| Øgler Her kan du snakke med andre om øgler. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2006
Sted: pluto
|
hey. et lite spørsmål. Til dere som har crested gecko.
Åssen beholder dere futigheten " jorda" oppe. Har dere noe under der eller Sprayer dere vann inn ditt hver morgen å kveld. Vet det fins regnsystem men jeg tenkte på de som ikke har det systemet. Så spørsmålet er hva bruker dere under jorda. Noen gode tips ?Egentlig gjelder vel dette til alle dyr som lever i regnskogen takk for svar ![]() PS. et bonus spørsmål åssen planter bruker dere? Hvilken levende planter passer best for crested geckos Zpider |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Jeg sprayer ca annenhver dag.
Slik jeg har forstått det, så skal det ikke være kontinuerlig så så mye fuktighet i terrariet deres, men de skal få en dusj med vann som beholder fuktigheten høy i en stund. Så om den er 20% lavere etter 10 timer etter en dusj, så er det ingen vits i å frike ut.
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
|
Ang bunnsubstrat :
lecakuler (ca 5-8cm) i bunn, så en vekstduk opp det og torv oppå. Planter : en stor Ficus banjamini - brommerliader og tillandsia fordelt rundt på bakgrunn, lianer osv - samt litt klatreficus omkring
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Hvor høy luftiktighet klarer du å holde ved å dusje så skjeldent? Til sammenlikning dusjer jeg terrariet mitt 2x dagen (med regnsystem) og holder en fuktighet som varierer fra 60-75% I naturen der de lever er det svært skjeldent tørrere enn 60%
|
|
|
|
|
|
#5 | ||
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Tatt ifra www.ciliatus.com; Sitat:
Det går aldri mer enn 40 timer mellom hver gang jeg sprayer, så som oftest tar jeg spraying på ettermiddagen. Så jeg ser jo nå at "Ca annenhver dag" kan tolkes som at det kan gå 2-3 dager mellom spraying, men det er ikke tilfellet.
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Admin
|
Greien med Ciliatus.com - The Ultimate Crested Gecko Resource - Home er at de har forenklet kravene til Crestedene noe enormt for å øke sitt eget salg og tilgjengeliggjøre cresteder til flest mulig, noe de også får massiv kritikk for på nettet. De aller fleste faktaark man sier også at fuktigheten skal være langt høyere. En faktor for å spraye hver dag er forsåvidt også at ikke Ciliatuser liker å drikke av vannskåler, men av vanndråper fra dugg og regn.
Skal ikke lage en unødvendig diskusjon om dette nå, men det er stor forskjell på hva et dyr krever som minimums krav og hva ultimate krav er. Til sammenlikning så har
|
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Noen links til hvor de får kritikk?
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Admin
|
Sjekk ut geckosunlimited.com.. Der ser du flere som kicker på forlav luftfuktighet.. Finnes også veldig mye info på det samme hos CGA og SSAR. Du skal lete lenge for å finne noen faktaark eller noen bøker som anbefaller 40-50% luftfuktighet for crested gecko eller noe annet regnskogsdyr.
Ciliatus.com anbefaller at man lar terrariet (med substrat) tørke opp mellom hver gang man sprøyter det ned, dvs 6-8timer mellom hver gang man sprayer terrariet. Det er en lett match om man har f.eks varmekabler i bunnen av substratet. De snakker også mye om at man ikke skal henge seg opp i tall, men at man skal ta hensyn til den relative fuktigheten. Den relative fuktigheten er veldig forenklet snittet av fuktigheten man har i terrariet gjennom en viss tid. Som jeg skrev i det tidligere innlegget mitt så er den relative fuktigheten i New Caledonia 69.6% ved 23 grader. Når det regner/man dusjer går fuktigheten opp, når det er tørt vil fuktigheten være lavere.. Uansett vil man ikke ha en relativ fuktighet som ligger på mellom 40 og 50% som ciliatus anbefaller. Det at man ikke skal binne seg for mye opp i tall er jeg enig i, det man skal ta hensyn til er hvor dyret kommer fra. En fuktighets syklus må derfor ta hensyn til habitatet til dyret. Et ørkenlevende dyr skal ha lav luftfukighet, kanskje ned mot 20% eller lavere. Et dyr på savannene skal ha noe høyere luftfuktighet, gjerne rundt 40%-> et dyr som lever i regnskogen skal ha et fuktig klima, 60%-> |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2006
Sted: pluto
|
Takk for gode svar. dette help mye
takk Jeg pleier å spraye hver dag. om dagen å kveld. noen ganger en gang om dagen. Kommer ann på. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2008
Sted: Oppland
|
Å stole på amerikanske sider er vel å ta sjanser. De holder jo skjeggiser i 45x45x45 og cresteds i 30x30x30.
Finnes noen gode dog. Men jeg for min del prøver heller å finne noen europeiske. Så får de heller bli litt dårlig oversatt. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| leo geckos | Zpider | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 18 | 29-10-2008 21:42 |
| Mine Crested Geckos | leo77 | Gekkoer | 36 | 24-09-2008 10:23 |
| Artlink's geckos | Lottiz | Medlemmene | 10 | 15-01-2007 22:38 |
| uv til geckos | anarkist | Utstyr | 2 | 04-03-2006 13:06 |