| Øgler Her kan du snakke med andre om øgler. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Jeg bare lurer på om noen her på forumet har noen personlige erfaringer med Argentisk sort og hvit tegu (Tupinambis merianae)?
Både positivt og negativt er velkommen. Eventuelt om det finnes noen oppdrettere i Danmark/Sverige jeg kan snakke med.
|
|
|
#2 |
|
Caffeinism
Admin
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
|
Har ikke så store erfaringer untatt de jeg har fått ved å mate de i ORP. De er ufattelig tøffe når de skal ha mat, og har en sinnsyk matrespons. Disse krabatene er vel kanskje 30-40cm , og jeg regner med at det er mer spennende enn gøy om de er like viltre ved full størrelse. Har også sett at de ikke er spesielt flinke til å skille alt ellers i verden fra mat når de først er giret opp
![]() Mvh Robin
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Ja, har sett de ved ORP.
Ufattelig nydelige. Argentisk sort og hvit tegu har gitt meg så mye gode inntrykk de siste 6 månedene, at jeg nå sitter og luker Internett for alt det negative som måtte finnes. Syns de alle virker forholdsvis lett å temme, rolige, spiser lett, spiser "ALT"! lever lenge.. De krever jo stort terrarium, men jeg regner med at innen den tid det blir aktuelt å kjøpe en tegu, så blir det en ung bebis, og vi har jo et tomt terra på 120x60x60 som bare står og støver ned nå.. Eneste jeg hittil har fått med meg av negative ting er vel at noen av dem kan gå litt berserk under foring. Ellers virker de jo som noen vennlige kjemper.
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2008
Sted: Østlandet
Alder: 29
|
Tror jeg så den reptilparken forrige uke. Er det ikke de som blir 120cm som voksne? Eller blander jeg med noe annet
Hvis det er den jeg tenker på så fikk jeg og veldig lyst! Frem til at jeg så hvor store de blir Utrolig kul!
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Om vi sammenlikner med gode gamle Dodraugen på AIB, så snakker vi lett om 1.5m.. Med andre ord omtrent likestor som en Igge..
Når det gjelder såpass store dyr ville jeg tenkt meg grundig om og latt fornuften gå forran hjertet.. Mener ikke å være kjip men det er for dumt å anskaffe seg et slikt dyr for å måtte droppe det etter 3-4 år fordi et eller annet kommer i veien. Still deg derfor spørsmålene og svar ærlig.. Har du tid, Har du plass nok til et terra på min 2m plassert et sted hvor evt. venner ikke ser det? (Tegu vil ikke bli lovlig med det aller første, om noen sinne) Har du økonomi nok har du stabile nok boforhold? Studieplaner som kan kreve flytting? Jobb som krever formye tid? Vel, det var mitt negative bidrag På den positive siden, Teguer er drit rå!
|
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Kanskje tidligst blir det tegu-kjøp om 4-6 år. Stabilt bosted og grei økonomi er ihvertfall to ting som skal være i boks før jeg kjøper noe så stort. Og, siden det er snakk om en forholdsvis stor øgle, så bruker jeg tiden min på å studere så mye som mulig om dyra, i tilfelle jeg finner ut at de ikke er noe for meg allikevel. Heldigvis har jeg ingen shady venner jeg må skjule dyr for, liten blanding av at det er få mennesker som blir invitert inn, og jeg gidder ikke å invitere inn folk jeg ikke stoler på. Hvordan det er med tid og jobb kan jeg jo ikke helt svare på nå, men det sier jo seg selv at jeg kjøper jo ikke noe mer tidskrevende dyr hvis jeg allerede har hendene fulle.
|
|
|
|
#7 |
|
Senior Member
Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
|
Har man plass, tid og penger, så er det en sykt fet øgle
![]() Hvor tidlig er det mulig å se kjønn på dem? Jentene er mindre en guttene, så kanskje det er det man da skal satse på.. Må si jeg misunner dem som har øgler som er større en skjeggiser ![]() En dag blir det det på meg også, men det er noen år til siden Randi bare er litt over 2 år. Ligger mange fine snutter på youtube med Tupinambis merianae |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Argentinsk svart og hvit tegu | Chibi | Andre øgler | 12 | 12-08-2010 17:40 |
| Positive erfaringer med lys simulering. | Frogger | Terrarier | 9 | 18-02-2009 16:42 |
| Deres erfaringer med tarantellhår | pinnedyr | Taranteller | 23 | 29-12-2007 13:17 |
| WoW! kul video av Tegu som dreper en rotte :D | Crispy | Filmsnutter | 19 | 14-09-2006 19:59 |