| Øgler Her kan du snakke med andre om øgler. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2009
|
Jeg kom på at vi har et lite akvarium i boden, så jeg gikk og hentet det.
Målene er 50x25x37 (lxbxh). Hva kan bo inni der? Jeg tenkte og skifte ut lokket med netting, slik at det kan komme mer lys inn, om nødvendig. ![]() ![]() Selve akvariumet ![]() Med lokket ![]() Åpningen Bildene er tatt med webkamera, derfor den dårlige kvaliteten. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
|
Fisk
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
Hahah
![]() Nei, du kan jo ha tarantellar, knelere, skorpioner, pinnedyr, fisk, eremittkreps, masse div. innsekter.. Menne, selvom man vil utnytte det man har, så er det faktisk ofte bedre å bestemme seg for dyr for å så å gå til innkjøp av nødvendig utstyr..
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2008
Sted: Østlandet
Alder: 29
|
Godt svar fra mr-repti
![]() Men uansett, å først ha akvarie/terrarie å så velge seg et dyr er ikke riktig måte å gjøre det på. Du bør velge deg det dyret du virkelig har lyst på og som du ser for deg at du vil ha i mange år fremover. Å så kjøper du det utstyret du trenger ![]() Og da akvarie ikke har samme lufting som et terrarie, så er de ikke det beste å bruke til øgler. Går ut fra at det er det du hadde i tankene siden du har skrevet i forumet for øgler Bendick har mange gode forslag på andre typer dyr som skulle passe bedre
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Jeg er jo på "jakt" etter det dyret jeg virkelig har lyst på. Trodde også at det bare var toppen på terraene som luftet, siden alt det andre ser ut til og være glass? Jeg har ikke ubegrenset med penger heller, og siden jeg regner med at dyr og alt annet utstyr kanskje vil koste en del hadde det vært fint og bruke noe jeg har fra før. Men hvis det eneste som kan bo der er fisk og insekter, så...
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
|
Terrarier har som regel lufting på toppen, og på siden eller i front.
Dessuten for å komme til i ett akvarie, må man ta fra toppen av, det kan skremme dyret.. Og om du vil finne drømme dyret ditt, så må du lese litt om forskjellige arter, ikke høre etter hva som kan gå i akvariet ditt.. Det er ikke den beste måten å finne ett drømme dyr.. For alt vi vet, kan drømme dyret ditt være større enn selve akvariet.. Er det små trelevende øgler, små bakkelevende øgler, fargerike øgler, eller store øgler du er ute etter? Det finnes så mye forskjellig.. Da er det veldig vanskelig å gå ut i fra ett akvarie.. Om du vil finne ett dyr som virkelig passer for deg, og det er trelevende, passer det f.eks dårlig i akvariet, skulle det være en liten bakkelevende gekko kan det gå. Kjøp deg noen bøker om øgler, søk litt på nettet, bruk youtube.. Så vil du etter vært finne veldig mye forskjellig kult.
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Det er ikke noe vanskelig å bygge om et akvarie til et terrarie, men det krever litt arbeid i form av liming , montering av glasslister samt innkjøp av glass til terrariedør.
Du må sette akvariet enten på siden eller på høykant, slik at åpningen blir dør. Her monterer du glasslistene og døren. Lufting må du også lage til. Problemet med å bruke et akvarie er at målene ofte kan bli litt rare.. Som terrarie vil akvariet ditt få målene 50x37x25 (lxbxh) eller 37x25x50 (lxbxh) noe som setter sine klare begrensninger for både innredning og hva slags dyr du kan ha. Det eneste riktige du kan gjøre er å spare penger, finne ut hvilket dyr du har lyst og plass til og deretter kjøpe det utstyret som trengs. I lengden er det ofte mye billigere å kjøpe riktig utstyr med en gang fremfor å måtte oppgradere etter hvert som man får mer penger. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
Så det kan ikke bo en sørgegekko eller noe lite der inne? Jeg må altså spare til jeg har nok til terrarie og alt utstyr?
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2009
Sted: Akershus
Alder: 23
|
Det kan vel gå, om du gjør noen modifikasjoner med akvariet, som nevt tidligere her.. Men hadde jeg vært deg, ville jeg spart opp penger og kjøpt et ordentlig terrarie, som da faktisk er beregnet på reptiler.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Utstyr Varmematter inni terra? | litalo | Slanger, øgler og skilpadder | 9 | 12-12-2009 02:43 |
| Hvilken art ligger inni? | ilder-lady | Pinnedyr, knelere og andre insekter | 5 | 16-11-2009 21:56 |
| Her er tarrariet mitt.. Som du ser, er det en del dugg inni det.. | Sleepy87 | Terrarier | 6 | 08-12-2008 03:46 |
| male inni terra | Draanes | Terrarier | 14 | 17-04-2008 18:01 |
| maling av terrarie veggen inni?? | Juliette | Småprat | 4 | 01-10-2007 09:51 |