vil at de skal ha det så optimalt som mulig, og trodde at jo større jo bedre. Ja, jeg tenkte at det kanskje var sånn med leoser også, at dem ble stressa av for stor plass. Har hatt kornsnok før, og det er sånn med de også. Leste nettopp at kjønn kunne være litt vanskelig, og at de ble ofte 6 mnd før man kunne finne ut hva kjønn de er. Noen formening om hvor gammel en leos bør være før en går over til finkornet sand? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Jeg har hatt 3 leoser i et 80x40x40 terra, hvor jeg utnyttet plassen i høyden. Det gikk helt fint. Jeg hadde forøvrig en stor fuktboks, og en litt mindre fuktboks i tillegg, samt 2 andre gjemmesteder + ting å klatre på.
Jeg har ingen erfaringer med å plassere en 2 måneder gammel unge i et stort terrarium med en gang, men smårollingene er ofte mye mer skvetne og redde enn hva de eldre er, av god grunn. Jeg har alle mine nyklekte i små bokser, hvor de føler seg trygge med 2 gjemmesteder, vannskål og kalkskål. En 2 måneder gammel unge kan trolig flyttes til et 30x30x30 terra. Så fort gekkoen runder av rundt 35gram, så kan den fint gå i et normalt stort terrarium. Viktigste er når de er små, er å gjøre dem mye vandt med håndtering. Ikke håndter hver dag, men 3-4 ganger i uken. Jeg starter med håndtering av nyklekte etter 1 dag, og jeg har en noe uker gammel unge som allerede er håndtam og ikke skriker lenger. Hun kommer forøvrig klatrende glad ut av boksen sin hver gang jeg åpner, så hun er overhode ikke redd lenger. ang bøker, kan jeg anbefale denne.
|
|
|
#5 | ||
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Sitat:
Om du absolutt må bruke naturlig substrat, så kan du pakke sammen torv og sand, fukte det og virkelig hardpakke det. Ellers kan du titte litt på slik sand som stivner etter fukt. Hobby-merket har en slik rød ørkensand som fungerer helt greit. Ellers er jeg veldig imot bruk av sand til leoser, da de slikker på alt og får i seg alt mulig rusk. Og etter å ha lest flere tråder på gekkoforums av leoser som har fått forstoppelse og dødd i det siste, så syns jeg det er ganske mye å gamble på. Det holder ikke lenger å si at "så lenge de får alt de trenger av kalk og vitaminer så vil de ikke spise sand", for nå har det jo blitt bevist gang på gang at selv de flinkeste eierne erfarer problemer med sand og leoser.
|
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2009
Sted: akershus/lørenskog
Alder: 32
|
Sitat:
kjøp av leopardgecko bør du ta på repti, da det er lov der og ikke her.. når det gjelder størrelse på terra så stemmer det sikkert at du kan bruke ett som er 80 langt, men jeg ville kjøpt større. når du har to leoser må de ha dobbelt så mange huler og fuktbokser. mine leoser ble mye mer aktive da de flyttet inn i det store terra, skikkelig gøy å se de klatre rundt og det ser ut som de har det mye bedre nå.. små unger bør bo i mindre terraer for da føler de seg tryggere. for å lettere passe på hvem som spiser hva kan det lønne seg å ha de i hvert sitt terra til de blir litt større. The Herpetoculture of Leopard Geckos er den beste boka jeg har lest, den er på engelsk å den dekker det meste om leoser. denne får du kjøpt på amazon.com for rundt 200 kroner med frakt. lykke til Mvh. Knut |
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2009
Sted: akershus/lørenskog
Alder: 32
|
skjønner at de fleste er mye raskere en meg til å skrive, hehe
|
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Hva bruker du som underlag? Knut80: Takk for svaret Har redigert bort oppdretterspørsmålet Tenkte ikke over at det ikke var lov, men det er jo logisk at det ikke er, siden reptiler er ulovlig (dessverre).
|
|
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
|
Hehe, aww.
men flere svar som sier stort sett det samme er jo greit det også. ![]() Sitat:
Ellers går mine på tørkepapir. Det ser kanskje ikke så pent ut, men det er lett når det kommer til rengjøring og jeg vet at gekkoene mine er trygge fra å spise ting som ikke skal i magen.
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2008
Sted: Øst-Norge, Oslo
Alder: 21
|
Jeg vet det ble nevnt i en annen tråd der leos-underlag ble tatt opp, at det er mulig å bruke fliser. Typ vanlige fliser som du bruker på badet o.l, bare de med litt ujevn overflate slik at de får feste. Her finner du et eksempel
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| En annen fin skjeggis | leo77 | Mine Herptiler | 5 | 22-02-2010 20:37 |
| Oppdrettere | tommyee | Lover og regler | 2 | 05-12-2009 19:55 |
| Leo oppdrettere | demios | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 2 | 08-03-2009 03:29 |
| Medauroidea extradentatus [Vietnamesisk annen pinne] | Trond1 | Pinnedyr | 8 | 08-12-2006 08:20 |